مسکن و ساختمان

هاشمی؛عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با صما:

ضوابط کاربردی ساخت‌وساز روی گسل، اجرا شود

متاسفانه نادیده گرفتن حریم گسل‌ها در فرآیند ساخت و ساز، باعث می‌شود در زمان زلزله، خسارات‌های جانی و مالی بی‌شماری به بار آید. این درحالی است که اگر اقدام به تدوین نقشه دقیق گسل‌ها کنیم و الزاماتی وجود داشته باشد تا در ساخت و سازهای شهری، به آن استناد شود، می‌توانیم از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم

سعید هاشمی طباطبائی؛ عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران(صما) با اشاره به اینکه گسل‌های زلزله‌خیز فراوانی در اطراف تهران “زنده” هستند، خواستار تدوین ضوابط دقیق برای چگونگی ساخت و ساز روی این گسل‌ها شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس اصول شهرسازی، ساخت و ساز روی گسل‌های زلزله‌خیز نباید انجام شود و در موارد اضطراری نیز باید دارای اصول خاصی باشد، افزود: متاسفانه با توجه به اینکه نقشه گسل‌های تهران از دقت کافی برخوردار نیست، در ساخت و سازها مورد استناد قرار نمی‌گیرد، در نتیجه ساختمان‌های بلند مرتبه زیادی در حریم گسل‌ها ساخته شده و این روند ادامه دارد.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه نادیده گرفتن حریم گسل‌ها در فرآیند ساخت و ساز، باعث می‌شود در زمان زلزله، خسارات‌های جانی و مالی بی‌شماری به بار آید. این درحالی است که اگر اقدام به تدوین نقشه دقیق گسل‌ها کنیم و ;الزاماتی وجود داشته باشد تا در ساخت و سازهای شهری، به آن استناد شود، می‌توانیم از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم .

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشبیه شهر تهران به مدرسه گسل‌ها گفت: در نقاط مختلف شهر تهران به ویژه درشمال و جنوب شهر، گسل‌های زنده و فعالی وجود دارد اما متاسفانه بدون در نظر گرفتن این امر ساخت و سازهای بلندمرتبه روی این گسل‌ها انجام می‌شود.

هاشمی طباطبائی با ذکر مثالی ادامه داد: در ایالت کالیفرنیای آمریکا، حریم گسل‌ها کاملا مشخص است و هر گسلی بستگی به شرایط محلی، ضوابط ساخت و ساز خودش را دارد. بر این اساس در ایالت مذکور یا ساخت و ساز در حریم گسل‌ها انجام نمی‌شودیا براساس ضوابط خاص و در قالب ساختمان‌های دو طبقه چوبی و نظیر آن (بسته به ویژگی‌های گسل) پروانه ساخت صادر می‌شود.

هاشمی درپایان با اظهار تاسف از بلندمرتبه‌سازی روی زون گسل، اظهار امیدواری کرد ضوابط ; کاربردی ساخت و ساز روی گسلها، تصویب و اجرا شود.



;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا