مسکن و ساختمان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری:

شیوه ارتفاع گذاری در شهر همدان تغییر کند

در حال حاضر شیوه ارتفاع گذاری در شهر همدان بر اساس عرض معبر است که باید به تراکم تغییر یابد. بازنگری طرح تفضیلی همدان نیازمند چنین تغییری است.

به گزارش «صما» و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری این استان در نشست هم اندیشی با هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان گفت: هم ‌اکنون شیوه ارتفاع گذاری در شهر همدان براساس عرض معبر است که باید تغییر کند. روش تعیین ارتفاع از عرض معبر به تراکم باید تغییر شکل دهد و در بازنگری طرح تفضیلی هم باید این تغییر لحاظ شود.

فرهاد فرزانه با اشاره ;به تاثیر مثبت برگزاری دوره های آموزشی اظهار داشت: ارائه مناسب و با کیفیت دوره های تخصصی آموزشی می‌تواند سطح خدمات را افزایش دهد، چرا که ساخت و ساز آگاهانه و علمی باعث افزایش ایمنی و کاهش هزینه های ساخت و ساز خواهد شد و در نتیجه سرمایه های ملی و مردمی به هدر نمی رود.

امیر متینی فرد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان نیز در ادامه این جلسه اضافه کرد: در سالی که به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است باید جهادگونه برای شکوفایی اقتصاد کشور تلاش کنیم.

وی ضمن بیان اینکه ساختمان سرمایه ملی است و سالانه اعتبارات ;فراوانی در این بخش هزینه می شود، تصریح کرد: باتوجه به سرمایه گذاری های فراوان در بخش مسکن، رعایت مقررات ملی ساختمان ضروری است چرا که در صورت عدم رعایت این مقررات، سرمایه‌گذاری های انجام شده از بین می رود.

متینی فرد استفاده از مهندسان بومی در شهرستان ها را از سیاست های نظام مهندسی ساختمان برشمرد و گفت: تا زمانی که ظرفیت خالی در شهرستان ها وجود داشته باشد از مهندسان بومی استفاده می‌کنیم و چنانچه ظرفیت ها تکمیل شود براساس ضوابط از مهندسان غیر بومی استفاده می شود.

;محمد یونسیان عضو هیات مدیره و نایب رئیس اول سازمان ;هم با اشاره به اینکه موضوع اضافه طبقات در یک بازه زمانی از معضلات شهر همدان محسوب می‌شد که با پیگیری و پشتکار فراوان این مشکل برطرف و در سایر شهرستان های استان همدان نیز باید برای رفع آن اقدام کرد،افزود: تخلف افراد در احداث اضافه طبقات آسیب های زیادی به دنبال دارد و این امر باید با اجرای درست ضوابط، قوانین و مقررات، همچنین ارائه آموزش های لازم اصلاح شود.

;سید مهدی وفایی عضو هیات مدیره و رئیس گروه تخصصی شهرسازی دیگر فرد حاضر در این جلسه، ;با ابراز خرسندی از انتخاب ; فرزانه به عنوان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، گفت: با انتخاب افراد مجرب و متخصص مایه امید به بهبود وضعیت شهری در سطح استان همدان افزایش می یابد.

وی در ادامه بر اجرای ضوابط شهرسازی در سطح تمامی اراضی تاکید کرد و گفت: نبود الزام تهیه نقشه های شهرسازی برای اراضی غیر شخصی مشکلاتی را به وجود آورده است. عدم تهیه نقشه های شهرسازی سبب شده تا امور به صورت غیر کارشناسی انجام شود،بنابراین اجرای ضوابط شهرسازی در تمامی اراضی ضروری است.

;خلیلی شهردار بهار نیز در ادامه صحبت های مسئولین درجلسه اذعان داشت: فرهنگ سازی و آموزش شهروندان در خصوص آشنائی مردم با مقررات ملی و ایمنی ساختمان و ضوابط شهرسازی ضروری بوده وشهرداری برای برگزاری همایش ها و سمینارهای آموزشی آمادگی لازم را دارد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش مهندسان شهر بهار در خصوص ضوابط شهرسازی نیز یکی از دغدغه های موجود بوده و برای این امر باید ضوابط شهرسازی به صورت بروشور چاپ و میان مهندسان این شهر توزیع شود.

خلیلی بر تهیه نقشه های ازبیلت قبل از ارائه پایانکار توسط شهرداری تاکید کرد و یادآور شد: ضوابط استحکام بنا نیز چنانچه با ضوابط شهرداری مغایرت نداشته باشد درخواست میشود.

شهردار بهار با اشاره به اینکه اقتصاد مردم این شهر کشاورزی است، اظهار کرد: برخی از مردم برای انبار تولیدات کشاورزی سوله هایی را احداث می کنند که سپس آنرا تغییر کاربری داده و به عنوان انبار صنعتی یا سردخانه استفاده می‌کنند که برای تغییر کاربری سوله ها به سوله صنعتی و سردخانه باید ضوابط موجود رعایت شود.

در پایان هم ;سعید سعیدی جم عضو هیات مدیره و رئیس گروه تخصصی عمران در این نشست گفت: باید به شرایط طراحی شهر بهار توجه شود، فقط افراد دارای صلاحیت می توانند طراحی انجام دهند.

ساختمان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا