مسکن و ساختمان
مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد

جزئیات مسیرهای ریلی جدید حومه‌ای/ راه‌آهن به خریداران واگن تسهیلات می‌دهد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تشریح جزئیات توسعه مسیرهای ریلی جدید حومه‌ای گفت: با ادغام بخش مسکن و حمل و نقل این دیدگاه در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت که شهرسازی مدرن و آسودگی زندگی را برای مردم با ایجاد حمل و نقل حومه‌ای فراهم کند.

محسن پورسیدآقایی در مراسم آغاز به کار مجدد خط تولید ریل‌باس شرکت ایریکو
گفت: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مهم‌ترین دغدغه ارکان مختلف دولت از جمله
راه‌آهن راه‌اندازی تولید داخل بود چراکه ما امکانات بسیار خوبی هم از لحاظ
تجهیزات و هم از لحاظ پرسنل و مدیران لایق داریم
.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بخش عمده
عدم فعالیت صنایع ریلی به دلیل قصور مدیران بوده است افزود: اولویت ما راه‌اندازی
صنایعی بود که در مدت چند سال گذشته متوقف بودند. در واقع بخش مهمی از این مسائل
ارتباط مستقیمی با تحریم‌ها نداشتند
.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه زمان روی کار آمدن ما تصویر تلخی از
ایریکو وجود داشت ولی سیاست توسعه قطارهای حومه‌ای می‌خواهد این تصویر را به فراموش
بسپارد افزود: ما کمبودهایی در بخش ناوگان قطارهای حومه‌ای داشتیم و کارخانجات نیز
در آستانه تعطیلی و از بین رفتن قرار داشتند. در این میان این سؤال وجود داشت که
چه بروکراسی و منطقی اجازه نمی‌دهد این زنجیره به هم متصل شود
.

معاون وزیر راه و شهرسازی تنها مشکل و گیر موجود عدم فعالیت صنایع
ریلی را گیر مدیریتی و اداری خواند و اظهار کرد: با پیگیری‌های مدیران کارخانه و نظر
مثبت مسئولان دولت از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و
وزارت صنعت معدن و تجارت این مشکل حل شد. این خط مشی ادامه پیدا خواهد کرد و من
قول می‌دهم تا زمانی که سر کار هستم این کارخانه تقاضا داشته باشد و چرخ آن بچرخد
.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: در کنار ایریکو همه کارخانجات ریلی
به کار افتاده‌اند و خط تولید خود را راه‌اندازی کرده‌اند. در حال حاضر شرکت واگن
پارس در حال تولید واگن باری و مسافری بوده و همچنین شرکت پلور سبز دو قرارداد
مسافری با شرکت‌های حمل و نقل ریلی بنیاد و رجا بسته است
.

وی ظرفیت موجود راه‌آهن را بسیار بیشتر از وضعیت ناوگان فعلی برشمرد و
گفت
: راه‌آهن
سیاستی را دنبال می‌کند که به خریداران واگن تسهیلات تشویقی پرداخت کرده و با بسته‌های
تشویقی سرمایه‌گذاران را تحریک به ورود به این بخش کند
.

پورسیدآقایی با بیان اینکه پیش از این سیاست توسعه حمل و نقل حومه‌ای
در کشور دنبال نمی‌شد اظهار کرد: با ادغام بخش مسکن و حمل و نقل این دیدگاه در وزارت
راه و شهرسازی شکل گرفت که شهرسازی مدرن و آسودگی زندگی را برای مردم با ایجاد حمل
و نقل حومه‌ای فراهم کند
.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حمل و نقل حومه‌ای باید
در شهرهای بزرگ مانند مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان توسعه یابد گفت: با ایجاد سکونتگاه‌های
مناسب در حومه شهرها این امکان باید فراهم باشد مردم بتوانند به راحتی از حومه به
داخل شهر تردد کنند و تنها راه حل این حمل و نقل مناسب، حمل و نقل سریع، راحت و
ارزان حومه‌ای است
.

وی توسعه حمل و نقل حومه‌ای را ملاک
و اولویت وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن دانست و بیان کرد: در گذشته راه‌آهن فقط
برای مسیرهای بلندبرد و مترو فقط برای داخل شهر استفاده می‌شد و اتصالی بین این دو
وجود نداشت. امروز وزارت راه و شهرسازی برای اتصال حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری
سیاست‌گذاری کرده و متولی حمل و نقل حومه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است
.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری
است ادامه داد: چهارخطه کردن مسیر تهران مشهد دوخطه کردن مسیر قدیم هشتگرد و چهارخطه
کردن قطار حومه‌ای سریع‌السیر اسلامشهر و در ادامه دوخطه کردن مسیر پرند و همچنین
چهارخطه کردن مسیر ورامین به گرمسار در دستور کار قرار دارد
.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن به ۲۳ قطار تولیدی از سوی شرکت ایریکو اشاره و
اظهار کرد: امیدواریم این قطارها زودتر از قرارداد تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری
و به سرویس حمل و نقل حومه‌ای کشور افزوده شود
.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ ما نیازهای بیشتری به قطارهای ریل‌باس
و حومه‌ای داریم که این نیازها در حال مطالعه و برآورد است تا چنین قراردادهایی
ادامه پیدا کند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا