مسکن و ساختمان

صادرکنندگان درباره مکانیزم ارایه ارز خود با دولت وارد گفت وگو شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون فرصت تاریخی خوبی برای ایفای نقش موثرتر صادرکنندگان در فضای کسب و کار فراهم شده و آنها می توانند با استفاده از این شرایط در مورد طراحی مکانیزم تعامل و نقش مورد علاقه خود و ارایه ارز حاصل از صادرات با دولت وارد گفت وگو شوند.

ˈ مهدی غضنفری ˈ شامگاه شنبه در حاشیه مراسم روز ملی صادرات در گفت وگو با خبرنگاران عنوان کرد: مختصات زمانی کنونی فرصت مناسبی برای ایفای نقش موثرتر صادرکنندگان در فعالیت های اقتصادی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون صادرکنندگان در اوج توجه هستند و فرصت مناسبی برای آنها فراهم شده است، افزود: اگر مشکلات حل شود و ارز فراوانی از طریق نفت حاصل شود، توجه به صادرکنندگان به طور طبیعی کاهش می یابد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره گزینه مورد نظر برای ارایه ارز صادرکنندگان به تولید گفت: مرکز مبادلات ارزی یکی از گزینه های استفاده از ارز صادرکنندگان است، این نحوه عرضه می تواند به اشکال دیگری دراختیار تولید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در کنار مرکز مبادلات ارزی ، مرکز ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز نیز شکل گرفته است ، افزود: این مکان با هدف تعامل بخش خصوصی با یکدیگر است تا از این طریق ارز صادرات برای تولید استفاده شود.

غضنفری درعین حال گفت : از فضای دومی هم می توان استفاده کرد،به عنوان مثال این ملاقات در اتاق بازرگانی یا خانه صنعت ، معدن و تجارت یا جای دیگری باشد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مهمترین نکته این است، ارزی که در بازار فروخته یا خریده می شود ، باید شفاف باشد تا بتوان آن را مدیریت کرد، گفت:

موضوع قیمت ارز صادر کنندگان ، مسئله دوم است اما محور اصلی این است که ارز شفافیت پیدا کند تا بتوان آن را در خدمت تولید قرار داد.

وی سپس گفت: صادرکنندگان به این قاعده که ارز آنها با قیمت مناسب در اختیار تولید قرار گیرد، علاقه مند هستند، اما مکانیزم آن باید با بخش خصوصی و خانه صنعت و معدن و سایر تشکل ها طراحی شده تا بزودی اجرایی شود.

غضنفری با بیان این جمله که هم اکنون در شرایطی نیستیم که ارز حاصل از نفت به صفر رسیده باشد ، ادامه داد : اگر وابستگی به ارز حاصل از نفت نداشتیم، تولید یا صادرات با چالشی از لحاظ ارز نفت مواجه نمی شد.

وی شعار همیشگی روز ملی صادرات را پیشی گرفتن صادرات از واردات و استفاده ارز حاصل از صادرات برای واردات دانست و گفت : در راستای همان شعار موضوع مشارکت فعال تر صادر کنندگان در تامین ارز کشور مطرح شده است .

** ۵۰ میلیارد لار پیش بینی صادرات غیرنفتی تا پایان سال

وزیرصنعت،معدن و تجارت بابیان اینکه درشش ماه نخست امسال صادرات پتروشیمی و میعانات گازی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته با کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو بوده است ، از افزایش ۳۰ درصدی صادرات کالاهای صنعتی و معدنی خبر داد.

غضنفری ارزش صادرات غیرنفتی در شش ماه نخست امسال را ۲۱ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود : رقم صادرات غیرنفتی سال گذشته بدون در نظر گرفتن خدمات فنی و مهندسی ۴۴ میلیارد دلار شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری از سال گذشته پیشی بگیرد، ادامه داد: به دلیل اینکه کالاهای صنعتی علاوه بر ارزش افزوده بیشتر، بتدریج با بازاریابی خوب و حفظ کیفیت ، عدد بالاتری را در صادرات رکورد می زدند و موضوع صادرات محصولات پتروشیمی نیز درحال حل شدن است ،ترکیب این دو در شش ماه دوم جبران کننده خواهد بود و انتظار می رود تا رقم صادرات غیرنفتی از ۵۰ میلیایرد دلار فراتر رود .

**جهش قیمت ارز برای صادرکنندگان مفید است

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی در باره وضعیت نرخ ارز و تاثیر آن بر روی صادرات توضیح داد: نرخ ارز پارامتری است که گروهی های اقتصادی مختلف دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن دارند.مصرف کنندگان نرخ پایین تر ارز را طلب می کنند ، صادر کنندگان نرخ ارز بالاتر را مناسب می دانند ، تولید کنندگان ثبات قیمت ارز را طلب می کنند و در کل کمی جهش در قیمت ارز می تواند برای صادر کنندگان مفید باشد .

غضنفری افزود: نوسان و تغییرات ناگهانی قیمت ارز حتما باید مدیریت شود و گرنه صادرکنندگان جز در یکی دو مرحله از صادرات خود ممکن است با کالای گران تری برای تامین و صادرات مواجه شوند و برای آنها صرفه نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول کشورها درصد ناچیزی از ارزش پول ملی خود را کاهش می دهند، تا صادرات رونق پیدا کند، ادامه داد : این امر برای کشورهایی که حجم صادرات آنها بیش از واردات است، کمک کننده است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با استناد به دیدگاه های متخصصان گفت: آنها می گویند در احتساب ما به التفاوت تورم داخلی و تورم خارجی باید پول ملی کاهش یابد ، یعنی قیمت ارز افزایش یابد ، اما در شرایط فعلی باید به سمت ثبات قیمت ارز و ثبات در فضای کسب و کار حرکت کنیم .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا