مسکن و ساختمان

بلند مرتبه سازی و تاریخچه آن

تا قبل از قرن ۱۹، بناهای مرتفع منحصر بودند به عبادتگاه­ها، اهرام، قلعه­ها، آمفی تئاترها، مسجدها و کلیساها که مظهر قدرت و ایمان به شمار می رفتند. در رم باستان در ساختمان­های بلند از مصالح بتن­مانند در ساخت و سازها استفاده می شده که بهترین نمونه آن در بنای مشهور پانتئون در رم است.

;

با گسترش روزافزون جمعیت و رشد آن در سراسر جهان که تقاضای روز افزون مسکن را به دنبال داشته است، انسان نیز با شیوه­های گوناگون سعی کرد تا این نیاز را برآورده سازد. از جمله این شیوه­ها تمایل به برج سازی ;است. ;این پدیده را می توان یک پدیده اساسی در شهرسازی کنونی به شمار آورد. مقتضیات امروز، به ویژه افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، دست اندرکاران را واداشته است تا برای استقرار جمعیتی افزون­تر در محدوده های شهری، ایجاد ساختمان­های بلندمرتبه و یا به عبارت دیگر، رشد عمودی شهرها را ترویج دهند.

کشور ما نیز مانند سایر نقاط دنیا، با انگیزه صرفه جویی در مصرف زمین به ساختمان­های بلندمرتبه روی آورده است. اما تجاربی که دارندگان تکنولوژی بلند مرتبه­سازی از سر گذرانده­اند در ایران وجود ندارد و شرایط و نظامات لازم برای آن فراهم نشده است.

تاریخچه ساختمانهای بلند در جهان

تا قبل از قرن ۱۹، بناهای مرتفع منحصر بودند به عبادتگاه­ها، اهرام، قلعه­ها، آمفی تئاترها، مسجدها و کلیساها که مظهر قدرت و ایمان به شمار می رفتند. در رم باستان در ساختمان­های بلند از مصالح بتن­مانند در ساخت و سازها استفاده می شده که بهترین نمونه آن در بنای مشهور پانتئون در رم است.

رومی­ها حتی ساختمانهای ۱۰ طبقه را از چوب می ساختند. قرن­هاست که اعراب در شهرهای خود برج سازی می کنند و خانه هایی را تا ارتفاع ۳۰ متر و ۸ طبقه صرفا با خشت خام بالا می برند. اما در اروپای سده­های میانه، مصالح رایج برای احداث ساختمان­های بلند سنگ، آجر و اسکلت چوبی برپا شده با مصالح بنایی بود.

با آغاز قرن ۱۹، رفته رفته اسکلت فلزی جای سازه بنایی سنگین را در ساخت بناهای چند طبقه گرفت. همزمان با انقلاب صنعتی که شهرنشینی و رشد شتابان جمعیت را به همراه آورد، انبوه سازی مسکن رواج یافت. پیشرفت تکنولوژیک بدون رشد علمی میسر نبود. بنابراین اولین دانشگاه فنی در سال ۱۷۴۷ در پاریس پایه گذاری شد. اختراع آسانسور محدودیت ارتفاع ساختمان به ۵ طبقه را از بین برد. اولین آسانسور امن را الیشااوتیس در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاه نیویورک عرضه کرد. به طور کلی دوره تحول در ساخت ساختمان­های بلند مرتبه را می توان در چند دوره تقسیم بندی کرد.

۱- تحول اولیه از سال ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ در شیکاگو: ساختمانهای بلوک­مانند که تا ۲۰ طبقه هم می­رسید. این­گونه ساختمان­ها که بامی مسطح و حجمی مکعب مستطیل داشتند باید در بافت شهری جا می افتاد.

۲- احداث برج­های سر به فلک کشیده در نیویورک: در نیویورک آسمان­خراش­ها به صورت نشانه­های شهری درآمدند. از سال ۱۹۲۵ تا جنگ جهانی دوم برج­ها شکلی پلکانی داشتند.

۳- تحول آسمان­خراش­ها با مدرنیسم رقم می خورد. استخوان بندی و پوسته شفاف ساختمان کاملا در معرض دید ناظران بود. به عبارتی دیگر تکنولوژی تا سطح هنر ارتقا یافت. مهندسی احداث ساختمان­های بلند در این دوره تحولی دوباره یافت. نظام­های سازه ای کارآمدی به وجود آمد که به یاری آنها مرتفع ترین بناهای جهان در دهه ۱۹۷۰ سربرآوردند.

۴- معاصرترین دوره ساخت آسمان­خراشها، همزمان با پیدایش پست مدرنیسم و مدرنیسم شکل گرفت که در راستای رفع نیازهای انسان مدرن است.

تاریخچه ساختمان­های بلند در ایران

اگر چه مدرنیسم در سال­های حکومت پهلوی اول در مفهوم کاربردی آن به ایران راه یافت، اما بلندمرتبه­سازی کمی از این قافله عقب ماند. به طوری که نخستین ساختمان بلند با آسانسور تهران را مهندس خانشقاقی در سال­های ۳۰-۱۳۲۸ ساخته است. در سال­های ۴۱-۱۳۳۹ در محل تقاطع خیابان فردوسی و جمهوری ساختمان تجاری ۱۶ طبقه ای به نام ساختمان پلاسکو متعلق به القانیان ساخته شد که طراحان آن اسرائیلی بودند. این اولین ساختمان بلند با اسکلت فلزی در ایران بود. دو سال بعد ساختمان تجاری ۱۳ طبقه آلومینیوم نیز با اسکلت فلزی در خیابان جمهوری با سرمایه القانیان ساخته شد. از جمله ساختمان­های شاخص بلند در تهران در سالهای دهه ۴۰، ساختمان بانک کار در خیابان حافظ بود که آقای فرمان­فرمائیان آن را طراحی کرده بود.

نخستین مجموعه بلندمرتبه مسکونی در تهران مجموعه بهجت آباد بود که در سال­های ۴۹-۱۳۴۳ بین خیابان­های حافظ و ولی­عصر ساخته شد. پس از تصویب ماده صد اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم، مصوب ۱۳۴۵، ساخت مجتمع مسکونی سامان در ۲۰ طبقه در ضلع شمالی بلوار کشاورز در سال ۴۹ آغاز گردید. در این ساختمان برای نخستین بار از عناصر پیش ساخته استفاده شد.

در دهه ۵۰ ساخت مجموعه­های مسکونی عمدتا در شمال و شمال غرب تهران رونق یافت. در همین دوره تعداد زیادی ساختمان بلندمرتبه با کاربردی تجاری و اداری در مناطق مرکزی و شمال تهران ساخته شد. با وقوع انقلاب اسلامی، بلندمرتبه­سازی تقریبا به مدتی بیش از ۱۰ سال متوقف شد. موج جدید بلندمرتبه سازی در سال­های پایانی دهه ۶۰ در پی افزایش قیمت زمین در تهران و آغاز فروش تراکم از سوی شهرداری تهران آغاز شد و بخش­های شمال تهران و عمدتا مناطق ۱ و ۲ و ۳ شهرداری را درنوردید. رونق برج­سازی خصوصی ظاهرا ارگان­ها و نهادهای دولتی نظیر بنیاد مستضعفان را هم تشویق به برج­سازی نموده است.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا