مسکن و ساختمان

الوندی، مدیرعامل شرکت "مدرن اسپیس" در گفتگو با «صما»:

تصمیمات دولت براساس آزمون و خطا است

در این شرایط که درآمدها ثابت و هزینه‌ها بالا است و قدرت خرید جامعه پائین می‌آید، در نهایت فعالیت اقتصادی بخش خصوصی که وابسته به توان خرید مردم است محدود می‌شود و نهایتاً درآمد بخش خصوصی هم کم می‌شود.

ناصر الوندی، مدیرعامل شرکت “مدرن اسپیس”_تولیدکننده نرده و پله_ در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران «صما» درباره تاثیرات نوسان ارز بر فعالیت‌های تولید شرکت گفت: هزینه‌ها بالا رفته اما آنچه باعث نگرانی است، کم شدن مشتری است نه بالا رفتن هزینه‌ها، چون وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند، ما هم تولید نداریم و در نتیجه ارزش افزوده‌مان بالا نمی‌رود و برای خارج شدن از این بحران حتی اگر دولت هم کاری نکند، جامعه راه خودش را پیدا می‌کند و ; از این بحران خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدرن اسپیس درباره تاثیر نوسانات دلار بر فعالیت اقتصادی‌ گفت: حجم فعالیت‌های اقتصادی، کم شده است، قراردادهای بزرگ بسته نمی‌شود مگر اینکه طرف قرارداد مجبور باشد. حتی بعضی ارگان‌های دولتی که با آنها کار می‌کردیم محتاط شده‌اند و سفارش کار نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت: قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده و برای ما هم تهیه مواد اولیه مشکل است. با این وجود حاضریم کار کنیم و سود کمتری داشته باشیم، اما کار محدود شده و چون مشتری‌ها برای هزینه کردن در این شرایط بحرانی ابهام دارند کار به ما رجوع نمی‌شود، مگر اینکه مجبور باشند. قبلا از دو ماه پیش مشتری داشتیم اما حالا رجوع کار کم شده است. در گذشته با صرف ۵/۱ میلیون تومان جنس خود را ۴ میلیون فاکتور می‌کردیم اما حالا با صرف ۵/۲ میلیون تومان ۴ میلیون فاکتور می‌کنیم. اما در شرایط فعلی برای ما انجام کار مهمتر از بدست آوردن سود است، چون باید فعالیت اقتصادی انجام شود تا گردش مالی بدست آید و ما بتوانیم ارزش افزوده بدست آوریم. اما با کم شدن پیشنهاد کاری، تولید هم کم شده و ارزش افزوده هم پائین آمده است.

وی درباره سیاست‌های مدیریتی که در این بحران در پیش دارند گفت: من در این شرایط نهایتاً ۴، ۵ ماه می‌توانم کار کنم اما در ۵ سال نمی‌توان به این شکل ادامه فعالیت داد، زیرا الان از اندوخته خودمان مصرف می‌کنیم. اما در درازمدت توان این کار را هم نخواهیم داشت.

الوندی در ادامه افزود: در این شرایط ; که درآمدها ثابت و هزینه‌ها بالا است و قدرت خرید جامعه پائین می‌آید، در نهایت فعالیت اقتصادی بخش خصوصی که وابسته به توان خرید مردم است محدود می‌شود و نهایتاً درآمد بخش خصوصی هم کم می‌شود.

وی درباره این سوال که دولت چه راهکاری را برای عبور از این بحران در پیش بگیرد گفت: بیشتر تصمیمات دولت بخصوص در زمینه صادرات و واردات ارز براساس آزمون و خطا بوده و بیشتر تاثیر منفی در ; این عرصه داشته و نتیجه این شده که بجای پیش رفتن توقف داشته‌ایم و تا زمانی که درد را پیدا نکرده‌‌اند نمی‌توانند دارو تجویز کنند. پس بهترین خدمت دولت این است که کاری نکند تا جامعه راه خودش را پیدا کند.

وی درباره وام‌های بانکی گفت: بانک‌ها هم در این چند ساله نشان داده‌اند که بیشتر در سود مشتریان خود شریکند تا در زیان آنها و تجربه ثابت کرده که وام‌های بانکی کارساز نیستند و این وام‌ها تولیدکننده‌ها را بیشتر به سوی ورشکستگی سوق می‌دهد که معمولا در ;این شرایط بحران سیستم ربا و مضاربه پا می‌گیرد.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا