شهر

اصلاحیه ۲۰۰۰ میلیاردی برای هوشمندسازی ترافیک

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته با تصویب لایحه‌ای که شهرداری تهران به منظور اصلاح برخی تبصره‌های بودجه ۹۵ ارائه کرده بود، به شهرداری مجوز دادند برای هوشمندسازی شهر تا دوهزار میلیارد تومان بیشتر از رقم مصوب بودجه امسال هزینه کند؛ رقمی که به گفته رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر، با بودجه ساخت یک خط مترو برابری می‌کند.

بخشی از اصلاحیه مذکور ناظر بر انتشار اوراق مشارکت برای احداث خط شش
مترو به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که به گفته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه
و بودجه شهرداری تهران توافقات لازم در این زمینه صورت گرفته است. از این‌رو با
اصلاح بند الف تبصره ۲۷ بودجه مصوب امسال، مجوز استفاده از اوراق مشارکت برای
تکمیل مترو صادر شد
.

اما بخش پرحاشیه اصلاحیه مذکور ناظر بر افزایش رقم پیش‌بینی شده در
بند ششم تبصره ۲۷ بودجه بود. در این تبصره مجوز اجرای برنامه افزایش ایمنی و بهره‌وری
معابر توسعه سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک تا سقف ۱۸۰۰ میلیارد تومان از
طریق قرارداد
B.O.T (ساخت، بهره‌برداری،‌
واگذاری) پیش‌بینی شده بود اما شهرداری در اصلاحیه‌ای که روز گذشته مورد بررسی
قرار گرفت، با اضافه کردن عبارت «توسعه و تکمیل سطح کیفی و کمی خدمات غیرحضوری و
الکترونیکی مدیریت شهری و تحقق شهر هوشمند
»، سقف رقم مذکور را ۲۰۰۰
میلیارد تومان افزایش داد و به ۳۸۰۰ میلیارد تومان رساند.

همچنین به جای اتکا به B.O.T، تبصره را این طور اصلاح کرد که از سایر
منابع تامین مالی نیز بتواند این پروژه‌ها را اجرا کند. پیش‌بینی این رقم سنگین
برای هوشمندسازی شهر و توسعه سیستم‌های ترافیکی هوشمند، آن هم در دو ماه پایانی
سال برای عده‌ای از اعضای شورای شهر سوال‌برانگیز بود. محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل
شورای شهر با اشاره به اینکه رقم مذکور برابر با بودجه احداث یک خط مترو است، گفت:
باید بررسی کنیم که ساخت مترو اولویت دارد یا هوشمندسازی شهر و تامین قطارهای مترو
در اولویت هستند؟

با این حال سیدمازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران
هوشمندسازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را یک ضرورت توصیف کرد و گفت: شهری مثل تهران
با ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت، چند صد کیلومتر بزرگراه و هزاران معبر دیگر نمی‌تواند
توسط عناصر فیزیکی کنترل شود. وی با اشاره به اینکه بارها مسوولان پلیس راهور در
جلسات اعلام کرده‌اند که رفتار ترافیکی روی پل صدر با معبر زیر آن کاملا متفاوت
است و این تفاوت‌ها محسوس است، افزود: بی‌شک این تفاوت‌ها مربوط به هوشمندسازی است
که در این معبر انجام شده است؛ کما اینکه در تونل نیایش نیز شاهد رفتارهای ترافیکی
استانداردی هستیم که در کل شهر انتظار آن را داریم
.

حسینی درخصوص مترو نیز یادآور شد: خطوط یک و دو متروی تهران هنوز از
سیستم آنالوگ استفاده می‌کنند که بازنگری و ارتقای این سیستم‌ها از نان شب واجب‌تر
است. در زمینه هوشمندسازی نیز در بسته‌ای که پیشنهاد داده‌ایم قرار است بسیاری از
تکنیک‌هایی که منجر به انضباط ترافیکی می‌شود نیز لحاظ شود. به‌عنوان مثال اکنون
رصد حرکات مارپیچ در سیستم نظارتی دوربین‌های ترافیکی دیده نشده که قرار است،
اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد بزرگراه‌ها و ۸۰ درصد معابر شریانی درجه یک
باید تحت نظارت تصویری با تنوع نظارتی بالای دوربین‌ها قرار بگیرد. وی در مورد نحوه
تامین مالی اجرای پروژه هوشمندسازی ترافیکی توضیح داد: این پروژه با استفاده از
فاینانس و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا و از سوی شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های
مردمی شهرداری تهران راهبری خواهد شد. حسینی عدم تفکیک ورودی‌های مرزی از بار
داخلی و عمومی را یکی از معضلات شهر تهران دانست و گفت: دوربین‌های ترددشمار نیز
جزئی از بحث‌های جدید معاونت حمل‌ونقل است که با نصب سیستم‌های جدید این اطلاعات
بلافاصله ارزیابی می‌شوند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا