مسکن و ساختمان

یک مدرس دانشگاه:

تدریس اساتید معماری در رشته‌ی مرمت تعارض ایجاد می‌کند

یک مدرس دانشگاه گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها، اساتید رشته‌ی معماری، مدرس رشته‌های مرمت نیز هستند که این کار باعث ایجاد تعارض در افکار دانشجویان این رشته می‌شود.

;

مجید کوهستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه‌ی مرمت را تدریس اساتید معماری به دانشجویان رشته‌ی مرمت دانست و ادامه داد: دیدگاه اساتید رشته‌ی معماری، دیدگاه مدرنی است. بنابراین در تفکرها و دیدگاه‌ها یکسری تعارض ایجاد می‌شود و سرانجام دانشجویان در کارگاه‌های عملی خود نمی‌توانند به نتیجه‌ی درستی برسند.

وی اظهار کرد: با این اتفاق، وقتی دانشجو بعد از گذراندن کلاس‌های تئوری به کار عملی می‌رسد، دچار ابهام می‌شود و میان دروسی که آموخته است و کاری که باید انجام دهد، تضاد می‌بیند.

او برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه را ضروری دانست و بیان کرد: برای برطرف کردن این مشکل معماران نیز باید دیدگاهی سنتی داشته باشند تا دانشجو با مشکل مواجه نشود.

وی حضور مرمتگران تجربی در کلاس‌های عملی در کنار اساتید آکادمیک را یک ضرورت دانست و گفت: مرمتگران تجربی هرچند افرادی باتجربه هستند، ولی قدرت انتقال زیادی ندارند تا بتوان از آن‌ها در سرکلاس‌های درس نیز استفاده کرد، اما حضور آن‌ها در کارگاه‌های عملی می‌تواند مؤثر باشد.

کوهستانی ادامه داد: وزارت علوم برای تدریس بیشتر به مدارک نگاه می‌کند تا تجربه‌ی افراد،‌ این در حالی است که باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شود که اگر قرار است طرحی برای دانشجویان پیاده شود، حتما یک استاد تجربی در کنار استاد آکادمیک کار کند. اگر استادکار سنتی را در فضای کار مرمت و میان دانشجویان بیاوریم، به ذهن و تفکر دانشجویان رشته‌ی مرمت می‌تواند کمک و شرایط بهتری را برای آن‌ها فراهم کند. این در حالی است که این اتفاق تا کنون در دانشگاه‌ها رخ نداده است.

او بی‌انگیزه بودن دانشجویان رشته‌ی مرمت را یکی دیگر از عوامل کم شدن دقت و توجه دانشجویان در این رشته دانست. ;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا