شهر

سرعت توسعه مترو در تهران قابل توجه است

زاوید نارمانیان شهردار شهر تفلیس تنها دو روز در تهران بود. او که شهردار منتخب مردم تفلیس است با امضای قرارداد خواهرخواندگی با تهران برای نخستین بار سطح روابط این دو شهر تاریخی را افزایش داد.

مهمترین اهدافی که به دنبال تحقق آن در خواهرخواندگی با تهران هستید،
چیست ؟

کشور ایران همسایه دیرینه گرجستان است و بر اساس روابط دیرینه ای که
وجود داشته است به دنبال تحکیم این روابط در خواهر خواندگی تهران و تفلیس هستیم .
یکی ازمهمترین موضوعاتی که دنبال می کنیم توسعه صنعت توریست است چرا که تفلیس ،
میراث گران بهای تاریخی و آثار باستانی قابل توجهی دارد که توریست ایرانی را جذب
کند.این در حالی است که امکانات زیادی برای سرمایه گذاری در شهر تفلیس وجود دارد و
پروژه های زیادی وجود دارد که می تواند منجر به حضور اقتصادی فعال سرمایه گذاران
در شهر تهران شود.

این پروژه ها در چه رابطه ای هستند؟

پروژه های نوسازی بافت قدیمی شهر تفلیس در اولویت است و در کنار آن می
توان به ساخت هتل هایی در تفلیس اشاره کرد . ساخت فضاهای خاص فرهنگی با کارکردهای
خاص همانند آسایشگاه از موضوعاتی است که در حوزه سرمایه گذاری مورد توجه قرار
دارد.

رابطه دولت و مدیریت شهر در حوزه های تخصصی شهر همانند حمل و نقل در
تفلیس چگونه است؟

دولت در واقع نقشه توسعه حمل و نقل عمومی را انجام می دهد. بعد از آن
شورای شهرداری درباره مسیرها و تردد وسایل عمومی تصمیمات جداگانه ای می گیرد و
تعرفه حمل و نقل عمومی از طریق شورای شهرداری تعیین می شود.

دولت نقش سیاست گذار دارد؟

دقیقا همین طور است. دولت تعیین کننده سیاست حمل و نقل است و در حال
حاضر شرایط سختی در این حوزه وجود ندارد اما بعد از آنکه با اتحادیه اروپا طی سال
گذشته قرارداد الحاقی را امضا کردیم طبق مقررات اتحادیه اروپا ،باید توسعه های زیر
ساختی را ایجاد کنیم و تغییر و تحولاتی را در قسمت حمل و نقل عمومی انجام دهیم .

به نظر شما توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه بزرگراهی در شهر تهران
چگونه است . از تجربه هایتان بگویید؟

به نظر من مترو تهران یکی از پیشرفته ترین متروهای موجود است که مسیری
رو به رشد دارد. سرعت توسعه و ساخت و سازها بسیار بالاست. به طوری که ۲۲
کیلومتر ساخت مترو در سال قابل توجه است. با توجه به ترافیک شهر تهران، مترو
گزینه قابل توجهی است که برای آن در شهر تهران جانشینی وجود ندارد . سیستم اتوبوس
شهری بی آر تی نیز توسعه زیادی پیدا کرده است و به طور حتم فعالیت خطوط تندرو در
کنار مترو می تواند ترافیک تهران را پشت سر بگذارد.

آیا امکان حضور شرکت های ایرانی در پروژه های توسعه حمل و نقل تفلیس
وجود دارد ؟

چرا که نه؛ برنامه های تحولات حمل و نقل عمومی در تفلیس در حال
انجام است و در آینده ای نزدیک مناقصه این کار به انجام می رسد. به طور حتم
شرکت های ایرانی نیز می توانند با محصولات و خدمات خود در این مناقصه ها که به
حوزه توسعه حمل و نقل مربوط می باشد، شرکت کنند.

موضوع خاصی در جریان بازدیدهایی که صورت دادید، توجه شما را جلب کرد؟

دیدار با علی محمد مختاری و آشنایی با توانمندی های این مدیر شهر
تهران در زمینه فضای سبز بسیار برایم جالب بود. از این رو از او برای حضور در
تفلیس و بهره مند شدن از تجربیاتبش دعوت به عمل آوردیم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا