مسکن و ساختمان

مبادا انبوه سازان تنبل در مسکن مهر تشویق شوند؟

ادامه مذاکرات انبوه سازان با دولت بر سر افزایش قیمت ساخت هر مترمربع مسکن مهر در نتیجه گرانی هزینه‌های ساخت و ساز ظرف شش ماه اول امسال، در حالی به گفته انبوه‌سازان در مرحله تعیین قیمت جدید تا زمان تثبیت نرخ مصالح متوقف شده است که بانیان ساخت مسکن مهر در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر از بررسی شاخص‌های افزایش قیمت ساخت، در کارگروه ویژه بازبینی قیمت مسکن مهر خبر می‌دهند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هر چند با قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت ساخت مسکن مهر در مراحل مختلف احداث، این حدس برای برخی سازندگان زرنگ مسکن مهر که واحدها را مطابق با برنامه زمان‌بندی اعلام شده تکمیل و تحویل داده بودند به وجود آمده که دولت با افزایش قیمت، عملا به شاگرد آخری‌های مسکن مهر ـ انبوه‌سازانی که با تاخیر واحدهای خود را می‌سازند- امتیاز ویژه خواهد داد! اما، آنطور که مسوولان بنیاد مسکن به عنوان عاملان ساخت این واحدها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌گویند هم اکنون یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مورد نظر برای صدور مجوز افزایش قیمت، پیشرفت پروژه بر مبنای برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی است.
آنطور که مسوولان مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌گویند هم اکنون افزایش هزینه‌های ساخت در نتیجه افزایش گرانی مصالح در برخی شهرها روند ساخت مسکن مهر را با مشکلاتی مواجه کرده است و هر تصمیمی که وزیر درباره افزایش قیمت‌ها اتخاذ کند در سرنوشت تکمیل و تحویل این واحدها اثرگذار خواهد بود.
بلاتکلیفی در نتیجه افزایش هزینه‌ها
معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: در برخی شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر که ساخت مسکن مهر آنها تحت مدیریت بنیاد مسکن قرار دارد، افزایش هزینه‌های ساخت باعث بروز برخی مشکلات برای سازندگان شده است، به گونه‌ای که سازندگان برای ادامه روند کار دچار بلاتکلیفی شده‌اند.
جواد حق شناس افزود: بنابراین همه ما در کارگروه بازنگری در قیمت ساخت مسکن مهر کمک کرده‌ایم تا بتوانیم به نتایج دلخواه برای تسریع ادامه کار برسیم.
وی درباره شبهه ایجاد شده در خصوص اعطای امتیاز ویژه افزایش قیمت‌ها به انبوه‌سازانی که با تاخیر در حال تکمیل واحدهای خود هستند، گفت: با وجود اینکه هنوز قیمتی اعلام نشده و شاخص‌هایی که بر مبنای آنها بتوان در مورد قیمت مسکن مهر در مراحل مختلف تصمیم‌گیری کرد هم در حال بررسی است، اما قطعا یکی از شاخص‌هایی که قیمت جدید مسکن مهر براساس آن اعلام می‌شود پیشرفت برنامه‌های ساخت بر حسب برنامه‌های زمان‌بندی اعلام شده از سوی دولت به انبوه‌سازان و سایر عاملان ساخت مسکن مهر است.
مذاکرات ادامه دارد!
وی تاکید کرد: براساس دستور وزیر راه و شهرسازی، کارگروهی برای بازنگری قیمت‌های ساخت مسکن مهر در مراحل مختلف تشکیل شده که هنوز این کارگروه در حال بررسی کارشناسی است و نتایجی اعلام نشده است.
حق شناس افزود: به محض اینکه نتایج کارگروه اعلام شود هم رقم ساخت برای واحدهای مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر اعمال می‌شود و هم برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و هیچ تفاوتی در قیمت‌ها نخواهد بود. وی گفت: هم اکنون ۶۰ درصد تکلیف ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به صورت نسبی تحقق یافته است.
وی در خصوص رقم مناسب برای افزایش قیمت مسکن مهر گفت: میزان افزایش هزینه‌های ساخت مسکن مهر به مراحل مختلف ساخت بستگی دارد و چون در حال حاضر کارگروه در این زمینه در حال کار کارشناسی است نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد، اما ما نظر کلی خود را در کارگروه ارائه کرده ایم و مسوولان در معاونت‌های مربوط به حوزه مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی اعم از دفتر امور ساختمان و مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن در حال انجام فعالیت‌های کارشناسی و نهایی کردن آن هستند.
معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن درباره اینکه گفته می‌شود مذاکرات برای افزایش قیمت مسکن مهر تا زمان تثبیت قیمت مصالح متوقف شده است، تصریح کرد: مسوولان مسکن در حال حاضر در حال رصد شرایط بازار مصالح و اعمال نوسانات قیمتی هستند تا رقمی که قرار است اعلام شود با در نظر گرفتن تمام تغییرات باشد و دیگر نیازی به تجدید نظر در این قیمت‌ها نباشد.
آخرین آمار مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر
معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: سهمیه ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تا سال ۹۰، ۲۸۰ هزار واحد بود که برای سال ۹۱ هم ۱۰۰ هزار واحد جدید به تکلیف بنیاد اضافه شد؛ به این ترتیب الان ۳۸۰ هزار واحد در سهمیه ساخت مسکن مهر داریم که از این تعداد تاکنون نزدیک به ۳۵۰ هزار واحد به بانک مسکن معرفی شده و ۳۱۰ هزار واحد موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند.
حق شناس ادامه داد: از این تعداد ۱۲۷ هزار واحد تکمیل شده و قابل استفاده است و بخش کوچکی از اینها در حال تدارک تاسیسات زیربنایی هستند که با اتمام این مرحله می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.
وی تاکید کرد: برنامه ما این است که تا شهریور ۹۲ بتوانیم این پروژه‌ها را به صورت کامل واگذار کنیم.
معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن در خصوص برخی تاخیرهای ایجاد شده در برنامه‌های کاری انبوه‌سازان برای ساخت مسکن مهر گفت: بخش مهمی از پروژه‌های مسکن مهر تحت مدیریت بنیاد مسکن پروژه‌های خودمالکی است به این دلیل که چون در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم در همه جا دولت زمین مناسب برای ساخت مسکن مهر در داخل شهرها نداشت، بنابراین ما از سیستم خودمالکی بیشترین استفاده را در ساخت مسکن مهر این شهرها داشتیم. حق شناس افزود: مسکن خودمالکی بسیاری از مشکلات ساخت مسکن مهر به صورت ۹۹ ساله یا پروژه‌های انبوه‌ساز در شهرهای بزرگ را ندارد؛ ضمن اینکه پروژه‌های انبوه‌سازی هم در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پروژه‌هایی با حجم اندک است و چندان با مشکل تاخیر در نتیجه تجمع کار و بزرگی پروژه مواجه نیست.
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ که انبوه‌سازان در پروژه‌های بزرگ با تیراژ وسیع در حال ساخت و سازند قطعا با مشکلات بزرگ‌تری در فعالیت‌های خود روبه‌رو هستند که همین مشکلات منجر به تاخیر در ساخت‌وسازها می‌شود که این گونه مشکلات در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بسیار کم است.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا