مسکن و ساختمان

بودجه اداره پایتخت ۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

معاونین شهردار تهران دیروز درخواستی را به شورای‌شهر آوردند که محتوای آن، اخذ مجوز برای افزایش ۳ هزار و ۲۸۵ میلیاردتومانی بودجه امسال شهرداری را از این نهاد نظارتی مطالبه می‌کرد، اما نوع منابعی که شهرداری بابت تامین درآمد متمم بودجه پیش‌بینی کرده بود، با مخالفت اعضای شورا روبرو شد طوری که در نهایت فقط نصف مبلغ درخواستی مورد موافقت قرار گرفت.

به این ترتیب برخلاف نظر شهرداری، با مصوبه دیروز شورای‌شهر تهران، سرجمع بودجه سال۹۱ اداره پایتخت از ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب ابتدای سال به ۱۰ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان رسید تا شهرداری تهران اجازه پیدا کند برای ماه‌های باقیمانده از سال۹۱، رقمی معادل هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان درآمد جدید برای خود ایجاد و در پروژه‌های عمرانی هزینه کند.
آنچه در جلسه دیروز شورا، مخالفت اعضا با متمم ۳هزار و ۲۸۵ میلیارد تومانی شهرداری را برانگیخت، اتکای بودجه به درآمد حاصل از ساخت‌وساز از جمله عوارض تراکم بود.
شهرداری در نظر داشت در قالب این متمم، مجوز فروش ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض مازاد تراکم – عوارض ازدیاد طبقه- را از شورا اخذ کند اما به خاطر آنچه اعضای شورا پیش‌خور کردن پروانه ساختمانی در پایتخت و ادامه تراکم‌فروشی عنوان کردند، صدور این مجوز رای نیاورد.
با بودجه‌ای که دیروز برای اداره پایتخت تصویب شد، شهرداری مجوز گرفت به ازای هر نفر ساکن فعلی تهران، یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در شهر هزینه ‌کند.
لایحه متمم پیشنهادی شهرداری تهران برای افزایش ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی درآمدها در شش ماه دوم سال با مخالفت تمام عیار شورای شهر مواجه شد. اعضای شورای شهر تهران با وجود دفاع مدیران شهرداری از متمم ارائه شده برای جلوگیری از انحراف بودجه تنها به تصویب هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از پیشنهاد شهرداری چراغ سبز نشان داد. به گزارش دنیای اقتصاد مدیریت شهری که افزایش هزینه‌های ناشی از تورم عمومی را بهانه‌ای برای افزایش چند میلیاردی درآمدهای خود قرار داده بود با تنظیم متمم ۳ هزار و۲۰۰ میلیارد تومانی که ۵۰۰ میلیارد تومان از آن را به فروش تراکم اختصاص داده بود، تصمیم به رساندن رقم کل بودجه به ۱۲ هزار و۳۸۵ میلیارد تومان داشت.
اما شورای شهر تهران فقط با ۱۰ درصد بخش نقدی و ۳۰ درصد بخش غیرنقدی متمم پیشنهادی موافقت و با کاهش ۴۰۰ میلیارد تومانی ردیف اختصاص یافته به فروش تراکم، رقم متمم را به هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان رساند. به این ترتیب رقم کل بودجه سال ۹۱ شهرداری تهران ۱۰ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان تصویب شد. بودجه‌ای که به تعبیر برخی از اعضای شورای شهر از بودجه شهری همچون لندن نیز چند برابر بیشتر است و به تعبیر مدیران شهری کاملا علمی و پایین‌تر از افزایش هزینه‌ها است.
خادم: نباید اعتبار پروژه‌ها ۱۰ برابر شود
رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به سیاست‌های کلی متمم بودجه در کمیسیون‌های شورای شهر اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه جدیدی در متمم بودجه دیده نشده و تمرکز آن بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام قدیم است. علاوه بر این نباید هیچ‌کدام از پروژه‌‌ها از سقف اعتباری مصوب فراتر رود، زیرا در برخی از ردیف‌ها بودجه پروژه‌هایی که دو میلیارد تومان اعتبار برایش پیش‌بینی شده بود، در متمم پیشنهاد ۲۰ میلیارد تومانی داشت.
خادم با اشاره به میزان تحقق درآمدهای بودجه ۹۱ در شش ماه اول سال گفت: بخش درآمدهای نقدی یکسال ۹۱، معادل ۴ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان مصوب شد که براساس گزارش عملکرد ۶ ماهه اول دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون محقق شده است. بنابراین درآمدهای نقدی با تصویب متمم به مبلغ ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.
او ادامه داد: درآمدهای غیرنقدی مصوب در بودجه ۹۱ ، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در متمم پیشنهادی شهرداری درخواست افزایش ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی آن را داشت؛ اما شورای شهر تنها با هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن موافقت کرد که در نهایت بخش درآمدهای غیر نقدی نیز به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
خدای نکرده درآمدها از محل تخلف نباشد؟
حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا پس از توضیحات متمم بودجه با طرح یک سوال اولین انتقاد به نحوه درآمدزایی شهرداری را آغاز کرد و گفت: شهرداری باید توضیح دهد این درآمدها از کجا آمده است؟ چون این نگرانی وجود دارد که چنین درآمدهایی خارج از ضوابط طرح تفصیلی باشد. او اضافه کرد: براساس ردیف بودجه‌های ارائه شده به شورا اکثر درآمدها از محل مجتمع‌های مترو محقق شده است. این موضوع از لحاظ درآمدی منطق دارد، اما واقعا ما تغییر کاربری پراکنده در سطح شهر نداریم؟
چمران در توضیح صحبت‌های رییس کمیسیون توسعه و عمران گفت: سوال آقای شکیب به این معنا است که محل درآمدها خدای نکرده از تخلف در اجرای طرح تفصیلی، عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ یا جرایم ساختمان‌های بدون پارکینگ نباشد.
مدیریت شهری ما کیسه‌ای است!
حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران نیز از افزایش غیر معمول درآمدهای شهرداری در شش ماهه اول سال جاری انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانیم از اینکه شهرداری درآمد دارد باید خوشحال باشیم یا نه؟ اما این افزایش غیر معمول نشان می‌دهد ما در زمینه مدیریت شهری برنامه‌ریزی نداریم و مدیریت‌مان کیسه‌ای است. بیادی با تشبیه مدیریت شهری زمان حال به مدیریت پادشاهان گذشته اظهار کرد: ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که قبلا پادشاهان عمل می‌کردند و کیسه‌های پول را بدون برنامه هزینه می‌کردند. ما باید در همه زمینه‌ها برنامه داشته باشیم نه اینکه هر وقت درآمدها بالا رفت هزینه‌ها را افزایش دهیم یا اینکه مشخص نباشد چرا درآمدهای ما افزایش پیدا می‌کند.
او این روش مدیریت را موجب ایجاد بدهکاری مدیریت شهری دوره بعد عنوان کرد و افزود: باید ابتدا بدهکاری پیمانکاران و طلبکاران شهرداری‌ها را پرداخت کنیم نه یک دفعه در مدیریت بعدی شهر با بدهکاری زیاد روبه‌رو شود.
پروانه‌‌های ساخت و ساز را پیش‌خور نکنیم
سخنگوی شورای شهر تهران نیز گرچه ثبت درآمدهای غیر نقدی را مهم عنوان کرد، اما آن را ثروت سال‌های آینده شهر دانست و گفت: نباید آن را طی یک دوره مدیریتی به پایان رساند.
خسرو دانشجو تصریح کرد: پیش از این سال مدیران شهرداری به دلیل آنکه درآمدهای غیرنقدی محقق نمی‌شد آن را محاسبه نمی‌کردند، اما حالا به عنوان یک درآمد شهری در نظر گرفته می‌شود. البته از منظر دیگر نیز می‌توان به این موضوع نگاه کرد و من به عنوان نماینده مردم شهر از اینکه در یک مقطع ۶ ماهه مدیریت شهری افزایش ۶۰ درصدی را برای بخش غیرنقدی به شورا پیشنهاد کرده نگران هستم، زیرا این ثروت‌ها برای اداره سالیان سال شهر است.
او افزود: مدیریت فعلی شهرداری به خوبی متوجه منابع غیرنقدی شهر شده است، اما باید این نکته را هم متوجه باشد که نباید پروانه‌های ساختی که باید طی ۳ سال صادر شود را یک ساله پیش خور کنیم.
متمم را علمی تدوین کردیم!
با وجود انتقادهای پی در پی اعضای شورای شهر از غیرمعمول بودن نحوه درآمدزایی شهرداری در چند ماه گذشته، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در جایگاه دفاع از لایحه پیشنهادی متمم به شورا قرار گرفت. دفاعی که به نظر رسید انتقادهای اعضای شورا را تندتر از پیش کرد.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در موضع دفاع از لایحه متمم گفت: در حالی که دولت تنها ۲۰ درصد اعتبارات پروژه‌های عمرانی را داده، ما در شهرداری ۸۰ درصد اعتبارات را تخصیص داده‌ایم، این در حالی است که هزینه‌های ما در بعضی حوزه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
مناف هاشمی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تنها دستگاهی است که کاملا خودگردان است و هزینه‌های خود را به طور کامل خود تامین می‌کند، گفت: در هنگام بودجه نویسی برای سال ۹۱ احتیاط‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که با کمترین مشکل روبه‌رو شویم وگرنه کدام اقتصاددانی تورم این چنینی را پیش‌بینی می‌کرد.
او ادامه داد: برخی از پروژه‌های ما به دلیل تامین مصالح و تجهیزات دچار تورم ۱۰۰ درصدی شده با این وجود در حالی که دولت تنها ۲۰ درصد اعتبارات پروژه‌هایش را تخصیص داده است ما ۸۰ درصد تخصیص اعتبار داشته‌ایم.
اعتراضات تند اعضا به معاون شهردار
پس از اتمام دفاع، شکیب در اعتراض به ادعای علمی بودن ردیف بودجه‌های درآمدی متمم گفت: همه ما می‌دانیم این درآمدها از کجا آمده و نباید ادعای علمی بودن ردیف بودجه‌ها را بکنیم چرا که ما متمم را فقط به لحاظ شکلی قبول داریم. مهدی چمران رییس شورای شهر تهران دیگر منتقد جلسه روز گذشته اظهار کرد: هنوز به طور کامل بودجه ما برنامه‌ریزی شده نیست اما از گذشته وضعیت بهتری دارد.
او با اشاره به سخنان شکیب گفت: بیشتر مشکلاتی که کمیسیون عمران مطرح می‌کند حول محور شهرسازی است. او از شهرداران مناطق خواست در بافت‌های ناپایدار مجوزهای خلاف طرح تفصیلی ندهند و به طور مثال ساختمان ۵ طبقه را مجوز ۷ طبقه ندهند.
او تاکید کرد: کمیسیون ماده ۵ مجوز ساخت و ساز زمینی را که تنها سه طبقه اجازه ساخت داشت به ۵ طبقه صادر کرد، چون در بافت ناپایدار بود یک طبقه به آن اضافه شد و در نهایت به دلیل تجمیع دو زمین تراکمی ۷ طبقه گرفت این تخلف آشکار است.
دانشجو سخنگوی شورا نیز با لحنی متفاوت از انتقادهای گذشته تصریح کرد: براساس کدام ردیف علمی به طور قارچ گونه در خیابان‌های باریک ساختمان‌های ۷ طبقه پروانه ساخت می‌گیرند.
منبع خطا؛ شهرسازی
بیادی نایب رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه انتقادات و داد و بیدادهایی که در شورا انجام می‌شود برای رسیدن به تفاهم است، گفت: نباید از این سخنان سوءتدبیر شود. اما این نکته هم قابل توجه است که نباید گمان کنیم به دلیل اینکه در این شرایط در حال انجام کار هستیم خیلی موفقیم در واقع ما در میان تنبل‌ها به مقام اول رسیده‌ایم.
بیادی اضافه کرد: متاسفانه هر نقد و بحثی که پیش می‌آید یک سرش به شهرسازی می‌رسد. در شهرسازی چند نقطه مهم وجود دارد که منبع خطا و فساد است اما هر چه تذکر می‌دهیم کسی گوش نمی‌کند.
او خواستار آن شد که در جلسات مهمی همچون متمم شهردار نیز حضور داشته باشد.
درآمد شهری تهران چندین برابر لندن!
در جلسه دیروز پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه اگر شرایط اقتصادی سبب افزایش قیمت‌ها شده ما باید مشکل کمبود بودجه می‌داشتیم نه افزایش درآمدی خطاب به دفاعیات دبیر از شهرداری تهران گفت: آقای دبیر به صحرای کربلا می‌زنند در حالی که اگر ما مشکلی در این رابطه در شهر داشتیم نباید افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم.
او اضافه کرد: درآمدهای شهر تهران چندین برابر شهر لندن با آن زیرساخت‌ها است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بخش اعظم درآمدهای شهرداری ناشی از فروش تراکم است، گفت: من گمان می‌کردم تنها در مناطق یک، ۳ و ۶ ساختمان‌های بلند ساخته می‌شود اما در کوچه پس کوچه‌های منطقه ۷ نیز ساختمان‌های ۷ و ۹ طبقه و… ساخته می‌شود که در آینده شهر را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا