مسکن و ساختمان

کار بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زده آذربایجان چقدر پیش رفته است؟

هیچ گونه کمبود اعتباری برای بازسازی واحدهای زلزله زده آذربایجان شرقی وجود ندارد و به ترتیب اولویت‌ها در حال پیشبرد ساخت واحدهای مسکونی و دامی آسیب دیده اقدام می‌شود.

;

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما)، در زلزله ۲۱ مرداد ماه سال جاری در آذربایجان شرقی ۳۱۳ روستا آسیب دید که تعداد ۱۸ هزار و ۶۳۳ واحد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد تخریب شدند.

در این بین ۹۴۹۷ واحد بالای ۶۰ درصد آسیب دیدند. جامعه هدف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در وهله اول بازسازی واحدهای آسیب دیده بالای ۶۰ درصد است.

با این رویکرد ۹۴۹۷ واحد آواربرداری شد به این منظور نیاز به اعزام پیمانکار به منطقه بود و به این ترتیب ۱۰۲۴ اکیپ پیمانکار وارد منطقه شد.

این تعداد پیمانکار تاکنون با صاحبان ۱۴ هزار و ۲۴۰ واحد قرارداد بازسازی بسته‌اند.

طی اطلاعاتی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اختیار خبرنگار ایسنا گذاشت از ۳۱ اداره کل بنیاد مسکن کشور با ۳۶۴ شعبه در حال حاضر ستاد معین بنیاد مسکن در استان‌های اردبیل، کردستان، گلستان، مازندران، قزوین، اصفهان، زنجان، همدان،‌ آذربایجان‌غربی در سطح روستاهای زلزله‌زده فعالیت می‌کنند و سه ستاد استان تهران، سمنان و اصفهان در شهرهای اهر، هریس و ورزقان مسوولیت بازسازی را بر عهده دارند.

ستادهای استان قم و خراسان شمالی نیز در زمینه واحدهای دامی و کانکس‌های موقت فعالیت می‌کنند ستادهای ۱۱ استان دیگر نیز به عنوان پشتیبان فعال هستند.

در مسیر بازسازی ستادهای اصلی پیمانکاران را به منطقه می‌برند و ناظر کارهای اجرایی هستند.

اسکان در مناطق زلزله زده به صورت اسکان موقت در سازه‌های ۱۲ متری و اسکان دائم در واحدهای ۶۰ متری انجام می‌شود و در واحدهای دامی نیز واحدهای ۱۸ و ۲۴ متری در دست ساخت هستند.

طبق آخرین آمار وضعیت ساخت وساز، از ابتدای ورود بنیاد مسکن به امر بازسازی که حدود ۱۰ روز پس از وقوع زلزله بود تا تاریخ ۲۸ مهر ماه هشت هزار و ۷۷۹ سکو برای اسکان موقت ۱۲ متری احداث شده است. برای این منظور نیاز به اسکله وجود دارد و تاکنون ۷۳۴۵ اسکلت برای واحدهای ۱۲ متری وارد منطقه شده است و تا کنون ۳۳۲۲ اسکلت نصب شده است.

در زمینه واحدهای دامی در بخش ۲۴ متری‌ها سه هزار و ۷۵ فریم (وسایل) به منطقه اعزام شده که همین تعداد در حال اجرا است اما هزار و ۶۸۴ واحد دامی ۲۴ متری تکمیل و تحویل شده است.

تاکنون ۲۸۲۰ فریم واحدهای دامی ۱۸ متری به منطقه ارسال شده که ۶۴۴ عدد آن در حال اجراست و بیش از ۲۰۰ مورد تاکنون تکمیل شده است.

در مجموع طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دو هزار واحد دامی به روستاییان زلزله زده آذربایجان شرقی تحویل داده شده است. از ۱۸ هزار و ۶۳۳ واحد تخریب شده بالای ۳۰ درصد، تاکنون ۱۴ هزار و ۷۹۳ واحد آواربرداری شده و از این بین ۱۴ هزار و ۴۳۱ واحد پی‌کنی شده است.

همچنین از آمار واحدهای آسیب دیده بالای ۳۰ درصد ۱۲ هزار و ۴۰۶ واحد آرماتور بندی شده و ۱۰ هزار واحد آن بتن ریزی شده است.

از دیگر واحدهای در حال ساخت درم ناطق زلزله زده آذربایجان شرقی واحدهای ۶۰ متری برای اسکان دائم است که اسکلت این واحد را با عنوان اسکلت پیچ و مهر‌ه‌ای استاندارد در شهرهای خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و آذربایجان ساخته شده و به مناطق زلزله ارسال و در محل مونتاژ و نصب می‌شود. در حال حاضر از این نوع اسکلت ۵۷۳۹ عدد از اسکلت پیچ و مهره‌یی استاندارد به منطقه ارسال شده که همه نیز نصب شده‌اند.

طبق آمار در بخش واحدهای ۶۰ متری اسکان دائمی ۹۲۰ دیوار باربر نصب شده است همچنین تیرچه و بلوک ۳۲۹۷ واحد تاکنون اجرا شده علاوه بر این ۲۲۵۷ واحد بتن ریزی سقف شده‌اند، دیوار ساختمان‌های فلزی نیز برای ۲۷۲۹ واحد تاکنون نصب شده است.

یکی از مراحل بازسازی و اعتبارگیری برای واحدهای تخریب شده تشکیل پرونده برای واحدها است تاکنون برای ۱۸ هزار و ۱۷۱ واحد تخریب شده بالای ۳۰ درصد پرونده تشکیل شده و به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد ۱۱ هزار و ۸۴۸ پرونده به بانک معرفی شده و با ۸۱۷۹ واحد آن‌ها قرارداد بسته شده است.

بنا بر اعلام مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام اعتبارات لازم برای بازسازی مناطق زلزله زده شهری و روستایی آذربایجان شرقی تخصیص یافته و هیچ گونه کمبودی از نظر اعتبارات وجود ندارد.

برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی منابع مصالح آذربایجان کافی نبود و باید حجم زیادی از مصالح و امکانات به منطقه اعزام می شد.

برای این منظور ۶۵۶۹ سرویس شن و ماسه، ۱۷ هزار و ۴۵۳ تن میلگرد، ۴۲۲۹ تن سیمان، ۱۵۰۲ سرویس آجر، ۶۲۷۰ واحد اسکلت و نیز ۲۲۷ هزار و ۹۹۰ عدد بولت به منطقه ارسال شده است.

در حال حاضر نیز ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند. ;



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا