مسکن و ساختمان

مدیرعامل گروه صنعتی آب لوله در گفتگو با «صما»:

وضعیت فعلی، فرصتی برای تولید است

بیشترین مشکل ما در حال‌حاضر، پرداخت وام است. زیرا قبل از شرایط فعلی خرید مواد اولیه وام‌هائی با ارز دولتی دریافت می‌کردیم و محصول تولید شده را در آن زمان با سود ده درصد، به فروش می‌رساندیم اما در حال‌حاضر پرداخت این وام باید به نرخ روز باشد که در توان تولیدکننده نیست.

علی آقائی دوست، مدیرعامل گروه صنعتی آب لوله؛ در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) از فعالیت مجموعه تحت مدیریت خود در وضعیت فعلی صحبت به میان آورد و گفت: هزینه‌های شرکت ما در این مقطع بالا رفته، اما چون وضعیت صادرات بهتر شد این هزینه‌ها قابل جبرانی است به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی باید جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود تا تولیدکننده‌ها بتوانند با تامین مواد اولیه و ماشین‌‌آلات مورد نیاز خود، از طریق واردات هدفمند، توان ویژه‌ای بر تولید و صادرات متمرکز نماید تا از این طریق، صادرات شکوفا شود.

آقایی دوست در ادامه به شرایط نامناسب قوانین و دستورالعمل‌های بانکی اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکل ما در حال‌حاضر، پرداخت وام است. زیرا قبل از شرایط فعلی خرید مواد اولیه وام‌هائی با ارز دولتی دریافت می‌کردیم و محصول تولید شده را در آن زمان با سود ده درصد، به فروش می‌رساندیم اما در حال‌حاضر پرداخت این وام باید به نرخ روز باشد که در توان تولیدکننده نیست. به عنوان نمونه با محاسبات فعلی بانکی؛ وقتی ۴ میلیارد تومان وام (ارزی)گرفته‌ایم، باید ۱۲ میلیارد تومان بپردازیم که این موضوع در نتیجه محاسبه با قیمت ارز در بانک است. جالب اینجاست ما می‌خواستیم قبل از بالا رفتن ارز وام را تسویه کنیم که بانک قبول نکرد و گفت باید کارمزد و بهره را هم یکجا پرداخت کنید که در توان ما نبود!

وی در ادامه گفت: ما به کشورهای منطقه از جمله ارمنستان، عراق، امارات و… صادرات داریم. اما متاسفانه وضعیت صادرات ثبات ندارد زیرا تا همین چند وقت پیش، صادرات صنایع پتروشیمی، ممنوع بود اما در حال‌حاضر این ممنوعیت برداشته شده و اوضاع صادرات رو به بهبود است.

وی درباره این سوال که چه فعالیتهائی را برای مقابله با این بحران انجام داده‌‌اید، گفت: ما تولیدمان را کم نکرده‌ایم اما فروش کم شده است زیرا مشتریان دولتی و غیردولتی، رغبتی برای خرید ندارند. مطابق محاسبات انجام شده، با افزایش قیمت امروز، چهل درصد به قیمت محصولات ما افزوده شده است که این افزایش مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه است.

وی ادامه داد: ما در این مقطع تعدیل نیرو نداشته‌ایم و حقوق کارگران را هم طبق قانون کار پرداخت کرده‌ایم، البته می‌دانیم تحت فشار هستند اما تاکنون هم شکایتی دریافت نکرده‌ایم. اما اگر وضعیت به همین شکل پیش برود و نتوانیم وام‌هایمان را به بانک بپردازیم، علی‌رغم میلمان تعدیل نیرو خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی آب لوله درباره سیاست‌های دولت در حل بحران پیش رو، گفت: از آنجا که قیمت دلار بالا رفته و واردات خود به خود کم شده و اوضاع صادرات نیز بهتر شده است، دولت با تمهیداتی می‌تواند این بحران را به یک فرصت برای کشور تبدیل کند. در این مسیر، ابتدا باید واردات به ویژه واردات کالای چینی به کشور کم شود، زیرا دیگر توجیه اقتصادی ندارد ثانیا: زمینه ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه صنعتی با ارز دولتی به کشور فراهم شود و به این ترتیب وضعیت تولید داخلی، با شرایط بهتری فراهم می‌شود و به این ترتیب بحران ارزی فعلی، تبدیل به فرصتی برای پیشرفت می‌شود.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا