مسکن و ساختمان

واگذاری مسوولیت آب به شهرداری به نفع مردم نیست

فرونشست‌ها ارتباطی با مسائل آبی ندارند

معاون وزیر نیرو در امور آبفا با اشاره به آخرین فرونشست‌های شهر تهران گفت: براساس مطالعات صورت گرفته فرونشست‌های اخیر ناشی از ساخت‌وسازهای شهری بوده و ارتباطی با افت سطح ایستابی ندارد.

رحیم میدانی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که فرونشست ناشی از افت سطح آبی در یک پهنه وسیع رخ می‌دهد، اظهار کرد: اینگونه فرونشست‌ها در یک دشت آن هم به صورت خفیف آغاز می‌شود.


به گفته وی به منظور تبیین فرونشست ناشی از افت سطح ایستابی ماده ۴۵ را در دست اصلاح قرار داده‌ایم به گونه‌ای که این ماده بتواند مجازات بازاردارنده‌تری را برای برداشت از دشت‌ها در نظر بگیرد.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا با بیان این‌که در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی در حل تبیین برنامه‌ای برای مشخص شدن میزان برداشت آب از دشت‌ها است، گفت: در این بین هر اطلاعات دقیق‌تری که وزارت نیرو داشته باشد در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌دهد.


میدانی با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده در مورد کاهش آلودگی رودخانه کارون، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده میزان شوری رودخانه کارون از ۴۶۰۰ میکرومهوس به ۲۰۰۰ میکرومهوس برسد.


وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها ما در سال‌های آتی دو درجه افزایش دما را در کشور تجربه خواهیم کرد، اظهار کرد: این میزان افزایش دما به معنای تبخیر بیش از ۲۷ میلیارد مترمکعب آب‌های کشور است.


به گفته میدانی فعلاً براساس ارزیابی‌ها دمای کشور حدود ۱.۱ درجه افزایش پیدا کرده است.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا با بیان اینکه افزایش بارش‌ها در سال جاری به معنای بازگشت کشور به وضعیت و روال عادی و دوران پرآبی نیست، تاکید کرد: میزان بارش در کل کشور در سال جاری آبی ۲۳۱ میلی‌متر گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.


وی افزود: گرچه میزان بارش در سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ با رشد مواجه بوده، اما متاسفانه این آمار در مقایسه با بلندمدت منفی دو درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا تصریح کرد: متاسفانه در سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ در استان پربارشی همچون چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۲۲ درصد بارش روبرو بودیم.


میدانی ادامه داد: در استان کم‌بارشی مانند اصفهان نیز میزان بارش در مقایسه با بلندمدت با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده و به همین دلیل به سختی توانستیم آب را مدیریت کرده و آب شرب مردم را تأمین کنیم.


وی با بیان اینکه متاسفانه امسال کشت پاییزه در اصفهان به علت کم آبی نخواهیم داشت، گفت: در سال جاری ۴۵ میلیارد مترمکعب ورودی آب به سدها را داشتیم و این رقم بیانگر رشد ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته است.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا افزود: این رقم نشان می‌دهد در سال جاری حدود ۱۶.۵ میلیارد مترمکعب آب بیشتری وارد مخازن سدها شده و جالب آن که حدود ۹ میلیارد مترمکعب از این میزان مربوط به رودخانه کارون و مارون بوده است.


وی با اشاره به بحران آب در ایران، گفت: روند کنونی بحران آب نشان می‌دهد که بایستی در سال‌های پیش رو برای مدیریت بحران آب همه دست به دست همدیگر داده و در اصلاح و بهینه سازی مصرف آب بکوشند.


وی ضمن هشدار به کسانی که عمدتاً به‌دنبال شبهه افکنی در آمار و ارقام هستند، تاکید کرد: شبهه افکنی در آمار و ارقام تنها نتیجه‌ای که در برخواهد داشت، عدم کنشگری و انتظار کشیدن برای افزایش خسارت‌های ناشی از بحران آب در کشور است و نفعی از این مسأله عاید کشور نخواهد شد.


معاون آب و آبفا وزیر نیرو تصریح کرد: براساس پیش بینی‌های دموگرافیگ، در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور به ۱۰۶ میلیون نفر خواهد رسید که حدود ۵۰ میلیون از این افراد ساکن فلات مرکزی خواهند بود و چنانچه تدابیری برای تأمین آب این مناطق اندیشیده نشود، کشور در بحران فرو خواهد رفت.


وی افزود: بر این اساس انتقال آب برای تأمین آب شرب این مناطق از اولویت‌های کنونی وزارت نیرو است؛ البته وزارت نیرو در صورت اقدام در این زمینه خود را متعهد به رعایت پیوست‌های زیست محیطی خواهد دانست.


واگذاری مسوولیت آب به شهرداری به نفع مردم نیست


میدانی با اشاره به طرح واگذاری مسوولیت توزیع آب به شهرداری‌ها گفت: تاکنون جلسات مختلفی برای این مساله برگزار شده است، اما رویکرد وزارت نیرو این است که انجام این کار منفعت جامعه را در پی نخواهد داشت.


وی با بیان این‌که استدلال وزارت نیرو این است که تامین و توزیع آب از یکدیگر تفکیک‌پذیر نیست و باید توسط یک سازمان مدیریت شود، گفت: ما باید به عنوان وزارت نیرو مطمئن شویم که این تصمیم در راستای ارتقای خدمات است، اما با توجه به شرایط وضعیت شهری به نظر نمی‌رسد این مساله به نفع مردم باشد.


به گفته معاون وزیر نیرو در امور آبفا این تصمیم از سوی وزارت کشور مطرح شد، اما وزارت نیرو به شدت با آن به مخالفت برخاسته است.


آمارهای اشتباهی برای میزان مصرف آب کشاورزی منتشر می‌شود


میدانی با اشاره به میزان سهم آب در بخش کشاورزی، ادامه داد: براساس آمار و ارقام ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و برخلاف این‌که گاهی مسوولین عدد ۶۰ درصد را برای بخش کشاورزی اعلام می‌کنند به‌طور قاطع می‌توان گفت که این عدد اشتباه است.


وی میانگین جهانی مصرف آب در بخش کشاورزی را ۷۰ درصد دانست و عنوان کرد: با این حساب مصرف آب صنعت و شرب باید حدود ۴۰ درصد باشد که این عدد به هیچ عنوان با واقعیت همخوانی ندارد.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا، تصریح کرد: مصرف آب صنعت در حال حاضر دو میلیارد مترمکعب است که اگر با توسعه صنایع این عدد به چهار میلیارد مترمکعب برسد، قطعا انقلاب بزرگی در صنعت کشور به وقوع می‌پیوندد.


میدانی ادامه داد: این صحبت‌ها به این معنا نیست که در بخش شرب نیاز به صرفه‌جویی نداریم، چرا که هزینه‌های تامین آب بسیار زیاد است و اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد، قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.


وی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت ارتقای بهره‌وری آب در این حوزه را برعهده دارد، گفت: برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز وزارت نیرو مسوول است، اما در این بین نیازمند همکاری سازمان‌های دیگر است تا بتواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.


به گفته معاون وزیر نیرو در امور آبفا، وزارت نیرو در پروژه‌های در دست مطالعه تصمیم گرفته است که یک میلیون هکتار شبکه‌های در دست اجرا را کاهش دهد. علاوه بر این کارهای مشترکی را با وزارت جهاد کشاورزی برای مصرف برنامه‌ریزی شده در هر استان در نظر گرفته‌ایم.


میدانی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در وزارت نیرو برای بررسی کشت محصولات مختلف، اظهار کرد: قرار است که اگر میزان مصرف آب با کشت محصولات به صرفه نباشد لایحه‌ای را به دولت برای رسیدگی به این مساله تقدیم کنیم.


آب کافی برای کشت پاییزه نداریم


وی با بیان این‌که آب کافی برای کشت پاییزه که شامل محصولاتی همچون غلات می‌شود نداریم، ادامه داد: برهمین اساس جلسات متعددی را با بهره‌برداران تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم به این وضعیت رسیدگی کنیم.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا میزان اعتبار طرح تعادل‌بخشی را ۴۰۱ میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: از اول سال تاکنون هیچ پولی به وزارت نیرو برای طرح احیای تعادل‌بخشی اختصاص نیافته و استان‌ها با منابعی که از سال قبل داشتند توانستند کار را پیش ببرند.


به گفته میدانی، انسداد ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در تعهد وزارت نیرو قرار دارد که براساس آمار ۳۱ شهریورماه ۷۱۵۳ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده‌ است و از یک میلیارد مترمکعب آبی که قرار بود کاهش دهیم، توسط انسداد این تعداد حلقه چاه ۴۳۶ میلیون مترمکعب از برداشت‌های سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری شد.


وی با اشاره به فناوری که در کشورهای خارجی برای جلوگیری از تبخیر آب استفاده کرده‌اند، ادامه داد: استفاده از توپ‌های پلاستیکی که مانع تبخیر آب می‌شود به دلیل پرهزینه‌بودن به صرفه نیست.


معاون وزیر نیرو در امور آبفا، اظهار کرد: هر مترمکعب آبی که ناشی از کاهش تبخیر صرفه‌جویی می‌شود مترمکعبی ۱۵۰۰ تومان برای وزارت نیرو هزینه دارد و این در حالی است که ایران قابلیت تولید این توپ‌ها را با یک سوم قیمت وارداتی دارد.


میدانی در خصوص باروری ابرها گفت: برای باروری ابرها امسال ۱۰۰ درصد آمادگی داریم، اما مشکل تامین منابع مالی همچنان همراه ما است که برای این مساله نیز تدابیری را در نظر گرفته‌ایم.


وی با بیان این‌که باروری ابرها ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: اگر شرایط مناسب باشد و بتوانیم باروری ابرها را انجام دهیم در مناطق هدف ۱۰ درصد موجب افزایش بارندگی می‌شویم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا