مسکن و ساختمان

نمی‌توانیم 24 ساعته در کارگاه حاضر باشیم؛

مهندس ناظر نگهبان کارگران و معماران تجربی نیست

باید توجه کنید خطاهایی که در این زمینه انجام شده،توسط مهندسان نبوده زیرا ما مهندسان که نمی‌توانیم ۲۴ ساعته در محل کارگاه حاضر و نگهبان کارگران، معماران تجربی و کاردان‌های فنی باشیم.

;

«قانون‌مداری ما بیشتر شده و طی این مدت، طوری کار کرده‌ایم که رو به جلو حرکت کنیم.»

«هوشیار ایمانی» رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل با بیان این مطلب، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) گفت:‌طی دوره‌ای که در هیئت‌مدیره نظام مهندسی استان اردبیل بوده و همچنین به عضویت شورای مرکزی نظام مهندسی کشور درآمده‌ام، اقدامات خوبی به همراه دیگر همکاران، انجام داده‌ایم که آمارها نیز موید این موضوع است.

وی ادامه داد: در این دوره گام‌هایی درباره صدور خدمات فنی و مهندسی برداشته و مقدمات صنعتی‌سازی ساختمان را نیز فراهم کرده‌ایم اما در این حوزه، در حال برداشتن قدم‌های اولیه هستیم اما چنانچه این مسیر ادامه یابد و بتوانیم نیروهای موردنیاز به ویژه کارگران ماهری برای اجرای کار، تربیت کنیم، می‌توانیم در منطقه خاورمیانه، حرف اول را بزنیم. در این زمینه کارشناسان و مهندسان کار خود را انجام داده‌اند اما وظیفه سیاستمداران و برنامه‌ریزان هنوز پابرجاست.

«ایمانی» که به بهانه پایان دوره پنجم هیئت‌مدیره‌های استانی سازمان نظام مهندسی سراسر کشور با خبرنگار «صما» به گفتگو نشسته بود، در پاسخ به این سوال که در موارد مشخص مانند گودبرداری‌های غیراصولی، چه اقداماتی در دوره پنجم انجام شده است، گفت: گودبرداری موضوع خاصو ویژه‌ای است که هر قدر با روش‌های پیشرفته‌تر انجام شود، باز هم نمی‌توان عامل انسانی و وجود خطا در این زمینه را از یاد برد.

وی افزود: باید توجه کنید خطاهایی که در این زمینه انجام شده،توسط مهندسان نبوده زیرا ما مهندسان که نمی‌توانیم ۲۴ ساعته در محل کارگاه حاضر و نگهبان کارگران، معماران تجربی و کاردان‌های فنی باشیم. در این زمینه استانداردی وجود دارد که بنابر آن، ده درصد کنندگان کار، حادثه می‌بینند، بنابراین باید حوادث اینگونه را در قالب این ده درصد دید!

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل گفت: طی این سه سال که ما در نظام مهندسی خدمتتان بودیم، بیکار نشسته‌ایم و برای گودبرداری نظام‌نامه و شیوه‌نامه تنظیم کرده‌ایم که آدم‌های فاقد صلاحیت و نامربوط، آن انجام ندهند. قرار است مهندسی تخریب را نیز فرموله کنیم. اگر این موضوع اتفاق بیفتد گام مهمی در ایمنی گودبرداری تخریب، برداشته شده و نگرانی‌ها کاهش خواهد یافت.

«هوشیار ایمانی» با انتقاد از روند موجود و موضع‌گیری‌های مختلف ; علیه مهندسان ناظر گفت: ما در گوشه و کنار این کشور، در اردبیل، کرمانشاه، کردستان، خوزستان و دیگر نقاط کشور، سازه‌های خوب و زیبا زیاد دارم. آیا زمانیکه به این سازمان‌ها نگاه می‌شود، یاد ما مهندسان می‌افتید؟!

این سازه‌ها را نیز ما مهندسان ساخته‌ایم. آیا زمانیکه به برج میلاد نگاه می‌کنید، یاد ما مهندسان می‌افتید؟

وی افزود: ما از روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات، تشویق ندیدیم. شما چرا فقط آن ده درصد خطای ما را می‌بینید یک بار هم ما را در رسانه‌ها تشویق کنید. بگوئید که ما راه‌های خوب هم ساخته‌ایم، راه‌آهن خوب ساخته‌ایم، بگوئید ما فضای سبز جذب و پارک خوب برای مردم ساخته‌ایم. ما را تشویق کنید تا بتوانیم کارهای خوب را ادامه دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا