۱۳ سالی که به پایان انتظار اصفهانی ها منتهی نشد؛
نه میراثی؛نه باستانی؛ این بار واگن درد سر تازه مترو اصفهان
یک رام قطار شهری بعد از ۶ سال به اصفهان تحویل داده شد
برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ ایستگاه پیش بینی شد
در سال های ۷۵تا ۷۷ طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان انجام می شود و سال ۷۹ هم زمان با تصویب بودجه احداث قطار شهری پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی ،مطالعات پروژه قطار شهری اصفهان آغاز می شود . با فرا رسیدن سال ۱۳۸۰، طرح نهایی خط یک مترو به طول ۵/۱۲ کیلومتر تصویب می شود و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می شود . پس از اجرا ۷/۷ کیلومتر به این خط افزوده می شود تا طراحی تفصیلی خط شمال- جنوب مترو اصفهان به طول ۲/۲۰کیلومتر که از شمال شهر اصفهان شروع شده وتا ترمینال صفه در جنوب امتداد دارد، آغاز شود. این خط در سه قطعه اجرا شد و اکنون۱۲ کیلومتر از قسمت شمالی آن از میدان قدس تا میدان شهدا آماده بهره بر داری است. برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ ایستگاه پیش بینی شد .ایستگاه های پاسداران ، کاوه ، مدرس، شهدا، امام حسین ، انقلاب، شریعتی ، آزادی و صفه ایستگاه های خط یک مترو هستند. از ۲۰ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان۱۰ ایستگاه حدفاصل ایستگاه قدس تا چمران آماده بهره برداری است. عملیات اجرایی ایستگاه امام حسین(ع) چند ماهی است آغاز شده است و عملیات اجرایی ایستگاه میدان انقلاب نیز تاپایان دی ماه آغاز می شود . ایستگاه باهنر تا پایان سال تکمیل می شود و ایستگاه مترو شهدا تا اواسط سال ۹۴ و ایستگاه تختی تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.سیزده سال از اجرای پروژه قطار شهری اصفهان می گذرد . ۱۳ سالی که اگر چه هرگز به پایان انتظار اصفهانی ها منتهی نشد اما این پروژه را به پروژه ای خبرسازتبدیل کرد.
در همه این سال ها اعتبارات، تجهیزات و مهندسی مهمترین مشکلات پروژه قطار شهری اصفهان بودند. بخشی از تاخیر در راه اندازی مترو به دلیل تحریم ایران و دشوار شدن انتقال اعتبارات به خارج از کشور رخ داد. با وجود اینکه اعتبارات دولتی به مترو اختصاص یافت ولی این اعتبارات تناسبی با پروژه عظیم قطار شهری اصفهان نداشت . در این سال هایی که گذشت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه که هیچ پروژه دیگری از نظر بزرگی ابعاد و وسایل فنی به آن نمی رسد ،هزینه شده است و از امسال باید یک هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شود تا این پروژه تکمیل شود.
امسال بودجه ای ۷۵۰میلیارد تومانی به مترو اختصاص داده شده است
شهرداری اصفهان امسال بودجه ای ۷۵۰میلیارد تومانی به مترو اختصاص داد . ۲۵۰ میلیارد تومان
خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی به سمت اسلام آباد
خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی به سمت اسلام آباد در جنوب غرب اصفهان امتداد می یابد. امسال مطالعات این خط ادامه می یابد . این خط در سال ۹۵ اجرایی می شود .
رفع مشکلات اعتبار برای استفاده از منابع صندوق توسعه برای خرید کسری واگن های خط یک ،هماهنگی با میراث فرهنگی برای رفع موانع موجود ،تامین فاینانس خط ۲ به طول ۲۳به کیلو متر به میزان ۶۰۰میلیون دلار در قالب تعهدات دو جانبه دولت و شهرداری در اجرای خط ۲ ،تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب در قانون بودجه ۹۳ و سال های بعد برای آماده سازی خط یک در سه فاز در سال های ۹۳،۹۴ ،۹۶ وتامین واگن های مورد نیاز خط یک متناسب با زمان بهره برداری اکنون از در خواست های سازمان قطار شهری اصفهان است .
تهیه واگن مترو را ۶ ;سال معطل کرد
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه تهیه واگن ما را ۶ سال معطل کرد و نه تنها راه اندازی مترو اصفهان بلکه افتتاح مترو شهرهای شیراز و تبریز نیز به تاخیر انداخت ، می گوید: یک رام قطار شهری بعد از ۶ سال به اصفهان تحویل داده شد.
دکترسقائیان نژاد گفت که آزمایشات قرارگرفتن یک رام واگن در فاز اول در ۹ کیلومتر در حال انجام است اما با یک رام قطار نمی توان قطار شهری را برای استفاده شهروندان آماده کرد. با توجه به اینکه شرکت چینی تعهداتی دارد امیدواریم تا خردادماه سال آینده به تعهدات خود عمل کند و دو رام واگن را به اصفهان تحویل دهد.
وی با بیان اینکه شهرداری سه رام واگن دیگر را خریداری خواهد کرد، عنوان می کند: با خریداری سه رام واگن در مجموع ۶ رام واگن در اختیار خواهیم داشت و مشکل راه اندازی مترو حل خواهد شد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر درخط یک مترو مشکل میراثی نداریم، عنوان کرد: در مسیر خط یک فقط دو ایستگاه امام حسین و انقلاب باقی مانده است.
به گفته دکترسقائیان نژاد در ایستگاه میدان حسین(ع) ۴ دستگاه به صورت سه شفیت مشغول به حفاری هستند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ایستگاه انقلاب هم در حال آماده سازی است و هیچ مشکلی از نظر مصوبه، میراثی و اعتباری نداریم، گفت: مطالعات خط دو مترو نیز انجام شده و قرار است در دو فاز احداث شودو مطالعات خط سوم مترو نیز در حال انجام است.
شهردار اصفهان گفت که قطارشهری اصفهان به عنوان
مطالعات خط یک مترو از سال ۷۰ آغاز شده است
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان می گوید : مطالعات خط یک مترو از سال ۷۰ آغاز شده است و در سال ۸۰ طرح نهایی خط یک مترو به طول ۵/۱۲ کیلومتر مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می شود .
جواد شعرباف گفت که خط یک مترو اصفهان از ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) آغاز و از محور چهارباغ عبور کرده و به صفه ختم می شود.
به گفته وی بعد از اجرا ۷/۷ کیلومتر به این خط افزوده می شودو اکنون خط یک مترو اصفهان از شمال غرب تا جنوب به طول ۱۲/۲۰ کیلوکتر در دست تکمیل است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه خط یک مترو ۲۰ ایستگاه داردگفت که ۱۰ ایستگاه از خط یک مترو حدفاصل ایستگاه قدس تا چمران آماده بهره برداری است. ایستگاه باهنر تا پایان سال تکمیل می شود و ایستگاه مترو شهدا تا اواسط سال ۹۴ و ایستگاه تختی تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.
خط یک تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
شعرباف با اشاره به اینکه خط یک تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: عملیات اجرایی احداث ایستگاه میدان امام حسین(ع) چند ماهی آغاز شده است وعملیات اجرایی احداث ایستگاه انقلاب نیز تا پایان دیماه آغاز می شود.
وی به مشکلات موجود در مسیر اجرای خط یک مترو اشاره کرد و افزود : خوشبختانه با تلاش استانداری اصفهان حساسیت های موجود در این خط بر طرف شده است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با بیان اینکه درزمان آغاز عملیات اجرایی ایستگاه میدان امام حسین(ع) قراردادی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان برای کاوش آثار باستانی ایستگاه منعقد شده است، گفت: برای کاوش آثار باستانی میدان انقلاب نیز قرارداد متمم با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان منعقد شده است که در مجموع تا ۵۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.
شعرباف گفت که یک رام واگن بهمن ماه سال گذشته از طریق پیگیری شرکت مادر تخصصی قطارشهری به اصفهان تحویل داده شده است و اکنون که فاز اول خط یک مترو اکنون آماده بهره برداری
;۶میلیارد تومان برای مطالعات خط دو هزینه شده است
وی با بیان اینکه خط دو مترو از میدان نقش جهان عبور می کند از این رو حساسیت های بسیاری دارد، ادامه داد: کارشناسان یونسکو پیشنهاد دادند برای اجرای این طرح باید تونل در عمق۳۰ متری احداث شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه ۶ میلیارد تومان برای مطالعات خط دو هزینه شده است، اضافه کرد: اگر اجرای این طرح رد شود هزینه های مطالعات خط دو به هدر رفته است این خط بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به خط سوم مترو از میدان لاله آغاز و با عبور از بزرگمهر و میدان آزادی به اسلام آباد ختم می شود، گفت: خطوط بهارستان- فولاد شهر، اسلام آباد- فولاد مبارکه، فولادمبارکه- مجلسی، درچه- نجف آباد، قدس-شاهین شهر خطوط ریلی برون شهری است که مصوب شورای عالی ترافیک را اخذ کرده است.
;
;
;
;