مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در مصاحبه با نشریه راه ابریشم به بیان عملیات مهم درباره فضاهای شهری، معماری و ترافیک استان تهران پرداخت.
محمدنادر محمدزاده با اشاره به قرار گرفتن تهران در پناهگاه تقریبی
البرز و زاگرس و موقعیت خاص این شهر در اوایل شکلگیری از به هم پیوستن صدها قصبه
و ده و آبادی گفت: انتخاب تهران به عنوان پایتخت انتخاب عالی و بینظیری بود اما
با شروع توسعه، عدم توجه به بوم وجغرافیای تهران، عدم توجه به بستر رودخانهها،
بیسلیقگی و کج سلیقگی در دادن مجوزهای بدون مطالعه برای ساخت و سازهای انبوه، در
حال حاضر در پایان کریدورهای تهران و یا مسائل مربوط به ساخت و سازهای بیرویه
دچار مشکل شدهایم.
محمدزاده در ادامه با اشاره به این موضوع که ارائه یک بسته
کامل،همه جانبه و قانونی توسط وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از تک نگری
و جزیی اندیشی ضروری به نظر میرسد، گفت: از مهمترین اتفاقاتی که میبایست با سرعت
پیگیری و اجرایی شود راه افتادن سیستم حمل و نقل ریلی در پایان کریدرهای شمال و
جنوب و شرق و غرب استان است.
محمدزاده با تحلیل سفرهای پرحجم به تهران گفت: ۲۰ درصد جمعیت کشور در
پهنه استانهای تهران و البرز زندگی میکنند، از طرفی میل به سفر بدلیل
خدمات،اشتغال و عدم همگن بودن مجموعه شهری نیازمند تحلیلهای مجدد برای
رسیدن به ساز و کار یک نظام یا شبکه حمل و نقلی منسجم است، بسیاری از شهرهای
پرجمعیت از شهر تهران در جهان هست که مشکلات تهران را ندارند و شایسته است در این
زمینه با تفکر و تامل مجدد وارد شویم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با ابراز امیدواری از سرعت خوب و
پیشرفت کمربندی سوم تهران و حل مشکل ترافیک بیرون تهران از اتفاقات خوب دیگری مثل
کمربندی غربی دماوند، تقاطع غیرهمسطح قدس و…گفت:امیدوارم این پروژهها
تا پایان سال ۹۵ به بهرهبرداری برسد و شهروندان بتوانند از مزیت اینپروژهها
بهره لازم را ببرند.
از دیگر موارد مطروحه در مصاحبه مجله راه ابریشم با مدیرکل راه و
شهرسازی استان تهران مباحث مربوط به منشور اجتماعی و حقوق شهروندی، مهاجرت و اسکان
در تهران، سکونتگاههای حاشیهای و شهرهای اقماری، بافتهای قدیمی و تاریخی
تهران، مشکلات ایجادشده توسط مالها و ساخت مجتمعهای تجاری بزرگ در تغییر
فرهنگ شهرنشینی و …بود که در نشریه شماره آتی راه ابریشم به صورت مفصل به
آن پرداخته خواهد شد.