مسکن و ساختمان

مهدی‌زاده؛ مدیرعامل «پردیس یزد» در گفتگو با صما:

در این بازار، مشتری ضرر می کند

مواد اولیه صنعتی باید کالای ضروری اعلام شود. صنایع باید بتوانند کالاهای ضروری و اولیه برای تولید صنعتی را مانند غذا و دارو با نرخ دولتی وارد کنند، چون کارگر بخش صنعتی باید کار و حقوق داشته باشد تا بتواند کالای ضروری خود مثل غذا و دارو را تهیه کند و اگر کارگر بخش صنعت بیکار باشد نمی‌تواند هیچ کالایی را تهیه کند.

;

علی مهدی‌زاده مدیرعامل شرکت «پردیس یزد» با بیان این مطلب به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) درباره تاثیرات نوسان دلار به تولیدات داخلی گفت:‌ بیشتر محصولات داخلی ما با مواد اولیه وارداتی تولید می‌شود و به دلیل وجود وضعیت فعلی، خرید مواد اولیه خارجی سخت شده و باید نقدا و با چندین برابر قیمت خرید کنیم. بر همین اساس خیلی از پروژه‌ها تعطیل شده است. به عنوان مثال قرار بوده کاری با یکی از شرکت‌ها انجام دهیم اما چون افزایش قیمت وجود داشت، درخواست‌های خود را کنسل کرده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از تولیدکننده‌ها مواد اولیه خود را با ارز دولتی خریده‌اند اما دولت اعلام کرده کسانی که مواد اولیه را از قبل با ارز دولتی خریده‌اند در این بازار حق فروش ندارند و ما ناچاریم بعضی اقلام را از خارج وارد کنیم و چون بعضی کشورها که آن کالا را دارند با ما معامله نمی‌کنند، مجبوریم مواد موردنظر را از کشور ثالث وارد کنیم که به طور طبیعی هزینه آن برای ما بسیار سنگین است ضمن اینکه احتمال آسیب دیدن کالا نیز بالا می‌رود که بیمه‌ها هم ما را تحریم کرده‌اند، از سوی دیگر کارگران نیز به دلیل کمی حقوق ناراضی هستند زیرا هزینه زندگی به شدت افزایش یافته است. ما هم نمی‌توانیم کاری کنیم زیرا افزایش حقوق سال به سال است و الان وسط سال هستیم.

وی ادامه داد: ما مجبوریم کار کنیم و هر چند از سود نهایی شرکت کاسته‌ایم اما در نهایت این مشتری است که ضرر و زیان را پرداخت می‌کند.

مهدیزاده درباره تاثیرات مدیریت صحیح در شرایط کنونی گفت: این اوضاع مانند طوفانی است که صنایع را در بر گرفته و عده‌ایی در این طوفان قایق‌های خود را پارک کرده‌اند و دست از فعالیت کشیده‌اند، کسانی که بتوانند در این شرایط باقی بمانند قطعا پیروز خواهند شد.

وی در ادامه گفت: قبلا شرکت‌ها برای محصولات خود لیست قیمت داشتند که گاها این لیست تا دو سال هم تغییر نمی‌کرد اما الان دیگر لیست قیمت ندارند یا اگر لیست دارند روز به روز تغییر می‌کند. ما در این شرایط بحرانی کاری که کردیم این است که یک تیم آنالیز قیمت داریم که کارشان بررسی قیمت‌ها و محاسبه نرخ تمام شده کالا است. در حال‌حاضر خریداران باید ۸۰ درصد قیمت کالا را ابتدا بپردازند تا ما براساس آن و با داشتن پشتوانه مالی مناسب بتوانیم مواد اولیه تهیه کنیم.

مدیرعامل «پردیس یزد» ادامه داد:‌به نظر می‌رسد در این شرایط، تنها راه این است که صنایع هم بتوانند مانند واردات کالاهای ضروری مثل دارو و غذا، کالاهای خود را با نرخ دولتی وارد کنند. چون اگر دارو و غذا کالای ضروری است باید کارگر کار حقوق داشته باشد تا بتوان آن کالای ضروری را خریدار کند.

وی گفت: نرخ ارز دولتی و آزاد باید یکی شود حتی اگر ۵ هزار تومان باشد. این تک‌نرخی بودن باعث ایجاد ثبات می‌شود و مردم می‌دانند که لااقل تا دو سال آینده همین قیمت در بازار حاکم است نه اینکه مثل الان که نرخ ارز ساعت به ساعت تغییر می‌کند.



;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا