مسکن و ساختمان

پرداخت یارانه نقدی از مابه‌التفاوت نرخ ارز ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در مصوبه‌ای، پرداخت یارانه نقدی از مابه‌التفاوت نرخ ارز را ممنوع اعلام کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز جزییات طرح حمایت از سرمایه‌گذاری عمرانی و تولیدملی و اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور را با ۱۷۷ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۱۹رای ممتنع از ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

براساس ماده واحده این طرح، تمامی منابع حاصل‌از فروش ارز ناشی از صادارت نفت خام و میعانات گازی سهم دولت بخشی از منابع عمومی دولت محسوب می‌شوند و دولت حق هزینه کردن از این منابع را برای موارد خاص مانند پراخت یارانه نقدی به جز بند۴۴- ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور ندارد.

بر اساس این ماده واحده همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است منابع مزبور را روزانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. عدم اجرای این حکم به منزله تصرف غیرقانونی در اموال عمومی و مستوجب تعقیب قضایی است.

بر اساس این طرح همچنین در اجرای اجزای ۵ – ۱ و ۵- ۲ قانون برای پرداخت تسهیلات ریالی مبنای تسعیر، نرخ روز ارز تعیین می‌شود و تبدیل منابع صندوق توسعه ملی به ریال به استثنای اجزای فوق ممنوع است.

اجرای اجزای ۵-۱ و ۵- ۲ قانون فقط در حد منابع ناشی از اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور است.

براساس این طرح همچنین ۱۸ درصد از منابع به سرمایه گزاران بخش غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفتی و گازی با اولویت میادین مشترک به ویژه پارس جنوبی با تضمین وزارت نفت و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی، تخصیص می‌یابد.

بر اساس این طرح وجوه ناشی از مطالبات فروش سهام، سهم الشراکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات، شرکت‌های دولتی تابعه و وابسته مربوط به سنوات گذشته الزاما باید مستقیم به حساب خزانه واریز شده و قابل تسویه و تهاتر نمی‌باشد.

در جزء ۵-۱ آمده است: ۱۰ درصد از منابع جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیردولتی به طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش آب و کشارورزی تخصیص می‌یابد.

در جزء ۵-۲ نیز آمده است: ۱۰ درصد از منابع صندوق به صورت ریالی به بخش غیردولتی صنعت و معدن به استثنای بخش ساخت مسکن اختصاص می‌یابد.

جزییات این طرح در سه جلسه گذشته مجلس بررسی شد و یکی از طرح‌های اقتصادی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا