مسکن و ساختمان

مدیر کل بازسازی بنیاد مسکن در گفت وگو با صما تشریح کرد:

صنعتی سازی در مناطق زلزله زده غیر کارشناسی است

مدیر کل بازسازی بنیاد مسکن براین باور است محدودیت های اجتماعی و بالا بودن هزینه ساخت و ساز به روش صنعتی از جمله دلایل بکار نگرفتن فن آوری های نوین در بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی است.

در حالی که اخیرا برخی از انتقادها راجع به بازسازی مناطق زلزله زده به شیوه سنتی، در محافل کارشناسی مطرح شده، مدیر کل بازسازی بنیاد مسکن براین باور است محدودیت های اجتماعی و بالا بودن هزینه ساخت و ساز به روش صنعتی از جمله دلایل بکار نگرفتن فن آوری های نوین در بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی است.

مجید جودی که در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) شرکت کرده بود، گفت : بازسازی امریست اجتماعی و فرهنگی که زمان بر است اما برخی از صاحب نظران تصور می کنند همزمان با ایجاد بحران دریک منطقه و شروع عملیات احداث، می توان سیاست های تغییر اقتصاد و شرایط زندگی ;را اجرا کرد و اقدام به ایجاد تحول دراین نوع مناطق نمود. این نوع نگاه کاملا غیر کارشناسی است زیرا فرآیند بازسازی باید همراه با حفظ بافت زندگی مردم در همه ابعاد باشد.

وی گفت: با این نوع نگاه و با درنظر گرفتن اینکه مصالح واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده از گل و خشت و چوب بوده است، اغلب مردم در مقابل فن آوری های نوین مقاومت می کنند زیرا این فن آوری ها با بافت زندگی و شرایط معمول آنها تطابق ندارد.

این مقام مسوول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از دیگر دلایل فقدان صنعتی سازی در چرخه بازسازی مناطق زلزله زده را ناشی از پرداخت یکباره هزینه ساخت از سوی مردم دانست و گفت: عموما افراد ساکن در روستاها در شرایط عادی و زمانی که اقدام به ساخت یک واحد مسکونی می کنند، این امر را به صورت مرحله ای و تدریجی ; و هم زمان با وضعیت معشیتی خود انجام می دهند اما در صورتی که قرار باشد از فن آورهای نوین در بازسازی خانه های روستائی استفاده شود، امکان پرداخت مرحله ای و تدریجی هزینه ساخت وجود ندارد و مردم باید به صورت یکجا این هزینه را پرداخت کنند که این امر با بافت زندگی و معیشتی روستائیان تطابق ندارد.

جودی ادامه داد: علاوه براین، هزینه ساخت مسکن به شیوه صنعتی درقیاس با سنتی گران تر است و در روند بازسازی باید تا حد ممکن اقدام به کاهش هزینه های ساخت کرد.

وی گفت: البته در برخی از مناطق که افراد خیر اقدام به ساخت وسازهائی کرده اند و از فن آوری های نوین استفاده شده است و باتوجه به اینکه این واحدها به صورت خیریه ساخته شده اند مردم مقاومتی در برابر سازه های به کار گرفته شده در بنای آنها نشان نداده اند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا