شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

محمد آیینی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، خبر داد:

حاشیه نشین ها اقدام به دریافت سند کنند

محله‌هایی که خارج از نظام برنامه‌ریزی شهری، بدون مجوز ساخت‌وساز ساخته‌شده‌اند، می‌توانند در راستای نوسازی بنای فرسوده خود اقدام به دریافت سند کنند.

به گزارش صما به نقل از صنعت نیوز، محمد آیینی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه مالکان واقع در اراضی تصرفی در سکونتگاه غیررسمی می‌توانند سند ملک خود را دریافت کنند، گفت: شتاب‌بخشی به نوسازی و مقاوم‌سازی مساکن ناپایدار و فرسوده در محلات حاشیه‌ای و ناکارآمد شهری به عنوان اولویت اصلی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

وی در ادامه، اظهار داشت: برای دریافت پروانه ساختمانی در نوسازی و مقاوم‌سازی محلات حاشیه‌ای نیاز به سند مالکیت است تا بر اساس آن متقاضیان بتوانند پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بر اساس بند «م» تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال، متقاضیان دریافت سند در سکونتگاه‌های غیررسمی و بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال گذشته، همه ساکنان یک هزار و ۱۵۳ محله حاشیه‌ای در ۱۱۰ شهر کشور شامل محله‌هایی که خارج از نظام برنامه‌ریزی شهری، بدون مجوز ساخت‌وساز ساخته‌شده‌اند، می‌توانند در راستای نوسازی بنای فرسوده خود اقدام به دریافت سند کنند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۰ درصد از ساکنان در محلات حاشیه‌نشینی دارای سند رسمی هستند، اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد از این مالکان اسناد عادی دارند، بنابراین بخش اندکی از ساکنان در این مناطق فاقد سند هستند که می‌توانند با مراجعه به سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت تقاضای خود برای دریافت سند مالکیت ملک خود اقدام کنند.

آیینی افزود: متقاضیان با ورود به این سامانه، ثبت درخواست، دریافت سند ملک را انتخاب و سپس به تکمیل اطلاعات فردی و مشخصات ملک خود اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه صدور سند برای زمین‌هایی است که تا قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۴ ساخت‌وساز در آنها انجام‌شده است، گفت: توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و ترغیب و تشویق مردم، سازندگان و پیمانکاران به اهمیت نوسازی این بافت‌ها و همچنین ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی مورد تأکید دولت سیزدهم است.

وی در پایان از همه ساکنان در بافت‌های فرسوده (بافت‌ها میانی) حاشیه‌نشین (سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی) خواست تا از فرصت طلایی به‌دست‌آمده درباره بهره‌مندی از امکانات، تسهیلات و بسته‌های تشویقی که توسط دولت، شهرداری‌ها و نظام بانکی در راستای نوسازی بناهای فرسوده تهیه‌شده اقدام کنند.

تاکنون ۲۰۶ هزار و ۹۸ واحد پروانه ساختمانی در محلات فرسوده سراسر کشور صادرشده است که از این میزان ۱۸۵ هزار و ۱۲۵ واحد مربوط به دولت سیزدهم است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا