مسکن و ساختمان

نیکزاد: شهرداری اعتماد ما را جلب کرد

تعداد موضوعاتی که دولت و شهرداری‌تهران بر سر تک‌تک آنها با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند، کم نیست اما آنچه فعلا به محل کار مشترک احمدی‌نژاد و قالیباف –هر دو هم با دید مثبت- تبدیل شده فقط یک مورد است، آن هم «مترو شهر جدید پرند.»

دنیای اقتصاد:رییس‌‌جمهور به عنوان بانی مسکن‌مهر، برای منطقه‌ای که در دو سال اخیر دست‌کم ۳۰۰۰ میلیارد تومان از منابع ارزان‌قیمت بانک‌مرکزی را پای آن ریخته تا ۱۰۰ هزار مسکن‌مهر برای تهرانی‌‌ها در آنجا برپا کند، مصمم است خط‌مترو برقرار کند تا دریچه‌های نقد و گلایه چه از طرف خریداران مسکن‌مهر و چه از طرف منتقدان دولت را لااقل به روی پرند که بیشترین هزینه و بیشترین تیراژ آپارتمان در آن صرف شده را ببندد.
اصرار احمدی‌نژاد و به تبع آن وزیر راه‌وشهرسازی بر تامین خط‌مترو برای پرند به این خاطر است که مطالعات مشاوران دولت درباره تهران نشان می‌دهد: اگر پرند با مترو به تهران متصل شود، تحت تاثیر کشش بالای این منطقه، برای اولین‌بار مهاجرت معکوس در پایتخت‌ اتفاق خواهد افتاد؛ طوری که با انتقال اختیاری حداقل ۱۰۰هزار خانوار تهرانی، واحدهای مهر موجود در پرند در زمانی کوتاه مسکونی خواهد شد.
از طرف دیگر آنچه شهردار تهران را به همکاری مشترک با پروژه دولتی «احداث مترو پرند» واداشته، شاید در ظاهر ماجرا به «گره‌خوردن این خط با خط یک مترو شهر تهران» تعبیر شود اما فراتر از این است. محمدباقر قالیباف در طول ریاستش بر پایتخت سعی کرده نشان دهد توسعه حمل‌ونقل عمومی بر همه کارها در شهرداری اولویت‌ دارد تا جایی که اخیرا اعلام کرد ۶۰درصد بودجه شهرداری‌تهران صرف پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله توسعه مترو می‌شود. به این ترتیب در شهرداری هدف از همکاری با خط دولتی مترو پرند، طولانی‌تر و تکمیل‌شدن خط یک مترو تهران می‌تواند باشد که هم‌اکنون از تجریش شروع و به مرقد امام (ره) منتهی می‌شود.
با این تحلیل هر‌چقدر شبکه مترو در تهران گسترده شود، عملکرد شهرداری نیز برجسته‌تر خواهد شد.
با یکی‌شدن خط دولت و خط‌شهرداری، مترو از شمالی‌ترین نقطه تهران به جنوبی‌ترین نقطه در استان تهران یعنی فرودگاه امام و سپس به منطقه‌ای که گفته شده قرار است به پایتخت اداری کشور مبدل شود، متصل می‌شود.
همچنین این همکاری مشترک شاید بتواند قفل خزانه دولت را ‌به ‌روی مترو شهرداری هم باز کند!
دیروز علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی و‌هابیل درویش مدیرعامل مترو در کنار هم از کارگاه ساخت مترو پرند بازدید کردند. نیکزاد در این بازدید گفت: شهرداری‌تهران به خوبی اعتماد کامل ما را جلب کرده و ما خوشحال هستیم این پروژه را به شرکت مترو تهران واگذار
کردیم.
درویش هم اعلام کرد: شهرداری ۱۰۰ میلیارد تومان تا به حال برای مترو پرند اعتبار داده و تا نیمه‌اول ۹۲، این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا