در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی مطرح شد:
تشریح مزایای رویههای بتنی /گردش مالی در صنعت بتن ۳۸ درصد بودجه عمرانی کشور است
در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از دست اندرکاران انجمن بتن و سیمان ایران در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، دستاوردها و مشکلات این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.
در افتتاح این سمینار ، دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید
بر اینکه صنعت سیمان از منظر اقتصادی، فناوری و زیستمحیطی دارای جایگاه بسیار
مهمی در کشور است، گفت: صنعت سیمان در عصر حاضر و در زندگی مدرن امروز، به صورت
مستمر دچار تحول و دگرگونی است و فرآیندهای نوآوری گستردهای در نحوه بهرهبرداری
از آن اعمال می شود.
وی با طرح دو محور تنوع محصول و مصرف سیمان خاطرنشان ساخت که در کشور
در حوزههای یاد شده به خوبی حرکت نشده است و میزان مصارف سیمان و تنوع محصول در
ایران بسیار محدود است. به عبارت دیگر تنها به استفاده از چند ماده محدود، اکتفا
شده است.
دکتر آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تاکید من همواره بر ایجاد تنوع
محصول بوده است در حالی که بخش اعظم مصرف سیمان در کشور ما سیمان مستقیم است و
وجود محصولات متنوع در بازار را کمتر شاهد هستیم.
وی ادامه داد: نظام توزیع و بازرگانی سیمان نکته بسیار مهمی است که
باید به آن پرداخته شود. منطق بازرگانی ایجاب می کند که بازار مصرفی سیمان همگام
با تولید آن در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد تا بیش از این منابع هدر نرود. برای
تولید یک تُن سیمان در کشور ۱۰۰ متر مکعب گاز مصرف میشود که قیمت جهانی آن حدود
۱۳ دلار است درحالی که کارخانههای سیمان ۱۱۰ هزار ریال بابت آن پرداخت میکنند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید دوباره بر ضرورت نگاه بازرگانی و منطقی در حوزه تولید
کشور افزود: طبق برنامهریزیها، تولید ۱۲۰ میلیون تن سیمان در افق ۱۴۰۴ در نظر
گرفته شده است که منطق بازرگانی ندارد. هر کالایی همچون سیمان، فولاد و… اگر
منطق بازرگانی و اقتصادی نداشته باشد قطعا در تولید با مشکل مواجه خواهد شد. اگر
این منطق حاکم نشود، فشار بر تولید با شکست مواجه خواهد شد و تنها هزینه ایجاد میکند.
وی در ادامه با اعلام حمایت کامل از حوزه سیمان و تولید آن در کشور، گفت: آنچه میتواند
صنعت سیمان در ایران را پایدار کند رویکرد بازرگانی است. ما در وزارت راه و
شهرسازی حمایت کامل خود از این صنعت را اعلام می کنیم ولی نه در قبال درخواستهای
غیربازرگانی چراکه چنین حمایتی، لرزان و پرافت و خیز خواهد بود. دستاندرکاران این
صنعت اگر به سمت استقرار نظام بازرگانی حرکت کنند، نظام توزیع را تغییر دهند، تنوع
محصول داشته باشند و بر روی فناوریهای نو کار کنند قطعا حمایت و همکاری همهجانبه
ما را نیز خواهند داشت.
دکتر آخوندی در پایان صحبتهای خود، استقرار سیستم LC خرید سیمان به صورت
اعتباری در کشور را از جمله اقدامات مهم و حمایتی وزارت راه و شهرسازی در حوزه
سیمان برشمرد و بر حمایت کامل از این صنعت تاکید دوباره نمود.
بهره برداری از نخستین باند بتنی فرودگاه مهرآباد در اسفندماه مزایای
رویههای بتنی
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح و بهره برداری باند ۲۹
راست فرودگاه مهرآباد در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: این باند فرودگاه
مهرآباد با استفاده از رویه بتنی بازسازی و در ۵ مرحله شامل اجرای عملیات تراش
آسفالت، اجرای اساس ثبت شده، عملیات تولید و انتقال بتن و پخش بتن با عملیات تراکم
با میانگین اجرای ۲۰۰۰ متر در ماه اجرا شده است.
محمدشکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این سمینار
اظهار داشت:میزان مصرف بتن جهان از ۲۰ میلیون تن در سال ۱۹۰۰ به ۴ میلیارد تن در
سال جاری رسیده است که دلیل آن به وضعیت شهرنشینی بازمیگردد.
وی افزود: کشورهای توسعه یافته به دلیل اشباع شدن از نظر شهرنشینی و
استفاده از بتن در راستای ترمیم و تعمیر، بهمرحلهکاهش مصرف سیمان رسیدهاند اما
کشورهای در حال توسعه با روند رو به افزایش مواجه هستند و ایران از لحاظ«ترند»
کلی، تولید بیشتری دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «ایران در سالهای اخیر مباحث
HPC و UHPC یا همان بتنهای توانمند
را مورد توجه قرار داده است» گفت: احتساب تولید ۴۷ میلیون تن سیمان در کشور به
ازای هر تن ۳ متر مکعب بتن نشان دهندهگردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی در سال
معادل ۴ میلیارد دلار در سال است که ۳۸ درصد بودجه عمرانی کشور را شامل میشود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تحولاتی که طی سالهای
اخیر در صنعت بتن اتفاق افتاد و سازههای مهمی اجرا شدهاند و ساحت بتنهای
توانمند و فوق توانمند که عمدتا به دلیل ورود افزودنیها به صنعت بتن و نه تحول در
صنعت سیمان بود، موجب شد صنعت افزودنی با معرفی خود به عنوان افزودنی بتن، مانع از
معرفی خود به عنوان کاهنده سیمان شود.
وی در ادامه بیان داشت: امروزه افزودنی ها جزو اصلی بتن هستندبه طوری
که ۹۰ درصد بتنریزی کشورهای صنعتی را تشکیل میدهند از این رو موضوع همخوانی
افزودنی و سیمان در دستور کار جدی قرار دارد.
شکرچی زاده با اشاره به اتفاق مهم در عرصه سیمان بیان داشت: سیمانها
نسبت به گذشته نرمتر و با C۳۵ زیادتر تولید میشوند و
بتن مقاومت ۲۸ روزه را با سرعت بیشتری کسب میکند. در سال ۱۹۶۰ برای بتن با مقاومت
۳۰ تا ۳۵ مگاپاسکال باید نسبت آب به سیمان ۴۵/۰ در نظر گرفته میشد در حالی که
امروز این نسبت به ۵۵/۰ رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تغییر مدل ذهنی گفت:
سازندگان و پیمانکاران باید دریابند آنچه اهمیت دارد قیمت یک تن سیمان با یکمتر
مکعب بتن نیست حتی یک مگا پاسکال مقاومت فشاری هم همه جا کافی نیست بلکه یک سال
عمر مفید بیشتر باید مورد توجه باشد. لذا اگر تولیدکنندگان، کارفرمایان و
پیمانکاران این نگاه را داشته باشند می توان گفت یک گام جدی به جلو برداشتهایم.
رقابت پذیری برای صنعت سیمان
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به چالش های پیش روی
صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: رقابت پذیری برای صنعت سیمان تابعی از سرعت تغییر در
آن خواهد بود و این یک وظیفه و مقوله سخت برای صنعت بزرگی است که سالها عادت کرده
خود را در جایگاه بالا بداند و در انتظار جذب سفارشات باشد و به بتن و سرنوشت آن
بیتمایل بوده است در حالی که بتن تنها بازار صنعت سیمان محسوب میشود.
وی تصریح کرد: در این صورت تولید کنندگان برای تامین مالی تولید بتن
بایداز مدل BOT استفاده کنند و در ازای محصول گارانتی ۱۰۰
ساله ارائه دهند.
شکرچی زاده تاکید کرد: صنعت سیمان باید به دانشگاهها و مراکز
تحقیقاتی توجه بیشتری داشته باشد. این همکاری به خاطر صنعت و به منظور تربیت
مهندسین برای رقابتیتر کردنآینده صنعت سیمان است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «بر اساس پیمان
پاریس ۲۰۱۶ ایران متعهد به کاهش گازهای گلخانهای شده است» تصریح کرد: چناچه
کارخانههای سیمان با راندمان کم و مصرف انرژی زیاد متوقف شوند بخشی از تعهدات
کشور انجام خواهد شد که برای اجرای این اقدام به حمایت دولت نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای گسترش مصرف سیمان
اظهار داشت: افزایش سهم ساختمانهای بتنی در مقابلساختمانهای فلزی، هماهنگی آییننامه
های طراحی بتن و مقررات ملی به افزایش انگیزه در طراحان و کاهش بلاتکلیفی و
تشکیلکمیتههای مشترک برای آییننامه بتن ایران و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان
اقدامات موثری در این راستا به شمار می رود. همچنین ترمیم رویه کانالهای بتنی آبرسانی
و سایر معابر بتنی، کاربرد سیمان در اصلاح لایههای اساس و زیر اساسو تثبیت خاک
بستر، گسترش استفاده از نیوجرسی و جایگزینی آن با گاردریل و گسترس رویه های بتنی
نیز بر افزایش مصرف سیمان میافزاید.
شکرچی زاده با اشاره به مزایای رویههای بتنی گفت: رویه های بتنی ۴۰
درصد بیشتر از رویه های آسفالتی نور و انرژی را به خود جذب میکنند که از نظر
روشنایی نکته قابل توجهی محسوب می شود و از طرفی ۳۷ درصد کاهش مصرف انرژی در طول
راهها خواهیم داشت چون انعکاس نور بیشتری دارد. همچنین مصرف سوخت کمتری به ویژه
برای ناوگان سنگین دارد.
وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده در امریکا، در صورتی که تمام رویههای
جادهها در امریکا بتنی بود روزانه ۱۱ میلیون گالن بنزین کمتر مصرف میشد و از
طرفی محدودیت بار برای ناوگان باری بر روی های بتنی وجود نخواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به آنالیز اقتصادی که
در این خصوص انجام شده است بیان داشت: برای یک متر مربع یک رویه بتنی ۲۵ سانتیمتر
با ۱۵ سانت لایه اساس و حذف زیر اساس معادل ۷۶ هزار تومان و برای همان مقدار در
رویه آسفالت ضخامت ۱۷ سانتیمتر شامل اساس و زیر اساس ۵۷ هزار تومان پیش بینی شده
است. اما برای هزینه نگهداری در طول ۱۰ سال رویه بتنی ۷۸ هزار تومان و برای رویه
اسفالتی ۸۲ هزار تومان نیاز است که در آنالیز چرخه عمر تا دو برابر نیز میتوان پیش
بینی کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از افتتاح و بهره برداری باند ۲۹
راست فرودگاه مهرآباد در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: این باند فرودگاه
مهرآباد با استفاده از رویه بتنی بازسازی و در ۵ مرحله شامل اجرای عملیات تراش آسفالت،
اجرای اساس ثبت شده، عملیات تولید و انتقال بتن و پخش بتن با عملیات تراکم با
میانگین اجرای ۲۰۰۰ متر در ماه اجرا شده است.
وی با اشاره به مازاد تولید سیمان در کشور، افزود: با توجه به تولید
مازاد سیمان در کشور باید استفاده از بتن در پروژه های عمرانی مورد توجه قرار
گیرد، زیرا استفاده از بتن در رویه بتنی در راه های مواصلاتی کشور حداقل ۵۰ سال
کار میکند.
شکرچی زاده با بیان اینکه در ۴ سال آینده قرار است ۱۰ درصد رویه
آسفالت راههای کشور به رویه بتنی تبدیل شود، گفت: عمر مفید راههای بتنی بین ۴۰ تا
۵۰ سال است، در حالی که عمر آسفالت معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ سال بر آورد میشود.
سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی به کار خود پایان داد
گفتنی است در دومین روز از سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی،
دکتر فخری عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی سخنرانی خود
با موضوع پتانسیل استفاده از سیمان در تثبیت لایههای زیرسازی را ارائه کرد.
وی در سخنرانی خود، به روشهای تثبیت لایههای راهسازی با استفاده از
سیمان پرداخت و پتانسیل استفاده از این روشها در کشور را بسیار مناسب دانست.
دکتر فخری در این سخنرانی، برخی از مشخصات پروژههای انجام شده تثبیت
اساس و زیر اساس راه با سیمان را در کشور معرفی کرد.
اجرای روسازی بتن غلتکی و ماشین آلات مربوطه دیگر محور سخنرانی صبح
امروز بود که از سوی مهندس پورخورشیدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و
شهرسازی ارائه شد. در ادامه نیز دکتر چینی مشاور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سخنرانی خود با موضوع اجرای رویههای بتنی و ماشینآلات
مربوطه را ارائه و نکات و مشکلات اجرایی این نوع روسازی ها را تشریح نمود. وی همچنین راهکارهای عملیاتی در این خصوص را ارائه کرد.
دکتر چینی در بخش دیگری از سخنرانی خود با موضوع اجرای رویههای بتنی
و ماشینآلات مربوطه، توضیحاتی را در خصوص ماشینآلات مربوط به اجرای این نوع
روسازیها و پیشرفتهای جدید در این زمینه را تشریح نمود.
بخش پایانی سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی به معرفی پروژه
بهسازی روسازی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد اختصاص داشت که توسط نماینده شرکت
خانه گستر گیل پیمانکار این پروژه ارائه شد و کلیه مشخصات و مراحل اجرایی و
دستاوردها و تجربیات حاصل از این پروژه شرح داده شد.
در نشست عصر این سمینار و در بخش دوم از سخنرانی های امروز، دکتر
علیرضا باقری عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به
ایراد سخنرانی با عنوان کنترل کیفیت، مشخصات سطحی و تعمیر و نگهداری رویههای بتنی
پرداخت.
دکتر نعمتی عضو هیات علمی بخش بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
آخرین سخنران این سمینار نیز اهم اقدامات، سیاستها و برنامههای مرکز تحقیقات
راه، مسکن و شهرسازی در زمینه توسعه و گسترش انواع روسازیهای بتنی در کشور را
برشمرد.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی، در خصوص تدوین دستورالعمل اجرایی و
کنترل کیفی روسازیهای بتنی که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری و
حمایت انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در دست اقدام است توضیحاتی ارائه نمود.
سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی با برگزاری میزگرد مشترک با
حضور دکتر شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهندس اتابک رئیس
انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، نمایندگان معاونت برنامهریزی وزارت راه و شرکت ساخت
و توسعه، نمایندگان شرکتهای مشاور و پیمانکار شامل شرکت برآیند، شرکت ریبار، شرکت
دنا رهساز و شرکت خانهگستر گیل و اعضای کمیته علمی سمینار و شرکت کنندگان در
سمینار به کار خود پایان داد.
حاضران در میزگرد نهایی سمینار، با طرح و بحث پیرامون موضوع اجرای این
نوع رویهها و چالشهای مرتبط و ارائه راهکارهای اجرایی، در خصوص راهکارهای توسعه
و گسترش کاربرد این نوع رویهها در کشور و پتانسیل استفاده از سیمان در این نوع
رویهها تبادل نظر نمودند.
خاطرنشان میشود سمینار توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی از سوی مرکز
تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با همکاری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به مدت
دو روز در محل نمایشگاه بینالمللی تهران، سالن خلیج فارس برگزار شد و عصر امروز
به کار خود پایان داد.