مسکن و ساختمان

مشاور وزیر راه وشهرسازی درباره گرانی مسکن مهر به صما گفت:

تصمیم نهائی منوط به ثبات بازار است/ مسکن تنها کالائی مصون مانده از نوسانات ارز است

نوسان نرخ ارز به دلیل اینکه باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است ساخت وساز مسکن مهر را با تغییراتی مواجه نموده و باعث ایجاد نگرانی در مردم، انبوه سازان و دولتمردان شده است.

تاثیرنوسانات نرخ ارز بر نهاده های تولید در صنعت ساختمان کاملا مشهود ;است و اظهار نظرهای مختلفی در این زمینه از سوی فعالان این حوزه بیان شده و هر فرد از زاویه دید خود به نقد این موضوع پرداخته است. ; از سوئی مسکن مهر به دلیل حجم بالای ساخت وسازها، بخش زیادی از مردم، پیمانکاران و تولید کنندگان را به خود مرتبط کرده است و همین مساله باعث شده کوچکترین تغییر در این حوزه، انعکاس وسیعی به دنبال داشته است.

نوسان نرخ ارز به دلیل اینکه باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است ساخت وساز مسکن مهر را با تغییراتی مواجه نموده و باعث ایجاد نگرانی در مردم، انبوه سازان و دولتمردان شده است. از این رو محور موضوعات رسانه ای درباره مسکن مهر، افزایش قیمت و گرانی است و خبرهائی مبنی بر احتمال افزایش قیمت مسکن مهر از ۳ تا ۱۴ میلیون تومان نیز منتشر شده است.

در این بین وزیر راه وشهرسازی برای حل این مشکل وارد میدان شد و به انبوه سازان وعده بررسی قیمت های مسکن مهر را داد اما به فاصله چند روز بعد ازاین امر و در زمانی که احساس شد بازار ارز رو به ثبات پیش می رود، این مقام مسوول تلویحا اعلام کرد با توجه به اینکه نرخ ارز در حال ثابت شدن است، احتمال دارد موضوع افزایش قیمت مسکن مهر منتفی شود و البته این امر باعث شد که انبوه سازان از این امر اظهار نگرانی و انتقاد کنند.

اما آنطور که از اظهارات مشاور ارشد وزیرراه وشهرسازی مشخص شده ظاهرا این وزارتخانه به امید ثابت شدن قیمت ارز و کاهش قیمت مصالح ساختمانی، قصد دارد افزایش قیمت مسکن مهر را به حالت تعلیق درآورد تا بلکه وعده خانه دار کردن مردم با کمترین هزینه را عملی کند.

مقداد همتی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار ارز و مسکن، ;گفت: در حال حاضر وضعیت قیمت نهاده های مرتبط با ساختمان از رهگذر افزایش نرخ ارز در حالت حباب به سر می برد و در چنین شرایطی که بازار در وضعیت بی ثباتی است، نمی توان برای مسکن مهر تصمیم گرفت و این وزارتخانه به دنبال آن است تا با ثابت شدن اوضاع تصمیم نهائی خود را درباره مسکن مهر اعلام کند.

وی همچنین درباره برخی گمانه پردازی ها مبنی بر احتمال نیمه کاره ماندن پروژه های مسکن مهر بعد از دولت دهم گفت: وزارت راه وشهرسازی برای انجام و اتمام پروژه های مسکن مهر متعهد است و با تمام توان خود به دنبال آن است که عملیات ساخت این واحدها را پیگیری کند. براین اساس شرایط به گونه ای پیش بینی شده که تعهد و مسوولیتی متوجه دولت بعدی نباشد و پروژه ها در اصطلاح ساماندهی شوند.

مشاور وزیر راه شهرسازی تاکید کرد که ممکن ; است برخی از پروژه ها به دلیل کم کاری پیمانکاران از پیشرفت مطلوبی برخوردار نباشند ; که وزارتخانه راه وشهرسازی برای حل این مشکل نیز تدابیری اندیشده است.

همتی درپاسخ به این پرسش که چرا با وجوداینکه وزیر راه وشهرسازی وعده داده بود با افتتاح واحدهای مسکونی مهر قیمت مسکن کنترل خواهد شد، شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم، گفت: مسکن تنها کالائی است که از نوسانات نرخ ارز مصون مانده است و درحال حاضر گزارشات سامانه املاک و مستغلات بیانگر آن است که در دوره رکود خرید و فروش مسکن به سر می بریم و طبیعی است که در شرایط رکود معاملات افزایش قیمت مسکن محقق نخواهد شد.

مشاور وزیر راه وشهرسازی رکود در معاملات مسکن را جدا از بخش تولید دانست و گفت: در حال حاضر رکودی در تولید مسکن وجود ندارد و هم وزارت راه وشهرسازی و هم بخش خصوصی به طور همزمان در ; امر تولید مسکن فعالیت دارند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا