راهکار رفع آلودگی هوا افزایش ایستگاه راهآهن در تهران است نه انتقال به بیرون شهر
مدیرکل دفتر مهندسی و تاسیسات زیربنایی راهآهن با تأکید بر اینکه راهکار رفع آلودگی هوا افزایش ایستگاه راهآهن در تهران است نه حذف و انتقال به بیرون شهر٬ گفت: لندن با ایجاد ۱۰ ایستگاه راهآهن معضل وارونگی هوا را برطرف کرد.
وحیدعلی
قارداشی با بیان اینکه تنها
راهکار برونرفت از شرایط ترافیکی و آلایندگی هوا چارهای جز روی آوردن به شهرسازی
ریلپایه وجود ندارد٬ گفت: مبنای توسعه شهری در کشورهای توسعه یافته امروز ریل است
و در واقع امروزه برای ایجاد یک شهر ابتدا ریلگذاری انجام میشود و بعد ساخت و
ساز مسکن یا این دو همزمان با هم صورت میگیرد.
وی با
تأکید بر اینکه برای برونرفت از معضل ترافیکی و آلودگی هوای تهران باید به
الگوهای موفق دنیا نگاه کرد٬ ادامه داد: برخی کلانشهرها مثل لندن روزی شرایط
تهران را تجریه کردهاند و از آن پس تصمیم به تغییر مدل شهرسازی خود گرفتند؛ در
زمستان سال ۱۹۵۲ میلادی دهها هزار نفر در کلانشهر لندن بر اثر وارونگی و آلودگی
هوا جان باختند و از آن روز مدیران شهری و ریلی لندن تصمیم جدی به تغییر مدل
شهرساز خود گرفتند به طوریکه لندن امروز دارای ۱۰ ایستگاه راهآهن برونشهری در
داخل شهر است.
مدیرکل
دفتر مهندسی و تاسیسات زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری
اینکه خروجی هر یک از ایستگاههای لندن بیشتر از تردد مسافران در کل ایستگاههای
راهآهن ایران است٬ افزود: برای رفع آلودگی هوا نه تنها نباید اقدامی برای حذف یا
جابهجایی ایستگاه از درون شهر به برون شهر کرد بلکه باید ایستگاهها تقویت و
اضافه نیز شوند.
وی
یادآور شد: در کشور ما نیز علاوه بر تقویت ایستگاههای راهآهن٬ لازم است اتصالهای
قطارهای برونشهری٬ حومهای و درونشهری و همچنین نوسازی و برقی شدن ناوگان برای
افزایش سرعت و پایین آوردن سرفاصله رسیدن قطارها انجام گیرد.
قارداشی
با اشاره به تردد حدود ۹۰۰ هزار خودروی شخصی از حومه به تهران٬ یادآور شد: متوسط
طول مسیر رفت و برگشت از شهرهای اقماری تهران به حومه و بلعکس، برای هر نفر روزانه
حدود ۱۰۰ کیلومتر بوده و این در حالی است که این افراد اغلب از خودروهایی با مصرف
سوخت بالا استفاده میکنند و به دلیل اقتصاد ضعیف مردم حومهنشین کمتر در بین این
خودروها، ماشینهایی با کلاس سوخت پایینتر دیده میشود و این یعنی تولید
روزانه حجم بالایی از آلایندههای زیستمحیطی و مصرف سوخت بالا و تنها راهکار
برای مقابله با این معضل روی آوردن به حمل و نقل ریلی حومه است.
وی با
تأکید بر اینکه مبنای شهرسازی مدرن باید انسان باشد و معابر شهری باید در اختیار
انسان قرار گیرد٬ افزود: متأسفانه در سالهای اخیر مدل شهرسازی تهران به گونهای
بوده که شهر برای عبور و مرور راحتتر و آسانتر خودروها توسعه یافته تا انسان.
برای مثال در شهر تهران در کنار اینکه ۲۰۰ کیلومتر مترو در تهران کشیده شده ولی
۵۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در تهران ساخته شده است و همین مسائل کوچک به افزایش
آلایندگی دامن میزند.
این مقام
مسئول در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نبود عوارض در معابر شهری و پایین بودن
قیمت سوخت را از دیگر مسائلی برشمرد که اقبال عمومی را نسبت به استفاده از حمل و
نقل ریلی پایین میآورد.
وی آماده
نبودن زیرساختهای ریلی را از دیگر نقاط ضعف برای کلانشهر تهران برشمرد و از اینکه
کل خطوط مترو٬ حومهای و بین شهری کلانشهر تهران به هزار کیلومتر نمیرسد انتقاد
کرد و گفت: نیاز است که برای دسترسی بهتر مردم به خطوط ریلی این خطوط افزایش داشته
باشد.