تفکیک وظایف بنادر و مناطق آزاد در بنادر انزلی و کاسپین
براساس تفاهمنامهای که میان سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رسید وظایف قانونی این دو سازمان در خصوص بنادر کاسپین و انزلی تفکیک شد.
در مراسم امضای تفاهمنامه بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل
سازمان منطقه آزاد انزلی که با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در محل
دبیرخانه این شورا برگزار شد، تفکیک وظایف قانونی جهت جلوگیری از تداخل و موازیکاری
بین فعالیتهای سازمان بنادر و دریانوردی و نیز سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر
قرار گرفت.
با توجه به وظایف قانونی سازمان بنادر و دریانوردی در اداره امور
بنادر بازرگانی و حاکمیت دریایی کشور و اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی برای
تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی تفاهمنامه میان سازمان بنادر و دریانوردی
و سازمان منطقه انزلی به امضا رسید تا در راستای تعامل، همکاری، تسریع و تسهیل بین
این دستگاهها گام برداشت.
در ابتدای این مراسم رضا مسرور – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی –
با تاکید بر اینکه نگاه ویژه به بندر کاسپین نباید بندر انزلی را با مشکل مواجه
کند، اظهار کرد که همه دغدغهها در این بنادر مدنظر قرار گرفته و فرقی بین بندر
کاسپین و انزلی وجود ندارد.
وی همچنین اعلام کرد که بندر کاسپین رویکردی صادراتی در فعالیتهای
خود خواهد داشت.
در ادامه این مراسم محمد راستاد – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
– با اشاره به اینکه بنادر کشور تنها محلی برای تخلیه، بارگیری و ترابری کالا
نیستند، بیان کرد که فعالیتهای تولیدی همراه با ایجاد ارزش افزوده باید در بنادر
کشور مدنظر قرار گیرد تا شاهد رونق نوارهای ساحلی کشور، افزایش حجم تخلیه و
بارگیری و نیز تضمین در حوزه بازاریابی باشیم.
به گفته وی، ظرفیت بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن است که در حال
حاضر تنها یک پنجم آن و معادل شش میلیون تن مدنظر قرار گرفته است و باید در راستای
ارتقای رقابتپذیری و جذب سرمایه در بنادر گام برداشت.
در بخش پایانی این مراسم مرتضی بانک – دبیر شورای عالی مناطق آزاد و
ویژه اقتصادی – با بیان اینکه قرار گرفتن بنادر کلانتری و بهشتی در محدوده منطقه
آزاد چابهار به تصویب کارگروه تخصصی رسیده است، اعلام کرد که با تصویب این تصمیم
در شورای عالی مناطق آزاد بنادر کلانتری و شهید بهشتی در محدوده منطقه آزاد چابهار
قرار خواهند گرفت و این مساله موجب خواهد شد تا از ظرفیت هرچه بیشتر بنادر استفاده
کنیم.
وی همچنین به ظرفیتهای بالا و موقعیت استراتژیک دریای خزر در شمال
ایران اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم از این پتانسیل و ظرفیتها به نحو مطلوب
استفاده کنیم سایر کشورها در آینده نزدیک گوی سبقت را از ما خواهند ربود.
براساس این تفاهمنامه انجام و نظارت بر عملیات بندری، ایمنی بندر،
انجام عملیات بندری و وصول درآمدهای بندری همکاری در جذب سرمایه طرحهای
سرمایهای از قبیل گردشگری، مارینا در بنادر انزلی و کاسپین، ایجاد بورس کالا در
منطقه آزاد انزلی با توجه به تسهیلات قانونی در این دو بندر، استقرار بانکهای
خارجی در منطقه آزاد انزلی برای تسهیل در تبادلات ارزی بازرگانان و کشتیرانیها،
لایروبی احداثی و نگهداری و هیدروگرافی در تمامی اسکلهها و وصول هزینههای مرتبط
و نیز اعمال رویه واحد در زمینهی سود بازرگانی در بنادر انزلی و کاسپین به عهده
منطقه آزاد انزلی محول شده است.
همچنین اعمال حاکمیت و اجرای امور مربوط به راهنمایی، کنترل و بازرسی
کشتیها، ثبت کشتیها و شناورهای بازرگانی و تفریحی و اجرای مقررات مربوط به آنها،
اعطای گواهینامههای صلاحیت فنی، دریایی و بندری به افراد حقیقی و حقوقی معرفی شده
از طرف سازمان منطقه آزاد، مدیریت و راهبری مرکز کنترل و مراقبت دریایی، طرحهای
جستوجو و نجات دریایی، کنترل و بازرسی شناورها، مقابله با آلودگی آب دریا و
مدیریت و اعمال امور مربوط با ورود به آبهای سرزمینی و خروجی شناورها پس از صدور
تسویه حساب بندری از طریق سازمان منطقه آزاد انزلی برعهده سازمان بنادر و
دریانوردی قرار گرفته است.
این درحالی است که طبق این تفاهمنامه امنیت بندر، بهرهمندی از
پتانسیل سازمان بنادر و سازمان منطقه ازاد برای استفاده از مزیتهای کریدور بینالمللی
شمال – جنوب و نیز ارائه خدمات صادرات مجدد و ترانزیت کالا با سرمایه گذاری مشترک
برعهده هر دو سازمان است.