مسکن و ساختمان

مقابله با رانت اطلاعاتی طرح‌تفصیلی تهران

سرانجام انتقادها به «رانت اطلاعاتی نهفته در طرح تفصیلی تهران» در شهرداری اثر گذاشت. طوری که طبق اعلام معاون شهرسازی شهرداری تهران حداکثر تا پایان امسال همه اطلاعات مربوط به تراکم و کاربری تمامی پلاک‌های شهر تهران به صورت همزمان برای همه مردم پایتخت قابل رویت می‌شود.

در حال حاضر هیچ یک از تهرانی‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات کامل طرح تفصیلی را ندارند و این موضوع باعث می‌شود مطلعان از متن طرح، با نوعی رانت اطلاعات کاربری و تراکم زمین‌های موجود در شهر را خرید و فروش کنند.
اما تیم مدیریت شهری پایتخت در تلاش است تا در آخرین سال فعالیت خود روزنه‌های رانت اطلاعاتی در حوزه ساخت‌وساز را در قالب بازنگری طرح تفصیلی جدید تهران ببندد.
روز گذشته به دنبال صحبت‌های شهردار تهران در خصوص وجود مواردی از دستورهای سفارشی برای افزایش تراکم و تعداد طبقات در مجموعه شهرداری تهران، معاون شهردار اعلام کرد: تا پایان سال تمامی اطلاعات ملکی طرح تفصیلی که در حال حاضر برای هر پلاک فقط توسط مالک همان پلاک قابل رویت است را در دسترس عموم قرار می‌دهیم و رانت‌های اطلاعاتی را برطرف می‌کنیم. به گزارش «دنیای اقتصاد» علیرضا جاوید معاون شهرسازی و معماری شهردار که در مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی سخن می‌گفت، عنوان کرد: هنوز یک مرحله از اطلاع‌رسانی جامع طرح تفصیلی باقی مانده است به همین دلیل فرآیند تدقیق و اصلاح طرح تفصیلی در بهمن ماه به کارگروه فنی خواهد رفت و در اسفند ماه برای تصویب نهایی و اعمال تغییرات احتمالی به کمیسیون ماده پنج فرستاده خواهد شد.
جاوید با اشاره به آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار مراجعه به سایت طرح تفصیلی برای استعلام موقعیت املاک افزود: از ابتدای سال آینده ۴۰۶ شیت نقشه طرح تفصیلی در اختیار عموم افراد قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند از موقعیت هر ملکی در سطح شهر مطلع شوند تا به این ترتیب رانت‌های اطلاعاتی نیز برطرف شود.
او در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اشکالات وارد شده به طرح تفصیلی از سوی شورای شهر تهران اظهار کرد: شورای شهر در این خصوص مصوبه رسمی نداشته است تنها تعدادی از اعضا انتقاداتی را به تغییرات طرح که در فرآیند تهیه و تصویب اعمال شده داشته‌اند که به اختلاف نظر کارشناسی بر می‌گردد. البته در شورای شهر هم این اختلاف نظر میان اعضای مختلف وجود دارد!
جدایی مناطق شهری از تهران به صلاح نیست!
مشاور عالی شهردار تهران نیز روز گذشته با اشاره تلویحی به جدایی ری از تهران گفت: جدایی مناطق شهری از یکدیگر به صلاح مردم منطقه نیست؛ چرا که پس از تصویب طرح تفصیلی تهران اجرای آن به صورت ناقص و جداشده در ری امکان‌پذیر نیست. هیربد معصومی اضافه کرد: نمی توان بخشی از طرح تفصیلی را جدا کرد و به ری اختصاص داد؛ چرا که طرح تفصیلی به صورت مجموعه تدوین شده است و امکان جدایی آن از یک نقطه وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مناطق شهری را از تهران جدا نکنند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا