مسکن و ساختمان

قیمت‌ ساخت مسکن مهر افزایش می‌یابد؟

خروج ناموفق انبوه‌سازان از مسکن مهر

در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناشی از نوسان نرخ ارز، ساخت و ساز مسکن مهر با مشکلاتی مواجه شد و باعث ایجاد نگرانی در انبوه‌سازان، دولتمردان و مردم شد.

طی روزهای اخیر با اعلام خبر بررسی قیمت‌ ساخت مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی امید دوباره‌ای در انبو‌ه‌سازان سراسر کشور برای ادامه کار پروژه‌های نیمه تعطیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ایجاد شد. اما به فاصله چند روز و با کاهش نسبی قیمت برخی از مصالح ساختمانی، نیکزاد اعلام کرد: قیمت برخی از مصالح ساختمانی مسیر نزولی در پیش گرفته و بازار در حال رسیدن به ثبات است. اگر قیمت‌ها به ثبات برسد، در اجرای مسکن‌مهر افزایش قیمت نخواهیم داشت.

تورم فعلی با قیمت‌ زمان شروع مسکن مهر قابل مقایسه نیست
به گزارش خبرنگار ساختمان و پلیمر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران معتقد است: چنانچه کاهش قیمت برخی مصالح ساختمانی نظیر میل گرد در روزهای اخیر را با قیمت اولیه آن در زمان شروع کار مسکن مهر مقایسه کنیم، این کاهش قیمت در مقایسه با تورم ناچیز است. ;
ایرج رهبر افزایش دستمزد نیروهای انسانی را از مولفه‌های موثر در افزایش هزینه ساخت مسکن مهر دانست و افزود: بازنگری در هزینه تولید واحدهای مسکونی مهر امری ضروری است. اما تا زمانی که بازار مصالح به ثبات قیمتی نرسد، نمی‌توان رقم دقیق افزایش قیمت مسکن مهر را محاسبه و تعیین کرد.
وی عنوان کرد: بعد از بحران و التهابی که به دلیل افزایش قیمت مصالح ایجاد شد، اکنون این التهاب در حال تسکین است و اگرچه مقرر شده تا درباره قیمت ساخت تجدید نظر شود، اما مسئولان باید با کارشناسی دقیق به گونه‌ای ‌تصمیم‌گیری کنند که در حق مردم و انبوه‌سازان اجحاف نشود.
افزایش قیمت شامل مسکن مهر هم می‌شود
بر اساس این گزارش، یک کارشناس مسکن در این باره معتقد است: با توجه به ‌اینکه ساخت مسکن به حدود ۱۱۰ نمونه مصالح ساختمانی مرتبط است و نرخ همه این مصالح تابع ارز و تورم است، این افزایش قیمت باید شامل قیمت مسکن مهر هم بشود.
بابک حاجیان با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته، به دلیل افزایش قیمت‌ها پیمانکاران و انبوه‌سازان نتوانسته‌اند پروژه‌ها را پیش ببرند افزود: در همه قراردادهای سه‌جانبه مسکن مهر قید شده که در صورت افزایش نرخ مصالح، وزارت راه و شهرسازی ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت به پیمانکاران است و دولت چاره‌ای جز تعدیل نرخ ها ندارد.
به گفته وی، با توجه به افزایش چند برابری قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر، حتی با فرض کاهش مجدد ۳۰ درصدی این مصالح، ۷۰ درصد باقی‌مانده نباید به پیمانکار تحمیل شود.
مسکن مهر و ورشکستگی پیمانکاران
بر اساس این گزارش، اگرچه طبق شواهد و وضعیت اقتصادی کنونی، افزایش قیمت ساخت مسکن مهر طبیعی به نظر می‌رسد، اما در این میان متقاضیان کم‌درآمد مسکن مهر نگران افزایش سهم متقاضیان و ناتوانی در پرداخت آن هستند.
حاجیان در این باره تصریح کرد: به جز آن دسته از واحدهای مسکونی مهر که در سال‌های اول تحویل داده شد، مابه‌التفاوت بقیه باید هنگام تحویل واحد مسکونی پرداخت شود. مسئولان شهرهای جدید نیز اعلام کرده‌اند اگر متقاضیان تصور می‌کنند که در قبال پرداخت نرخ‌ اولیه، صاحب‌خانه می‌شوند، بهتر است اصلا ثبت‌نام نکنند.
او در ادامه افزود: هرچند مردم تورم و افزایش هزینه مصالح را متقبل می‌شوند و مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کنند، اما به موازات آن، به ارزش دارایی آنها ناشی از تورم اضافه خواهد شد.
حاجیان با ارزیابی مثبت از عملکرد و تلاش مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن مهر با قیمت مناسب برای اقشار کم‌درآمد جامعه خاطرنشان کرد: اگرچه تلاش مسئولان قابل تقدیر است، اما درنتیجه این رویکرد فشارهایی به جامعه اجرایی و انبوه‌سازان کشور وارد شد و بسیاری از پیمانکاران با خسارت مالی بسیاری از عرصه ساخت و ساز مسکن مهر خارج شدند.
دولت دهم مسئول و متعهد است
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نگرانی هایی احتمال نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های مسکن مهر تا پایان دولت دهم وجود دارد. اما مقداد همتی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در این راستا معتقد است: وزارت راه‌وشهرسازی برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر متعهد است و با تمام توان به دنبال پیگیری عملیات ساخت این واحدهاست. پیش‌بینی شده که مسئولیتی متوجه دولت بعدی نباشد و پروژه‌ها ساماندهی شوند. ممکن است برخی از پروژه‌ها به دلیل کم‌کاری پیمانکاران از پیشرفت مطلوبی برخوردار نباشند که وزارت خانه برای حل این مشکل نیز تدابیری اندیشده است.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا