مسکن و ساختمان

پیش‌بینی دولتی‌ها:

جهش قیمت مسکن در سال ۱۳۹۵

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی به ریاست مسعود نیلی، روز گذشته گزارشی از وضعیت مسکن ارایه کرد که در آن آمده است: براساس شواهد آماری موجود و تحلیل‌های کارشناسی، به نظر می‌رسد بخش مسکن در شرایط ویژه‌یی قرار دارد

;

به گزارش صما به نقل از روزنامه اصلاح‌طلب تعادل از پیش‌بینی موسسه پژوهشی وابسته به نهاد ریاست جمهوری درباره گران شدن مسکن خبر داده است: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی به ریاست مسعود نیلی، روز گذشته گزارشی از وضعیت مسکن ارایه کرد که در آن آمده است: براساس شواهد آماری موجود و تحلیل‌های کارشناسی، به نظر می‌رسد بخش مسکن در شرایط ویژه‌یی قرار دارد. با یک نگاه کوتاه‌مدت، به دلیل مساله کاهش قدرت خرید مردم، مازاد ساخت و خانه‌های خالی، منجر به شکاف بین عرضه و تقاضا در این بخش شده است و به دلیل مازاد عرضه، امکان کاهش قیمت در بخش‌هایی از بازار وجود دارد. در نتیجه نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی از جهت اثرگذاری تحولات آن بر بخش واقعی اقتصاد و خروج از رکود فعلی انتظار داشت. در نتیجه، این بخش توان پیشران بودن جهت خروج از رکود را ندارد و باید هدف سیاست‌گذاران اقتصادی کاهش اثرات نامطلوب رکود و تخلیه حباب‌های ایجاد شده در این بخش باشد. اما با یک نگاه بلندمدت‌تر، این بخش با مخاطره کاهش در سمت عرضه و افزایش در تقاضا قرار دارد. براساس این تحلیل، به دلیل محدود شدن بعد تقاضای سفته‌بازی مسکن و کاهش تمایل برای ورود به بازار مسکن و انجام ساخت و ساز جدید که نمود بیرونی آن، روند کاهشی پروانه‌های ساختمانی صادر شده است، در یک افق زمانی بلندمدت‌تر و در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، عرضه مسکن کاهش می‌یابد و امکان وقوع جهش قیمتی در این بخش وجود دارد. خروج از رکود طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و افزایش مجدد درآمد مردم، که سبب بازگشت بخشی از قدرت خرید آنها برای ورود مجدد به بازار مسکن می‌شود نیز می‌توان سبب جهش قیمتی در بازار مسکن شود. حتی در صورت محدود بودن این افزایش قدرت خرید و در نتیجه، عدم امکان خرید ملک، به دلیل کمبود خانه عرضه شده و در نتیجه جهش قیمتی در بازار مسکن، به نظر می‌رسد بازار اجاره مسکن می‌تواند افزایش در نرخ اجاره‌ها را تجربه کند. این افزایش‌ها چه از جهت قیمت ملک و چه از جهت نرخ اجاره، می‌تواند تبعات رفاهی- اجتماعی برای بخشی از جامعه به دنبال داشته باشد.

;نظرات مردمی در مورد این خبر

;

۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۰۹:۴۵:۰۹
نمی دونم چرا بعضیا حی برتبل گرانی مسکن میکوبن و حی جو سازی میکنن . کی چه وقت از دلار بگیرید تا نان و گوجه و ماشین و ………..میخواد گرون بشه قبلش اعلان میکنن !!!! اما مسکنی که توانی برای بالا رفتن نداره مافیای مسکن میخواد با جو سازی ببرش بالا . خیانت شاخ و دم نداره برای مافیابازیم حتما نباید آدم کشت . (۲۵۹۹۳۵۰) (alef-10)


;
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۰:۴۲:۰۴
در مورد بالا رفتن قیمت مسکن، این نظر دولتی ها نیست تنها مصاحبه با یک کارشناس است که ایشان هر سال پیشبینی کرده اند که قیمت مسکن بالا خواهد رفت. من هر بار از این کارشناس خاص مطلب خواندم تمایل شدید به بالا رفتن قیمت مسکن در مطالب او واضح بود.
;

محمود
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۱:۴۴:۵۱
پیشبینی این اقای کارشناس یکسویه است طبق اماری که داده اندبیش از۶۵۰هزارواحدمسکونی درتهران خالی است ومشتری نداردوحدودهمین تعدادهم تا۲سال بعدعرضه می شوددرحالیکه قدرت خریدبرای همه حقوق بگیران صفراست پس افزایش قیمت بی معنی است (۲۵۹۹۶۸۲) ;

;

۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۲:۰۰:۰۵
اینگونه اظهار نظرها تنها از جانب ذینفعان در گران شدن مسکن است و بس!

چند هفته پیش رسانه ها تیتر زدند که مسکن سال آینده ۴۰ درصد گران می شود!… ته توی قضیه رو که در می آوردی این حرف از قول رئیس انجمن انبوه سازان گفته شده بود!
خب معلومه همچین کسی به فکر منافع خودش و انجمنشه نه منافع مردم!!! (۲۵۹۹۷۳۴) (


;

;
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۳:۵۹:۵۱
قیمت مسکن بفضل الهى اگر بانکهاى غیر دولتى و مافیاى مسکن بگذاند میرود تا حدود بیست تا بیست و پنج درصد کاهش یابد ، تا به نقطه تعادل واقعى برسد ، و یک رونق معقول و بر مبناى عرضه و تقاضاى واقعى ایجاد گردد .. اگر الان دولت بخواهد وظایف قانونى اش را مبنى بر دریافت مالیات مضاعف و سنگین از واحد هاى مسکونى خالى بگیرد قیمتها بشدت باز سقوط میکند بعضى از امارها حکایت از بیش ۴٠٠ هزار واحد مسکونى خالى در تهران و در هریک از شهرهاى بزرگ بین ۵٠ تا ١۵٠ هزار واحد مسکونى خالى است !! واقعا اگر دولت اعتدال و راستگویان هدفش خدمت به مردم میباشد باید حرکتش بسمت کاهش قیمت مسکن و قیمتهاى اجاره باشد.
همینطور قیمتهاى سرقفلى ها و اجاره هاى مغازه ها و املاک تجارى باید بشدت کاهش یابد وقتى اجاره بک مغازه ماهى سى ملیون تومان شد اجاره کننده بهاى اجاره را روى کالاهایش کشیده و باعث گرانى و تورم میگردد ….. کارشناسان اقتصادى دولت …. کارشناسان مالیاتى ….. وزیر اقتصاد و وزراى اقتصادى و بازرگانى از حالا بفکر این مسایل باشید و با سیاستهاى اشتباه مردم را یعنى ٩٠ درصد مردم را در مضیقه و گرفتارى و گرانى و تورم قرار ندهید تکیه تان بر این نود درصد جامعه باشد و مصالح ملى و کشورو ملت را فداى ان ده درصد نکنید . (۲۶۰۰۱۳۵)

;

;
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۴:۳۴:۱۷
الان ۵۰ درصد مردم بی خانه توان خرید مسکن ندارند حالا جهش هم پیدا کنه ۵۰ درصد می شه ۸۰ درصد .دیگه پولدارها باید برای هم بسازند و بین هم معامله کنند. (۲۶۰۰۲۸۳) )


;
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۴:۳۸:۳۱
در یک افق زمانی بلندمدت‌تر و در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، عرضه مسکن کاهش می‌یابد و امکان وقوع جهش قیمتی در این بخش وجود دارد. خروج از رکود طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و افزایش مجدد درآمد مردم، که سبب بازگشت بخشی از قدرت خرید آنها برای ورود مجدد به بازار مسکن می‌شود نیز می‌توان سبب جهش قیمتی در بازار مسکن شود………………………………………….
جیب من با شما فرق میکنه آقای بساز بفروش………………………
تو خرج زن و بچه موندم تو میگی خونه بخرم (۲۶)
;



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا