مسکن و ساختمان

قاليباف در پاسخ به گزارش‌هاي اخير:

سمپاشی نکنید، ما شفافیم

گزارش‌های اخیر رسانه‌ها از جمله درباره هزینه‌های پروژه‌های مختلف شهرداری و فعالیت‌های ویژه این نهاد، متمم بودجه شهرداری در سال جاری و نحوه هزینه‌کرد منابع مالی این نهاد، منجر به آن شد که شهردار تهران در پاسخ تنها بگوید قیمت تمام پروژه‌ها، کاملا روشن، شفاف و اصولی است و بدخواهان، سمپاشی نکنند.

محمدباقر قالیباف که برای گشایش بخش غربی بزرگراه آزادگان، سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به منتقدان عملکرد مبهم مالی شهرداری عنوان کرد: «برخی از افراد نسبت به قیمت تمام شده پروژه‌ها مطالبی را عنوان می‌کنند که با اطمینان کامل اعلام می‌کنم که قیمت تمام پروژه‌ها کاملا روشن، شفاف و اصولی است.»او از انتقادات، به «سمپاشی» تعبیر کرد و گفت: «سمپاشی برخی افراد خریداری ندارد.

در پروژه‌های دولتی مسوولان پروژه بازنشسته می‌شوند اما پروژه هنوز تمام نشده است.»قالیباف که از سخنرانی خود در آیین قیچی کشیدن به روبان جشن گشایش ۱۰ کیلومتر جدید از جاده کمربندی غرب تهران سخن می‌گفت، البته ترجیح داد از فرصتی که دارد برای پیام دادن به دولت استفاده کند، البته نه پیامی که از آن بوی صلح و دوستی به مشام رسد: «در پروژه‌های دولتی مسوولان پروژه بازنشسته می‌شوند اما پروژه هنوز تمام نشده، این را برای مردم نمی‌گویم برای آنها می‌گویم که سمپاشی می‌کنند. می‌گویم چرا که مردم ما فهیم هستند و خدا هم ذره ذره مسائل را می‌بیند.»


قالیباف: ما عرضه تونل‌کنی داریم

او بار دیگر گریزی به خاطراتش در طی دوران هفت ساله بلدیه‌داری در تهران زد و از انتقاداتی که به وی در زمان گشایش تونل توحید می‌شد، سخن به میان آورد. او باز هم برای مخالفان خود خط و نشان‌های گذشته را کشید: «وقتی گفتند تونل توحید را باید چند روز دیگر پر کنید من پاسخ دادم ما عرضه کندن داریم نه پر کردن تونل، هر کس که خواست بیاید تونل را پر کند. خطاب من در اینجا مردم نیستند چرا که خدا را شکر مردم قضاوت درست و منطقی کرده و تذکر، نصیحت و انتقاد بجا انجام می‌دهند که با تمام وجود آن را فهمیده و حفظ می‌کنیم. خطابم آن عده معدودی هستند که بعضا قضاوت عجولانه کرده و حرف غیرمنطقی می‌زنند که معلوم نیست در شهرداری چه می‌کنند.»

به گزارش اعتماد، او پاسخ انتقادات به متمم بودجه ۳۲۸۵ میلیارد تومانی شهرداری را این‌طور داد: «بعضا می‌شنویم که گفته می‌شود پروژه‌ها غیرفنی و گران پیش می‌رود و معلوم نیست اجرای آنها ضرورت دارد یا نه. پروژه‌ها نیز در وقت تعیین شده به اتمام می‌رسند برای همین درباره زمان پایان آن نمی‌توانند اظهارنظر کنند اما بحث قیمت و مسائل فنی را پیش می‌کشند. مسائلی عنوان می‌کنند که مثلا هزار میلیارد تومان پروژه به دو هزار میلیارد تبدیل شده و مطرح می‌شود که چرا هزینه دو برابر شده و پول را به چه کسی داده‌اید که بخورد. پروژه‌های عمرانی قیر، میلگرد و سیمان دارد، وقتی میلگرد ۸۰۰ تومانی دو هزار و ۲۰۰ تومان می‌شود نباید از من سوال کنید که علتش چیست. بلکه از آن بپرسید که چرا از این قیمت به این قیمت رسیده است.»

او همچنین به منتقدان عملکردش که می‌گویند طرح‌های عجولانه قالیباف، شهر را به هم ریخته، ترافیک ایجاد کرده و در این شرایط سلامت کارها را نمی‌توان تضمین کرد، پاسخ داد: «بعضی می‌گویند زمان در اجرای پروژه مهم نیست در صورتی که زمان مهم است چرا که وقت مردم ارزش دارد وقتی اتوبانی زودتر احداث می‌شود بنزین کمتری مصرف شده و تلفات مالی و جانی کمتری رخ می‌دهد. همان‌طور که مسائل فنی و قیمت تمام شده مهم است زمان نیز اهمیت دارد چرا که اگر اتوبانی را زودتر ساخته بودیم به جای میلگرد دوهزار و ۲۰۰ تومانی میلگرد ۸۰۰ تومانی می‌خریدیم.»

جلوگیری از زیاد شدن فاصله شمال و جنوب

او که فرصت را مغتنم دانسته بود تا به تمام انتقادها پاسخ دهد، به بخش دیگری از انتقادهایی که در زمان تصدی او در تهران، عنوان می‌شود نیز جواب داد. برخی منتقدان می‌گویند رشد حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیرمجاز در مناطق مختلف تهران و بیشتر شدن شکاف طبقاتی نتیجه عملکرد اوست.

در برخی از مناطق شهر، به خاطر وجود پروژه‌های عریض و طویل، قیمت‌ها افزایش یافته و منجر به ثروتمندتر شدن اغنیا و فقیرتر شدن مستضعفان شده. او در پاسخ گفت: «در انجام اقدامات شهرداری پیوسته نیاز سنجی و اولویت‌بندی داریم، در غرب تهران می‌گویم که شرق تهران عقب‌تر است و باید در اولویت قرار گیرد همان‌گونه که جنوب از شمال عقب‌تر است اجرای پروژه صدر نیایش در شمال تهران لازم بود اما همزمان پروژه امام علی و آزادگان نیز به اجرا در آمد چرا که به مناطق محروم تعلق دارد بزرگراه‌های غرب تهران نیز تکمیل است اما در شرق این‌گونه نیست.»

او تایید کرد جنوب شهر در زمان تصدی وی نیز مانند همیشه، روزبه‌روز فقیرتر می‌شود: «در زمان آغاز فعالیت خود در شهرداری عنوان کردم که اجازه نمی‌دهیم فاصله جنوب و شمال بیشتر از این شود که امروز خودتان هم می‌توانید قضاوت کنید. هیچ‌گاه نمی‌گویم جنوب را بهتر از شمال می‌کنیم چرا که همیشه اینها گفته شده اما جنوب روزبه‌روز فقیر‌تر شده است.»

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که همزمان با سخنرانی قالیباف در غرب تهران، یک مقام دولتی از وظیفه شهرداری‌ها در جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی سخن گفت و سهم پرجمعیت‌ترین کلانشهر و استان کشور را در سکونتگاه‌های غیررسمی کشور از همه بیشتر دانست. مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران، عنوان کرده جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیر رسمی تکلیفی است که برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده. محمد‌علی عرفان‌منش از «مناطق ویژه اجتماعی» در مراکز شهر به عنوان سکونتگاه‌های غیر رسمی جدید که جایگزین حاشیه‌ها شده‌اند، نام برد و گفت: «در شهر تهران مناطق ویژه اجتماعی داریم که در درون بافت اصلی شهر واقع شده‌اند. باید با تشکیل نوار سبز در اطراف این مناطق و با ایجاد حصار از گسترش مناطق حاشیه‌یی جلوگیری شود و پس از آن به مسائل کالبدی و ساماندهی ساخت و ساز در این مناطق پرداخته شود.»

پیش از این نیز برخی مناطق شهرداری تهران با ویران کردن سکونتگاه‌های غیررسمی باشندگان این خانه‌ها را به اراضی دیگر شهر کوچانده بودند. به عنوان مثال یک ماه پیش، شهرداری منطقه ۶ تهران با تملک و ویران کردن سکونتگاه‌های غیررسمی در محلات دره ونک، تپه اکبری و حواشی آن، به ساماندهی این مناطق پرداخته بود.


بهترین دفاع، حمله به منتقدان

به گزارش اعتماد، حمله قالیباف به منتقدان سیاست‌های مالی و عمرانی شهرداری تهران در حالی صورت می‌گیرد که محل خرج برخی بندهای بودجه‌یی شهرداری تهران به ویژه متمم بودجه ۳۲۸۵ میلیارد تومانی و اعتبارات تخصیص داده شده به هزینه‌های جاری این متمم به روشنی بیان نشده و مدیران شهری با عناوین مبهم و غیر قابل ردیابی و راستی‌آزمایی از محل هزینه کرد این اعتبارات سخن می‌گویند. انگار سیاست «بهترین دفاع، حمله است» در اردوی نامزد شاخص انتخابات خرداد ۹۲، سیاستی کارآزموده است که تداوم خواهد یافت. از این رو شهردار تهران، بخشی از انتقاداتی که به عملکرد او می‌شود را این‌گونه عنوان کرد و به آنها پاسخ داد: «برخی از افراد اعتقاد دارند پروژه‌های شهرداری از لحاظ ریالی و قیمت بسیار بالا و گزاف است، با اطمینان کامل اعلام می‌کنم که تمام پروژه‌هایی که در شهر تهران در دستور کار قرار دارد دارای پیوست فنی و نیازسنجی بوده و هزینه تمام شده آن کاملا شفاف و روشن است.»هر چند کسی انتظار ندارد شهردار بزرگ‌ترین آبادی ایران، درباره جزییات مالی پروژه‌های عریض و طویل شهرداری گزارش مالی عنوان کند، ولی باز هم اعلام شفاف و روشن بودن هزینه‌ها، کمکی به کسی نمی‌کند. به نظر می‌رسد بهترین راه برای پایان دادن به این انتقادات، گفت‌وگوی فراگیر با رسانه‌ها و ارائه بیلان جزیی عملکرد در نشستی مطبوعاتی باشد.

با این حال او درباره روش خود درباره پروژه‌های فعلی شهرداری تهران گفت: «در شهرداری تهران سه موضوع مهم در دستور کار قرار دارد که مسوولان در اجرای پروژه‌ها سه آیتم دقت، سرعت و قیمت را در دستور کار دارند.»قالیباف که رفته بود روبان گشایش ۱۰ کیلومتر از بزرگراه کمربندی پایتخت را قیچی کند، قول‌های خود به مردم را تا زمان اتمام دوره شهرداری‌اش، این‌طور موکد کرد: «تونل صدر در زمانبندی خودش پیش می‌رود اگرچه با مشکلاتی از جمله تامین تجهیزات از خارج کشور روبه‌رو بودیم اما کار براساس زمانبندی مشخص شده در حال پیگیری است. پروژه بزرگراه صدر و بزرگراه امام علی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید ضمن اینکه تونل نیایش نیز در زمانبندی خودش به اتمام می‌رسد. مابقی بزرگراه آزادگان (هفت کیلومتر باقیمانده) تا پایان سال و در هفته آخر سال که مردم می‌خواهند به بهشت‌زهرا تردد کنند، افتتاح خواهد شد.»



;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا