مسکن و ساختمان

توقف بازسازی املاک‌ریزدانه به خاطر عدم تامین پارکینگ

مصوبه جدید شهرداری‌تهران برای ساخت‌وسازهای مسکونی که بر «تامین پارکینگ معادل تعداد واحدهای مسکونی» تاکید دارد، اجازه استفاده از تسهیلات تشویقی پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی را برای سازنده‌ها سلب کرده است.

;

با آمدن طرح تفصیلی جدید تهران این اطمینان به انبوه‌سازان و سازنده‌های خرد داده شده بود که همه مقررات ساخت‌وساز، به خصوص تعداد طبقات قابل احداث –تراکم- در هر نقطه از شهر، از قبل تعیین و در سایت استعلام طرح‌تفصیلی قابل رویت است، اما هم‌اکنون مصوبه جدیدتری آمده که عملا ضوابط قید‌شده در طرح‌تفصیلی را نقض می‌کند.
در برخی مناطق تهران که عمدتا نیمه‌جنوبی شهر را شامل می‌شود، «مصوبه پارکینگ» به مانعی تبدیل شده تا سازنده‌ها نتوانند از همه تراکم‌ساختمانی مجازی که طرح تفصیلی برای ملک‌شان تعیین کرده، استفاده کنند.
عمده این محدودیت برای املاک ریزدانه در بافت‌فرسوده تهران به وجود آمده، طوری که به‌رغم صدور مجوز تراکم تشویقی در حد یک طبقه‌ اضافه که انگیزه نوسازی را چند برابر می‌کند، شهرداری‌ این مجوز را منوط کرده است به تامین کامل پارکینگ‌های واحدهای مسکونی و چون در اغلب این املاک به دلیل مساحت کم عرصه –زمین- احداث پارکینگ‌کامل غیرممکن است، امکان بهره‌برداری از تراکم ‌تشویقی نیز وجود ندارد.
در بافت‌فرسوده تهران حتی انبوه‌سازان حاضر شده‌اند از وعده‌ای که شهرداری‌ اوایل امسال درباره حمایت از ساخت مجتمع‌های پارکینگ مکانیزه داده بود، استفاده کنند و با خرید پارکینگ در مجاورت ملک در حال ساخت، گره ایجاد شده را برطرف کنند، اما ظاهرا در شهرداری هنوز دستورالعمل نحوه احداث پارکینگ‌های مکانیزه تدوین نشده است!
پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» در این ارتباط نشان می‌دهد فعلا خط‌قرمز مربوط به «تامین‌پارکینگ» قابل حل‌وفصل شدن نیست و آن‌طور که مسوولان مدیریت شهری در حوزه ساخت‌وساز اعلام می‌کنند، راه استفاده از تراکم‌مجاز فقط و فقط از پارکینگ می‌گذرد.
البته مسوولان شهری با رد هر نوع تناقض بین مقررات طرح‌تفصیلی و مصوبه تامین‌پارکینگ، اعمال این محدودیت را عمدی و برای کنترل جمعیت‌پذیری برخی مناطق تهران عنوان می‌کنند به این معنی که از طریق این سختگیری از احداث واحدمسکونی اضافی در مناطق جلوگیری کنند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» همزمان با اجرای طرح تفصیلی جدید پایتخت و تدوین ضوابط و تسهیلات تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از ابتدای سال جاری تاکنون در حالی که بسیاری از مالکان به تجمیع و نوسازی املاک کلنگی خود برای استفاده از شرایط جدید روی آورده‌اند دومین گرفتگی در عرصه ساخت‌وسازهای بافت فرسوده پایتخت عملا مالکان را از نوسازی املاک خود منصرف و روند پیشرفت ساخت وسازهای محدوده گسترده‌ای از شهر را با مشکل مواجه کرده است.
بعد از گرفتگی در خط تسهیلات بانکی اختصاص یافته به بافت فرسوده گرفتگی در اعطای مجوز ساخت پارکینگ مکانیزه برای دریافت مجوز طبقات تشویقی ساخت وساز در بافت فرسوده پایتخت را با مشکل جدی رو به رو کرده است.
به گفته بسیاری از مالکان واحدهای بافت فرسوده در سطح شهر تهران، اگرچه اعلام اعطای ضوابط تشویقی در بافت فرسوده همچون مجوز ساخت یک یا دو طبقه اضافی به دلیل تجمیع املاک ریزدانه، انگیزه تازه‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده و تجمیع املاک ریزدانه شده است، اما بعد از گرفتاری در مسیر پرداخت وام نوسازی، عدم تدوین ضوابط ساخت پارکینگ مکانیزه برای بافت فرسوده از سوی شهرداری مانع جدیدی بر سر نوسازی واحدها ایجاد کرده است.
این در حالی است که به دلیل شرایط ویژه در محله‌های بافت فرسوده و نبود مساحت کافی عرصه (زمین) برای ساخت پارکینگ معمولی بسیاری از مالکان املاک کلنگی، خود برای دریافت مجوز ساخت پارکینگ مکانیزه در املاک‌شان پیش قدم شده‌اند.
با آغاز ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی جدید تهران مسوولان شهری از اعمال ضوابط جدید برای تامین پارکینگ مطابق با تعداد واحدهای مسکونی هر ساختمان خبر دادند که در صورت تامین نشدن حتی یک واحد پارکینگ امکان صدور مجوز ساخت در بافت‌های فرسوده وجود نخواهد داشت. ;
از سوی دیگر به دلیل وجود محدودیت تامین پارکینگ در بافت فرسوده مسوولان شهری از تدوین ضوابط جدید دیگر برای تامین پارکینگ به نام پارکینگ‌مکانیزه خبر دادند تا اگر ملکی به دلیل محدودیت مساحت امکان تامین حداقل پارکینگ استاندارد را نداشت بتواند با استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه ساخت ملک خود را ادامه دهد.
اما اکنون با گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز اجرای طرح تفصیلی جدید هنوز خبری از تدوین ضوابط ساخت پارکینگ‌های مکانیزه شهری نیست و به ادعای بسیاری از مالکان واحدهای کلنگی در محله‌های بافت فرسوده موضوع تامین نشدن پارکینگ سد راه نوسازی ملک آنها شده است.
در این راستا یکی از مسوولان شهری در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» کار تدوین ضوابط ساخت پارکینگ مکانیزه شهری را در مراحل مقدماتی عنوان و اظهار کرد: به نظر می‌رسد تدوین ضوابط ساخت پارکینگ مکانیزه به زمان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل کمیته‌ای مشترک متشکل از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، معاون شهرسازی شهرداری تهران و وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شده است.
کنترل جمعیت‌پذیری بافت، درجه اول اهمیت
در این رابطه علیرضا جعفری مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به معضلات ساخت‌وساز در بافت فرسوده پایتخت اظهار کرد: اولویت اول طراحی شهر شاخصه‌های شهرسازی است که در این زمینه مهم‌ترین معضل بافت فرسوده ساماندهی و تامین پارکینگ‌های درون بافت است.
او افزود: درحال حاضر در صورتی که ملکی برای احداث پارکینگ با معذوریت مواجه باشد می تواند تا شعاع ۲۵۰ متری ملک خود پارکینگی را تامین کند که در این بخش می تواند از امکانات پارکینگ مکانیزه که دستور العمل آن در حال تدوین است استفاده کند.
جعفری با بیان اینکه ساخت پارکینگ مکانیزه نیاز به شرایط ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: پارکینگ مکانیزه برای قطعات املاک درشت دانه امکان طراحی دارد به همین دلیل املاک ریزدانه‌ای که با محدودیت شرایط تامین پارکینگ مواجه هستند می‌توانند با تجمیع پلاک‌های ریزدانه دیگر با ملک خود، مساحت ملک مورد نوسازی را حداقل به ۱۵۰ متر مربع برسانند و از شرایط ساخت پارکینگ مکانیزه در آینده استفاده کنند.
او به موانع ساخت پارکینگ در املاک بافت‌فرسوده اشاره کرد و گفت: آنچه در کنار نوسازی املاک بافت فرسوده اهمیت دارد و باید به آن توجه کنیم جمعیت پذیری داخل بافت فرسوده است که باید کنترل شود؛ بنابراین باید تراکم پذیری بافت فرسوده را با وجود امکاناتی که به هر ملک می‌دهیم کنترل کنیم.
جعفری ضوابط ایمنی و مشکلات آتش سوزی را دومین مانع ساخت پارکینگ مکانیزه در درون املاک خواند و اضافه کرد: ساخت پارکینگ مکانیزه در طبقات منفی املاک هم امکان دسترسی به آن را در مواقع آتش سوزی مشکل می کند و قدرت مانور در حوادث را به حداقل می‌رساند، بنابراین ترجیح داده می‌شود در حد امکان از ساخت پارکینگ مکانیزه انفرادی خودداری شود.
او تاکید کرد: با این شرایط مالکان باید در شعاع ۲۵۰ متری ملک خود اقدام به تامین پارکینگ با شرایط دیگری کنند تا در اولین زمان ممکن امکان تدوین پارکینگ مکانیزه فراهم شود. ;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا