مسکن و ساختمان

یک اقتصاد‌دان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد:

بازار متعادل سرمایه؛بهترین مکان برای جذب سرمایه‌های سرگردان

یک اقتصاد‌دان با تاکید بر اصلاح حجم بهینه‌ نقدینگی، بازار‌های سرمایه را بهترین مکان برای جذب سرمایه‌های سرگردان دانست که می‌تواند تولید را احیاء کند.

;

دکتر مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که رفتار‌های مردم است که نقدینگی را هدایت می‌کند، اظهار کرد: وقتی که شرایط مساعد‌ی در بازار‌های کار برای توسعه و سودآوری وجود نداشته باشد سرمایه‌داران بازار‌های موازی را برای فعالیت و سود‌آوری انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که نقدینگی‌ها وارد بازار‌های کاذبی نظیر سکه و دلار می‌شوند، مقام اقتصادی باید با طراحی تدابیر مناسب اجازه ندهد که با افزایش سفته بازی و دلالی در بازار‌های اقتصادی تلاطم ایجاد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که بازار‌های بورس، سرمایه‌گذاری و بخش مواد مناسب‌ترین بازار‌ها برای چرخش نقدینگی هستند، گفت: به دلیل مهیا‌نبودن بستر‌های لازم در بازار‌های سرمایه و نوسانات زیادی که در شاخص بورس ایجاد شده سرمایه‌داران حاضر به پذیرش ریسک نبوده و ترجیح می‌دهند که به بازار‌های ارز و طلا بروند در حالی که تضمینی برای سود‌دهی آنها نیز در بلند مدت وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که باید شرایط برای ورود هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران در بورس فراهم شود، افزود: با وجود رکودتورمی که اکنون بر اقتصاد کشور حاکم است، شرکت‌های حاضر در بورس باید نرخ بازدهی خود را به بالاتر از نرخ تورم افزایش دهند و وضعیت اقتصادی به گونه‌ای تغییر کند که با مهیا‌شدن شرایط کسب و کار بهتر برای این شرکت‌ها، با کاهش رکود تورمی بازده مناسبی در قبال ورود نقدینگی وجود داشته باشد تا آنگاه سرمایه‌ها به جای ورود به بازار موازی با ریسک بالا، به بورس بروند.

تقوی افزایش چاپ اسکناس از سوی بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه‌ی دولت را در افزایش نقدینگی‌ها موثر می‌داند و می‌گوید: بانک مرکزی مسوول بخش پولی اقتصاد و کنترل بازار پولی و ارزی است؛ از این دو باید از واریز بی‌اندازه و بدون برنامه نقدینگی به چرخه اقتصادی خودداری کند هرچند که این سازمان در ایران از استقلال زیادی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار نیست.

این اقتصاد‌دان به نقش بانک‌ها در کنترل نقدینگی اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی کشور باید با ارائه‌ی تسهیلات ضابطه‌مند و اختصاص بیشتر آن به بخش‌های مولد میزان اختصاص وام‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند که حجم پول در کشور افزایش نیابد.

تقوی با اعتقاد به این‌که افزایش نقدینگی همیشه تورم‌زا نیست و اکنون با تورم مواجه نیستیم؛ بلکه در شرایط رکود تورمی قرار‌ داریم تصریح کرد: باید با بررسی کارشناسانه مقدار بهینه حجم پول در اقتصاد کشور تعیین شود چرا که متناسب با حجم پول نرخ تورم نیز بهینه خواهد شد از این‌رو باید بدانیم که با انتشار چه حجمی از نقدینگی تورم حاصل از آن به اقتصاد آسیب نمی‌رساند.

وی در پایان بر تلاش برای متعادل‌ساختن بازار سرمایه و حمایت از بخش مولد در راستای ورود نقدینگی‌ها و کم‌رنگ شدن بازار‌های موازی تاکید کرد. ;



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا