مسکن و ساختمان

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان فارس در گفت‌وگو با «صما»تشریح کرد:

تشریح اقدامات نظام‌مهندسی فارس در دوران پسا سیل

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس ضمن بررسی حوضه آبریز دروازه قرآن شیراز و علل وقوع حادثه سیل به تشریح گزارش مهترین اقدامات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان متبوعش پس از حادثه سیل پرداخت.

به گزارش «صما» رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان
فارس
ضمن بیان مقدماتی از چگونگی وقوع سیل در شیراز تاکید کرد: روز دوشنبه
پنجم فروردین‌ماه سال جاری در شهر شیراز ساعت ۸ صبح بارش باران آغاز شد که تا ساعت
۱۲ میزان بارندگی ثبت‌شده در ایستگاه باران‌سنجی دیجیتال مستقر در بلوار ارم (شرکت
سهامی منطقه‌ای آب) ۹/۲۶ میلی‌لیتر بوده که از ساعت ۱۱:۳۲ تا ۱۱:۴۸ دقیقه ظرف مدت
۱۵ دقیقه ۴/۱۸ میلی‌لیتر بارندگی در همین ایستگاه ثبت‌شده است و به عبارتی بارش ثبت‌شده
در این ایستگاه ۶/۷۵ میلی‌لیتر در ساعت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از بارندگی در زمان بارش به‌صورت تگرگ بوده
است گفت: با توجه به شکل و مساحت حوضه، زمان تمرکز حدود ۴۰ دقیقه تخمین زده‌شده و
همچنین زمان سرریز و طغیان آبراهه دروازه قرآن در محل احداث کالورت و جاری شدن سیل
در باند شرقی دروازه قرآن که حدود نیم ساعت بعد از اوج بارندگی بوده نیز بیانگر این
مطلب است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی فارس همچنین یادآور شد: با توجه به ‌شدت
بارندگی در حد فاصل زمانی ذکرشده و زمان تمرکز سیلاب، ساعت ۱۲:۱۰ ظهر، سیلاب جمع
شده در حوضه آبریز سبب سریز شدن حجم زیادی از روان آب از محل حوضه آرامش و بخش‌هایی
از مسیر سیل که ارتفاع آب از سطح جاده بالاتر بوده شده است و این امر سبب رخداد
سیلاب شد.

سیف زاده افزود: سیلاب عبوری از روی دیوارهای اطراف حوضچه آرامش ابتدا
باعث انتقال سیلاب به باند شرقی بلوار امام رضا شده که با توجه به شیب زیاد خیابان
به سمت جنوب و جنوب شرقی خیابان چهل مقام و سرعت زیاد جریان سیلاب، باعث غافلگیری
و جابه‌جایی خودروهای عبوری در باند شرقی بلوار قرآن شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس افزود: با افزایش میزان
روان آب و انتقال آن به باند غربی دروازه قرآن تا سه‌راه چهل مقام خودروهای عبوری
از سمت سه‌راه چهل مقام به سمت بلوار هفت‌تنان بعضا همراه با سرنشینان گرفتار
سیلاب شده و با جریان سیل به سمت پایین حرکت داده شده و در کناره‌های خیابان و بیشتر
در محل سه‌راه چهل مقام و ابتدای بلوار روی هم انباشته می‌شود.

رئیس نظام‌مهندسی فارس در ادامه تاکید کرد: علاوه بر سرریز شدن حوضچه
آرامش، هجوم سیلاب‌های ضلع شرقی و غربی محل دروازه قرآن در طغیانی شدن سیلاب در محل
دروازه قرآن موثر بوده است.

وی شاخص‌ترین دلایل وقوع سیل در شیراز را شامل مواردی نظیر عدم تناسب
حجم سیلاب و ظرفیت کالورت احداثی، کم شدن مقطع ورودی کانال به دلیل گرفتگی دریچه آشغال‌گیر
نصب‌شده بر روی آن، وجود نخاله‌های ساختمانی در مقاطع مختلف مسیل اصلی و سایر مسیل‌های
فرعی، تغییر در محیط طبیعی حوضه آبریز، تغییر مسیر کانال، عدم بازنگری طرح با توجه
به اینکه مدت ۳۰ سال از زمان تصویب آن گذشته و… دانست.

سیف زاده درباره توضیح وجود نخاله‌های ساختمانی در مقاطع مختلف مسیل
اصلی سیل و سایر مسیل‌های فرعی به عنوان یکی از دلایل وقوع سیل شیراز گفت: وجود نخاله‌های
ساختمانی در بستر مسیل‌های منتهی به آبراهه دروازه قرآن باعث رها شدن رسوبات دانه‌درشت،
خار و خاشاک از بالادست به خاطر شدت بارش و شکستگی بستر آبراهه‌ها توسط سیل شده
است. همچنین تعمیرات انسانی (به‌هم‌ریختگی رسوبات در حاشیه ساخت‌وسازها، میزان
فرسایش خاک و حمل آن‌ها توسط آب را بیشتر می‌کند) در این حوضه میزان رسوبات حمل
شده توسط روان آب‌ها را افزایش داده است.

وی همچنین درباره تغییر مسیر کانال به عنوان دیگر عوامل بروز سیل
شیراز نیز گفت: در زمان احداث پل امام علی و کنار گذر آن مسیر کانال که قبلا به‌صورت
مستقیم بوده با چرخش به محدوده‌ای حدود ۱۰۰ متر پایین‌تر از میدان امام علی تغییر مسیر
داده است که باعث کاهش میزان دبی آب عبوری از کانال شده است.

رئیس نظام‌مهندسی استان فارس پس از بیان این مقدمات درعین‌حال به
تشریح مهمترین اقدامات سازمان نظام‌مهندسی این استان پس از وقوع سیل پرداخت و گفت:
بعد از وقوع سیل با تشکیل جلسه اضطراری کمیته مدیریت بحران سازمان در تاریخ ۶ فروردین‌ماه،
ارائه گزارش بازدید و اقدامات فنی و تخصصی انجام شده توسط تیم مدیریت بحران سازمان
در روز ۵ فروردین‌ماه، تشکیل تیم‌های تخصصی امدادرسانی و مشاوره فنی و تخصصی، اطلاع‌رسانی،
جمع‌آوری و ساماندهی کمک‌های نقدی و غیرنقدی اعضاء سازمان توسط معاونت پشتیبانی و امور
بین‌المللی سازمان، از جمله مهم‌ترین اقدامات این سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد تشکیل جلسه اضطراری هیات‌مدیره سازمان
از جمله اقدامات نظام‌مهندسی فارس بوده است تاکید کرد: در این جلسه مواردی نظیر ارائه
گزارش بازدید و اقدامات فنی و تخصصی انجام شده توسط تیم مدیریت بحران سازمان، تعیین
مدیر دفتر ترویج و تحقیق مقررات ملی ساختمان به عنوان نماینده تام‌الاختیار سازمان
جهت حضور در ستاد مدیریت بحران استان، ساماندهی تیم‌های کارشناسی و سایر اقدامات
ضروری فنی و تخصصی و بحث و بررسی و اخذ تصمیم در خصوص نحوه کمک‌رسانی به شهروندان آسیب‌دیده
موردبررسی قرار گرفت.

سیف زاده گفت: در همین حال بازدید و کنترل سازه‌ها و شریان‌های حیاتی
توسط تیم تخصصی سازمان، شامل بازدید و کنترل پل‌ها، بازدید و کنترل سایت زمین‌لغزش
بلوار جمهوری، ارائه گزارش به ستاد مدیریت بحران استانداری و شهرداری شیراز جهت
اقدامات مقتضی از جمله دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

 سیف زاده ادامه داد: در همین
حال بازدید از ساختمان‌ها و گودبرداری‌های در معرض خطر، بازدید و کنترل گودبرداری‌های
در دست اقدام، بازدید و کنترل ساختمان‌های آسیب‌دیده در معرض خطر، همکاری با
سازمان آتش‌نشانی و پدافند غیرعامل در خصوص وضعیت ساختمان‌ها و اعلام خطر و تخلیه
اضطراری به ساکنان از جمله سایر اقدامات این سازمان بوده است.

به گفته وی اطلاع‌رسانی به اعضا و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، برگزاری
جلسه مشترک همکاری و هم‌اندیشی در خصوص کمک‌رسانی به آسیب دیدگان با سازمان‌های
نظام پزشکی، نظام پرستاری، کانون کاردان‌های ساختمانی و هلال‌احمر، بازدید میدانی رئیس
سازمان و هیاتی متشکل از کارشناسان ماده ۲۷، مدیران، ناظران عالیه، محاسبین و پیشکسوتان
سازمان از محله سعدی و حوضه آبریز دروازه قرآن نیز ازجمله سایر اقداماتی بوده است
که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس انجام داده است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس در همین حال به حضور نمایندگان
سازمان در کمیته بررسی و تحلیل حادثه سیل استانداری استان فارس نیز اشاره کرد و گفت:
بر این مبنا بازدید از حوضه آبریز دروازه قرآن، کوه بمو، روستای آبزنگی، تنگه الله
اکبر و سعدی، برگزاری جلسات بررسی و تحلیل کارشناسی حادثه، تهیه و ارائه گزارش به
استاندار فارس صورت گرفته است.

سیف زاده همچنین یادآور شد: در همین حال از دیگر اقدامات سازمان نظام‌مهندسی
استان فارس بازدید کارشناسی از کوه مشرف به دروازه قرآن (ضلع غربی) و بررسی وضعیت
خطر ریزش و سقوط سنگ‌ها بوده است که در این راستا بازدید از منطقه خطر، تهیه طرح
اضطراری و پیشنهادات فنی جهت مهار سنگ‌ها در جلسه مدیریت بحران استان، همکاری فنی
و تخصصی با سازمان مدیریت بحران استانداری، شهرداری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط جهت
انجام مکاتبات و اقدامات مقتضی صورت گرفته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا