مسکن و ساختمان

خانه‌ای برای تمام فصول

گروه بین‌الملل- با رشد روزانه جمعیت در جهان، احداث خانه‌های مناسب با کاربرد جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا حرف اول را می‌زند که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به آن اهمیت داده و هزینه‌های هنگفتی را در این زمینه صرف می کنند.

چین یکی از این کشورهاست که با پیش‌بینی رشد جمعیت ۷۰۰ میلیون نفری در سه دهه آینده از بزرگترین مهندسان عمران، معمار و مکانیک صنعتی برای طراحی خانه‌های پیش‌ساخته با بهترین امکانات و سیستم‌های مدرن بهره‌مند می‌شود.

در حال‌حاضر معماران برجسته چین با ارائه طرح‌های نوین برای ساختمان‌سازی در این کشور، به‌ویژه شهرهای کوچک و روستاهای اطراف کلان‌شهرها که با شرایط متغیر آب و هوایی مواجه‌اند، موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده و در توسعه زیربنای شهری نقش موثری را ایفا می کنند. طراحی خانه‌ای برای تمام فصول از جمله این پروژه‌های موفقیت‌آمیز در چین است که عنوان برترین پروژه توسعه زیربنا و حفظ سازه در سال ۲۰۱۲ میلادی را از آن خود کرده است.

اکثر خانه‌های روستایی به دلیل شدت تغییرات آب‌ و هوایی و استفاده از مصالح قدیمی و کهنه، متحمل خسارت‌های سنگینی می‌شوند که برای جبران آن و تامین نیازهای داخلی ساکنان این خانه‌ها باید هزینه‌های سنگینی را صرف کرد.

گروه معماران دانشگاه معماری هنگ‌کنگ طرح توسعه شهری خود را با عنوان «خانه‌ای برای تمام فصول» ارائه داده که علاوه بر حفظ سازه و افزایش طول‌عمر ساختمان، مصرف انرژی خانه را نیز به حداقل می‌رساند. چهارچوب و بدنه خانه به طور کامل از قطعات پیش‌ساخته متحرک تشکیل شده که با توجه به سیستم هوشمند سازه در هر شرایط آب و هوایی و همزمان با تغییرات فشار خارجی و داخلی خانه، به صورت خودکار جابه‌جا می‌شود. سیستم تاسیساتی داخل خانه همچون رادیاتورها، لوله‌های آب گرم و سرد، چیلر، دستگاه تهویه هوا و سایر سیستم‌های کفی گرمایشی و سرمایشی همگی قابل جابه‌جایی است و از فضای کافی برای حرکت و جایگزینی در فصول مختلف سال برخوردار است.

فضاهایی به طراحی انواع تراس و حیاط‌های محصور در این طرح اختصاص داده شده که در فصل سرما به‌طور کامل پوشیده شده و به صورت اتاق‌های محفوظ و گرم تبدیل می‌شوند. همچنین سیستم کفی گرمایشی و سرمایشی برای این حیاط‌ها در نظر گرفته شده که به صورت طبقاتی بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند تا با هر نوع تغییر دما فعال شوند. در واقع در هر فصلی از سال به دلیل جابه‌جایی سیستم‌ها تنها دستگاه‌های گرمایشی یا سرمایشی مربوط به همان فصل مشاهده می‌شود و سایر دستگاه‌ها به صورت خودکار در داخل بدنه ساختمان ناپدید می‌شوند.

سقف این خانه نیز متحرک است و با استفاده از یک سیستم بالابر فنری در فصول مختلف جابه‌جا می‌شود. ورقه‌ای از کامپوزیت پلی‌اتیلین و پلاستیک بازیافتی صنعتی سطح خارجی سقف پیش ساخته خانه را می‌پوشاند که در فصل گرما در برابر نفوذ حرارت به داخل مقاومت کرده و در فصل سرما نیز با جذب انرژی خورشید از هدر رفتن آن و افزایش بی‌رویه مصرف انرژی در خانه جلوگیری می‌کند.

نصب سیستم پایه‌دار ضدزلزله از دیگر امکانات این پروژه است که می‌تواند از ساکنان به ویژه در مناطق روستایی و زلزله‌خیز محافظت کند. از کامپوزیت بتن پلیمری و ورقه آلومینیوم برای طراحی چهارچوب اصلی خانه استفاده شده تا وزن سازه را کاهش و قابلیت جابه‌جایی آن را افزایش دهد.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا