شهر

بودجه در كلانشهر تهران

دیدگاه دوگانه تدوین بودجه در کلانشهر تهران

نویسنده: محمدحقانی*

۱- با آنکه شهر سیستمی یکپارچه است و کارکردها و فرآیندهای آن در تعامل با همدیگر فعالیت می کند ولی هیچ گاه برنامه و بودجه آن یکپارچه نیست. هرچند در بند ۳۲ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشوری (الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲) بیان شده است، واحدهای شهرستانی تمامی سازمان ها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را برعهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود در خصوص خدمات شهری را که در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند. با آنکه در این قانون الزامی برای تصویب برنامه و بودجه سازمان ها و دستگاه های اجرایی خدمات رسانی شهری که به نحوی خارج از شهرداری هستند، ولی در شهر فعالیت می کنند، ارائه نشده است. ولی می توان با استناد به اصل یکصد و سوم قانون اساسی که بیان می دارد استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقام های کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند، در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند، چنین نتیجه گرفت که ارائه برنامه و بودجه مندرج در بند ۳۲ به مثابه تصویب آن برنامه و بودجه در شورای شهر است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا