مسکن و ساختمان

رحیمی؛ مدیرعامل تهران ماشین در گفتگو با صما:

هجوم به سوی دلار؛ وضعیت فعلی را رقم زده است

اکثر کارخانه‌ها تعطیل شده و یا تعدیل نیرو داشته‌اند. ما نیز با وضعیت پیش آمده نه می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز وارد و نه می‌توانیم خریداری کنیم.

;

حمید رحیمی مدیرعامل شرکت تهران ماشین در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) از تعطیلی کامل این شرکت خبر داد و گفت تا زمانی که نقدینگی کافی، امنیت و تسهیلات لازم برای کار در عرصه اقتصادی وجود نداشته باشد، فعالیت در این حوزه غیرممکن است.

وی در زمینه تاثیرات نوسانات دلار بر تولید این شرکت اظهارنظر کرد و گفت: اکثر کارخانه‌ها تعطیل شده و یا تعدیل نیرو داشته‌اند. ما نیز با وضعیت پیش آمده نه می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز وارد و نه می‌توانیم خریداری کنیم. در بخش‌هائی از کارمان نیاز به مواد اولیه خارجی داریم مثل یکسری پیچ و مهره‌های خاص اما عملا به خاطر کمبود نقدینگی، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم، حتی اگر تولید داشته باشیم، چون قیمت تمام شده، بسیار بالاست در مرحله فروش چه از نظر تعزیرات چه از نظر مشتری، بامشکل مواجه می‌شویم.

«رحیمی» درباره نقش دولت گفت: دولت باید قیمت دلار را تنظیم کند و تسهیلات مناسب به تولیدکننده‌ها بدهد زیرا با وضعیتی که پیش آمده بسیاری از تولیدکنندگان نگرانی دارند که فردا چه می‌شود؟ با اطلاعاتی که ما داریم برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها که توانایی مالی دارند در وضعیت کنونی به این نتیجه رسیده‌اند که کارگرهایشان را به خانه بفرستند و فقط حقوق آنان را بدهند تا ببینند چه می‌شوند. برخی دیگر نیز که اسم و رسمی در عرصه تولید دارند، طوری فعالیت می‌کنند که فقط بگویند هستند و اگر زمانی ۱۰۰ تن مواد اولیه می‌خریدند الان مصرفشان به ۵ یا ۱۰ تن رسیده است و بقیه هم عملا تعطیل هستند.

وی در مورد نحوه پرداخت و خرید مواد اولیه با توجه به نوسانات ارزی گفت:‌ در گذشته ما با ارز دولتی خرید می‌کردیم و بخشی را پیش‌پرداخت می‌دادیم و الباقی تعهد مالی خود را زمان دریافت کپی بارنامه می‌پرداختیم اما در حال‌حاضر باید قیمت تمام شده کالا را با ارز آزاد برای فروشنده حواله کنیم تا ماده اولیه مورد نیاز برایمان ارسال شود. حتی فروشنده‌های داخلی هم به این صورت عمل می‌کنند که اول باید تمام پول را پرداخت کنیم بعد کالا بدهند. البته حق هم دارند چون هیچ تضمینی برای ثبات بازار در آینده نیست.

مدیرعامل تهران ماشین افزود: مشکل اصلی ما در بازار داخلی این است که هر گاه ناامنی در بازار زیاد شده و مثلا ارزش ریال پائین می‌آید همه به سوی پول و کالای با ارزش‌تر مثل دلار و طلا روی می آورند و همین باعث گرانی بیشتر می‌شود.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا