دریا نقطه اول برخورد تحریمها/ تجربیات انجمن کشتی رانی نجات بخش صنعت دریایی
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتوگو با «صما»:
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه تأثیر تحریمهای آمریکا بر اقتصاد کشور همهجانبه است و یکی از این جنبهها ناوگان کشتیرانی ایران است گفت: واقعیت این است که با وجود تهدیدهایی از قبیل جریمه شرکتهای بینالمللی از سوی ایالاتمتحده، ناوگان دریایی کشور قادر به ادامه فعالیت است و مشکلی وجود ندارد.
مسعود پل مه گفت: بخش خصوصی با توجه به تجربههایی که در سالهای اخیر
از تحریمهای قبلی کسب کرده بهخوبی از راههای کمکردن تأثیر آن آگاه است و نتیجه
آن ادامه فعالیت کشتیهای حاوی اقلام صادراتی و وارداتی کشور است.
به گفته وی این انتظار که همچون زمان اجرای معاهده برجام تبادلات تجاری
صورت بگیرد انتظاری نابهجاست. ایالاتمتحده صرفا از ابزار جریمه برای احقاق تحریمها
علیه اقتصاد کشور ایفا میکند و در میان جوامع بینالمللی ارزشی ندارد، حملونقل دریایی
تابع کنوانسیونهای بینالمللی است و در سازمان بینالمللی دریانوردی (آیمو) قوانین
بر مبنایی فارغ از تصمیمات آمریکا تنظیم میشوند.
پل مه ادامه داد: مکانیزم اجرایی که در واردات و صادرات صورت میگیرد به
دلیل عدم همکاری برخی از شرکتهای بینالمللی بهدرستی انجام نمیشود. نباید فراموش
کرد که مکانیزم طبیعی در شرایط نرمال و عادی پذیرفتنی است و در شرایط کنونی که مسلما
شرایط غیرعادی است دستورالعمل اجرای تبادلات تغییر میکند و به همین سبب هزینهها افزایش
پیدا میکند. توسعه در این موقعیت مستلزم شرایط خاصی است که مسلما توانمندیهای ما
را در یک چرخه زائد کاهش و در جای دیگر افزایش میدهد.
وی گفت: در این راستا میتوان تحریمهای بیمهای را مثال زد که با استفاده
از تجربه تحریمهای گذشته، پیاندای بیمهکیش و قشم
راهاندازی شد و با بسیاری از کشورها توافق شد که کشتیهای ایرانی با بیمههای پیاندار کیش و قشم موردپذیرش قرار گیرند و همچنین کشتیهایی که وارد آبهای سرزمینی
ما میشوند توسط بیمههای کیش و قشم بیمه شوند. ارتباطات دیپلماتیک کشور با دولتهای
دنیا باعث شده که در تبادلات و فعالیتهای وارداتی و صادراتی مشکلی به وجود نیاید اما
در بسیاری از کشورها با موانعی روبهرو هستیم.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه سیگنالهای
مثبتی در مذاکرات با کشورهای اتحادیه اروپا صورت گرفته است گفت: بنادری که متعلق به
بخش خصوصی هستند میتوانند با وجود نظر مخالف دولتهایشان تحریم را روی ناوگان دریایی
ایرانی اعمال کنند. پس از اجرای تحریمها تعداد قابلتوجهی از بنادر خارجی ورود کشتیهای
ایرانی را ممنوع کردند و محدودیتهایی را ایجاد کردند که برخی از این بنادر جزء بنادر
کشورهای دوست و برادر ایران هستند.
پل مه در ادامه افزود: نمیتوان تأثیر تحریمهای ایالاتمتحده را نادیده
گرفت اما میتوان با نگاهی واقعی به مسئله به درک درستی از شرایط رسید. میتوان با
نگاهی درست به تواناییهای داخلی و تجربههایی که نهادهای اقتصادی دولتی و خصوصی در
اختیار دارند، شرایط سخت کنونی را تسهیل کرد.
وی در نهایت گفت: این اولین بار نیست که ناوگان دریایی کشور با مشکل تحریم
دستوپنجه نرم میکند و با توجه به موقعیتهایی که بنادر ما در خط ساحلی جنوب کشور
دارند میتوان تأثیر این تحریمها را کاست.