مسکن و ساختمان

در گفتگو با "صما" رو مطرح شد:

استراتژی ها و قوانین صنعتی سازی از سوی دستگاه های حاکمیتی تدوین شود

میزگرد صنعتیسازی و موانع پیش رو در محل نمایشگاه صنعتیسازی ساختمان واقع در مصلی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران(صما) این میزگرد با حضور دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان، عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران، دوتن از تولیدکنندگان مصالح صنعتی ساختمان برگزار شد و به همت خبرنگاران مجله ساختمان و شبکه اطلاع‌ .رسانی صنوف مسکن ایران(صما) برگزار شد

* نبود تعامل بین دستگاهها مشکل ساز است

دراین میزگرد ; مهندس جعفرقرائتی ستوده – دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان و فن آوران نوین ساختمانی ضمن برشمردن مشکلات فراروی اجرای صنعتی‌سازی ساختمان با ; انتقاد از اینکه استنباط‌های نادرستی از این عرصه درمیان برخی از مسوولان شکل گرفته است گفت: صنعتی سازی یعنی مدیریت فرِآیند ساخت که ; بسیاری، تصور می‌کنند پیش ساختگی معنای واقعی صنعتی‌سازی است.

وی با مطلوب ارزیابی کردن حرکت صنعتی‌سازی در ساخت و سازها درباره برخی از اظهار نظرهای اخیر مسوولان مبنی براینکه صنعتی‌سازی فاقد استانداردهای مدون است، گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های این حوزه به وزات راه و شهرسازی و صنعت،معدن و تجارت مرتبط است. در نتیجه نبود تعامل بین این دو دستگاه، باعث بروز مسائل فعلی شده است و ادعاهائی هم که اخیرا موسسه استاندارد و تحقیقات مطرح کرده، منطقی است.

وی ادامه داد: البته فن‌آوری‌های ; نوینی که در مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان تاییدیه دریافت می‌کنند همگی مورد آزمایش‌های دقیق قرار می‌گیرند و سپس تاییدیه و گواهینامه دریافت می‌کنند اما به دلیل برخی از موازی کاری‌ها و فقدان تعامل بین دستگاه‌های ذی‌ربط، موسسه استاندارد این نوع گواهینامه‌ها را می‌پذیرد و برای رفع این مشکل، ; همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ضرروی است.

قرائتی ستوده درباره برخی از تحرکات در دستگاه‌های متولی ساخت و ساز در امر صنعتی‌سازی که به نوشتن سند صنعتی‌سازی و اقداماتی از این دست منجر شده بود، گفت: متاسفانه تحرکات ایجاد شده در این زمینه بدون نتیجه متوقف شد و نتیجه اینکه با وجود ضرروت بکارگیری صنعتی‌سازی در ساخت و سازها ما فاقد سند فرادستی مشخص در این زمینه هستیم .

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان و فن آوران نوین ساختمانی از آماده بودن سایر زیرساخت‌ها و مولفه‌های لازم تولید صنعتی‌سازی خبر داد و گفت: خوشبختانه با وجود برخی از ناهماهنگی‌ها اما بخش خصوصی در امر صنعتی‌سازی راه خود را پیدا کرده است که تولید سیستم های صنعتی در اقصی نقاط کشور ; و وجود ; مجموعه‌های قوی از سازنده‌های متخصص این حوزه ، نمونه عینی این ; ادعا ; است. ; با این وجود برای بهینه-کردن اجرای صنعتی‌سازی در قالب یک برنامه هدفمند، لازم است استراتژی‌ها و قوانین آن به صورت مشخص از سوی دستگاه‌های حاکمیتی تدوین شود.

* صنعتی سازی ثبات شغلی کارگران را در پی دارد

دکترمنوچهر ; شیبانی اصل – عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران- از دیگر مدعوین این میزگرد ; معتقد است تا زمانی که نیروهای آموزش دیده از سوی نهادهای ذی ربط تربیت نشود امکان تحقق کامل صنعتی‌سازی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این موضوع ادامه داد: در تبصره ماده ۴ قانون نظام مهندسی ساختمان که مصوب سال ۱۳۷۴ است مقررشده بود با همکاری وزارت وقت کار و امور اجتماعی و سازمان نظام مهندسی ظرف یک بازه زمانی ده ساله، به کارگران ساختمانی آموزش داده شود اما اکنون در سال ۹۱ با گذشت ۱۷ سال از آن زمان، متاسفانه می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده است.

شیبانی گفت: من نمی‌خواهم صرفا از نگاه نقادانه به این موضوع بنگرم و براین باور هستم که برای اجرای قانون مذکور مشکلات بسیار زیادی وجود داشت که از جمله آن مشکل تامین مالی واعتبار لازم برای تحقق این امر بوده است.

وی تاکید کرد: مشکل دیگری که در ; ارتباط با آموزش کارگران ساختمانی وجود دارد، فصلی بودن ; آنها است به طوری که حتی اگر این کارگران تحت آموزش‌های لازم هم قرار بگیرند بعد از چندی مشاهده خواهیم کرد به دلیل نبود ثبات کاری، به ; حرفه دیگری ورود پیدا کرده‌اند.

وی با طرح این معضلات، تغییر شیوه‌های ساخت از سنتی به صنعتی‌سازی را از راهکارهائی دانست که باعث می‌شود پروسه آموزش کارگران ساختمانی تسریع شود .

شیبانی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال وقتی شیوه ساخت، صنعتی‌سازی باشد کارگران ساختمانی از ثبات شغلی خود مطمئن می‌شوند و در نتیجه همین مساله استمرار شغلی باعث می‌شود آنها در حرفه خود ثابت بمانند که این خود زمینه‌ای می شود تا آنها به امر آموزش گرایش پیدا کنند با این اوصاف ; از دیگر مزایای صنعتی‌سازی ثبات شاغلان فعال ساخت وساز است .



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا