مسکن و ساختمان

بازتاب اخطار شورای شهر بابت نبود قانون گودبرداری

به دنبال هشدار رییس کمیسیون عمران شورای شهر برای ارائه هر چه سریع‌تر لایحه ضوابط و مقررات گودبرداری ساختمان‌ها از سوی شهرداری تهران، مدیرکل معماری و ساختمان از مراحل نهایی بازنگری این لایحه خبر داد.

مدیر کل معماری و ساختمان گرچه از ارائه این لایحه به شورای شهردر آینده ای نزدیک خبر داده، اما زمان دقیقی برای آن اعلام نکرده و عنوان کرده است: بر خلاف نظر بسیاری از مردم که گمان می‌کنند موضوع گودبرداری و حوادث مربوط به آن بر عهده شهرداری است، اما این مقوله به طور کامل به سازمان نظام مهندسی مرتبط است! جواد کریمیان اقبال در گفت و گو با سایت اطلاع رسانی شهرداری تهران (سما) با اشاره به مفاد این لایحه اظهار کرد: وظایف شهرداری، مهندس ناظر و سازمان نظام مهندسی در موضوع گودبرداری ساختمان به تفکیک مشخص شده است و به زودی برای تصویب به شورای شهر می‌رود.

کریمیان اقبال با بیان اینکه همه مسائل موجود در این لایحه مربوط به ضوابط تخریب و گودبرداری ساختمان وساماندهی وظایف هر یک از سازمان های مربوطه است، افزود: بسیاری از شهروندان فکر می‌کنند که موضوع گودبرداری ساختمان و حوادث ناشی از آن بر عهده شهرداری است، در صورتی که مقوله نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز و مسائل مربوط به آن بر عهده سازمان نظام مهندسی و مهندس ناظر است.

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران تصریح کرد: در لایحه‌ای که تهیه شده وظایف مهندسان ناظر و نحوه حضور آنان در ساختمان به طور مشخص آمده است. او با اشاره به مسوولیت شهرداری در ساخت و سازها افزود: همان‌طور که در قانون هم آمده است شهرداری تنها در ساخت‌وسازها نظارت عالیه دارد و در صورت عدم حضور به‌موقع مهندس ناظر موضوع توسط شهرداری بررسی و مراتب به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری فقط در بحث صدور پروانه‌های ساختمانی و نظارت بر اجرای صحیح مفاد پروانه و نقشه‌های تایید شده توسط مهندسان ذی صلاح و دارای پروانه اشتغال به کار نقش دارد و امور مربوط به کیفیت ساخت‌وسازها بر عهده شهرداری نیست.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا