شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

ایجاد داشبورد مدیریتی معاونت شهرسازی و معماری برای تحقق برنامه چهارم توسعه

داشبورد مدیریتی معاونت شهرسازی و معماری برای تحقق برنامه چهارم توسعه برای اولین بار در بین معاونت های مختلف شهرداری تهران ایجاد و در جلسه پایش احکام برنامه چهارم حوزه شهرسازی و معماری از آن رونمایی شد.

به گزارش صما به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جلسه پایش احکام برنامه چهارم حوزه شهرسازی و معماری با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیران کل و معاونین این معاونت برگزار و از کتاب برنامه های عملیاتی سال ۱۴۰۲این حوزه رونمایی شد.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این جلسه با اشاره به تحول گرا بودن برنامه چهارم شهرداری تهران، گفت: کلانشهر تهران به عنوان پایتخت نظام جمهوری اسلامی با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر، نیازمند یک نگاه تحولی است. برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران نیز به دلیل اینکه یک نگاه کارکردگرایانه نسبت به مدیریت شهری و برنامه ریزی شهری دارد، می تواند به عنوان نقطه عطفی در نظام برنامه ریزی شهری تلقی شود.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه تحقق پذیری برنامه های قبلی توسعه شهر تهران، عمدتا زیر ۴۰ درصد بوده است، برنامه چهارم، این امید را می دهد که با پایش و مانیتورینگ مداوم بتواند به تحقق صد در صدی برسد، باید گفت که ارتقاء شاخص های کیفی زندگی شهروندان منوط به اجرای دقیق برنامه چهارم توسعه و ذیل برنامه های یک ساله بودجه خواهد بود.

معاون شهردار تهران همچنین بر ضرورت بهره گیری مدیران از ظرفیت کارشناسان تحول گرا تاکید کرد و گفت: مهم ترین رکن برنامه ریزی، نیروی انسانی است و این وظیفه تمامی مدیران است که بتوانند کارشناسانی را که می توانند منشاء تحول در سازمان باشند، شناسایی و از ظرفیت آن ها بهره مند شوند.

 در ادامه، سید سعید علوی مدیرکل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه رویکرد شهردار تهران، تحول‌آفرینی در سطح پایتخت است، گفت: با توجه به تدوین و ابلاغ برنامه چهارم توسعه شهر تهران با رویکرد پیشرفت و تحول و عزم جدی مدیریت شهری برای حل مشکلات و مسائل شهر تهران و شهروندان، معاونت شهرسازی و معماری به عنوان متولی اصلی برنامه ریزی در حوزه کالبدی پایتخت با اتخاذ رویکرد برنامه ریزی راهبردی، نسبت به تدوین نقشه راه چهار ساله خود منطبق بر رویکرد شهردار تهران و نیازهای شهر و شهروندان اقدام کرد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های برنامه چهارم این است که برخلاف برنامه های گذشته توسعه که توسط مشاورین، تهیه و تدوین می شد، این برنامه توسط کارشناسان، مدیران و نخبگان دانشگاهی بدنه شهرداری تدوین شده و برنامه های هر اداره کل طی جلسات متعدد و با بهره‌گیری از روش های جدید برنامه ریزی احصاء و پالایش شده و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است.

علوی ادامه داد: پس از تصویب احکام کلی برنامه مربوط به حوزه شهرسازی، جلسات متعددی با ادارات کل برگزار شد و به تفکیک وظایف هرکدام، زیر فصل هایی برای هر حکم شامل برنامه های عملیاتی و پروژه های مطالعاتی و اجرایی تعریف شد که بودجه مناسب برای اجرای این برنامه ها نیز در هر سال تخصیص داده می شود تا در نهایت، تمامی احکام برنامه بدون چالش عملیاتی شود.

مدیرکل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت شهرسازی و معماری افزود: بدین ترتیب، برنامه عملیاتی معاونت شهرسازی و معماری در سال ۱۴۰۲ با همکاری کلیه واحدهای تابعه معاونت، با شناخت کلیات سازمانی حوزه ماموریتی و بررسی و بیان الزامات قانونی فرادست، ماموریت ها، اهداف، راهبردها، سیاست های حوزه و تهیه برنامه های متناسب، ذیل اهداف، تدقیق و در قالب کتاب تدوین شد.

علوی با اشاره به ضرورت ارتقاء آگاهی مدیران نسبت به احکام برنامه چهارم در حوزه ماموریتی خود، اظهار داشت: این مهم در احکام برنامه نیز مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی مدیران قرار می گیرد. وی با بیان اینکه این اقدام برای اولین بار در سطح معاونت های مختلف شهرداری تهران صورت گرفته است، گفت: اکنون معاونت شهرسازی و معماری دارای یک داشبورد مدیریتی برای تحقق برنامه چهارم توسعه است و از این طریق میزان پیشرفت برنامه ها مورد سنجش قرار می گیرد و اطلاعات آن به روز می شود. امید است این برنامه بتواند راهنما و راهگشای اقدامات موثر آتی بوده و در سال های پیش رو تداوم یابد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا