شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

علی سوداگران،معمار:

اجلاس سازندگان و طراحان در مسیر ترسیم چشم انداز برای شهر

برای رسیدن به چشم‌انداز شهر در مرحله اول باید بستری مناسب برای گفتگو و اجماع میان سازندگان، مهندسان، معماران و متولیان حوزه صنعت ساختمان به وجود آورد تا بدین‌وسیله به‌اتفاق نظرهایی رسید.

به گزارش صما علی سوداگران، فارغ‌التحصیل فوق لیسانس معماری با بیست سال سابقه در زمینه‌ی طراحی، نظارت و اجرا در گفتگو با خبرنگار این رسانه؛ بهترین پروژه‌ خود را «بوتیک هتل سنگ سیاه» در شهر شیراز دانست چرا که به اعتقاد او این پروژه به دلیل لوکیشن منحصر به فرد در بافت تاریخی شیراز، برخوردار از ویژگی‌های منحصر به فردی است که فراتر از قوانین شهرسازی و اجرایی شکل گرفته است از این رو این بنا نسبت به سایر طرح‌ها به شدت متمایز است.

سوداگران در ادامه به برگزاری شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان اشاره کرده و این اجلاس را به عنوان یک فرصت برای ارتباط و همکاری بین اعضای مختلف صنعت ساختمان دانسته و تصریح کرد: بزرگ‌ترین معضل اصلی در بافت تاریخی، نو بودن این پدیده در کشور ما است. در صورتی که در اروپا این موضوع سابقه تاریخی دارد و قوانین، ضوابط و تجربیات در راستای دروس آکادمیک چه در حوزه نوسازی و چه بازسازی وجود دارد.

این معمار شیرازی در ادامه با اشاره به تجربه قوانین بافت تاریخی در ایران، بیان داشت: ولی این تاریخچه در کشور ما عمری ۱۵ ساله دارد که در آن توجه به بحث بافت‌های تاریخی و مرمت و بحث گردشگر در حوزه شهری اهمیت پیدا کرده است، بنابراین این موضوع چه در بخش خصوصی و چه دولتی در کشور ما به‌صورت سعی و خطا عمل می‌کند و در حقیقت این ناآگاهی عمومی نسبت به بافت تاریخی و نحو برخورد با آن و توقع شهر از بافت تاریخی بدان جهت که نگاه ایده‌آل شهروندان و متولیان شهر از احیای بافت تاریخی چیست؟ وجود ندارد! از این رو یک تصور واحد از این بافت، همراه با هدف مشخص که به دنبال خود قوانین و ضوابط خاص خود را داشته باشد، می‌تواند منجر به ترسیم چشم‌انداز مشخص برای این بافت شود که رسیدن به این موضوع لازمه رسیدگی به بافت‌های تاریخی در همه شهرهای ایران از جمله شیراز است.

وی در ادامه افزود: ولی امروز عدم وجود این چشم‌انداز به خوبی در شهرهای تاریخی ایران لمس می‌شود و حتی قوانین و ضوابط گاهی اوقات بر‌ضد بافت عمل می‌کند و از سوی دیگر طراحان نیز بسیار سلیقه‌ای پیش می‌روند و همین موضوع باعث می‌شود این کلاف سرگردان در کنار مابقی مسائل شهر به دغدغه‌ای جدی تبدیل شود.

کمپین نما عامل ارتباطی دوسویه میان شرکت‌های مجری و سازنده با طراحان

وی در ادامه به نقش پررنگ نشست‌ها و اجلاس‌های تخصصی صنعت ساختمان در راستای ترسیم چشم‌انداز شهر پرداخت و افزود: برای رسیدن به چشم‌انداز برای بافت‌های تاریخی در مرحله اول باید بستری مناسب برای گفتگو و اجماع میان سازندگان، مهندسان، معماران و متولیان حوزه صنعت ساختمان به وجود آید تا بدین‌وسیله به‌اتفاق نظرهایی رسید که این موضوع سال گذشته با ثبت ملی بافت تاریخی شیراز رخ داد و از این طریق مشخص شد که چند خانه معروف شهر شامل بافت تاریخی نمی‌شود و کل کوچه‌پس‌کوچه‌ها، فضاهای پر و خالی، توده‌ها نیز تعریف بافت تاریخی را به خود گرفتند و با این اتفاق، جدا کردن خانه‌های ارزشمند و غیر ارزشمند در این بافت به کار خود پایان داد؛ بنابراین با به وجود آمدن بسترهایی که عامل گفتگو میان اهالی صنعت ساخت‌وساز در کشور شود یقیناً می‌توان به نتایج مشترک میان اهالی صنعت ساختمان و سیاست‌گذاران این عرصه رسید و از این طریق چشم‌انداز آینده شهر را مشخص کرد.

سوداگران با نگاهی به رونمایی کمپین نما و برگزاری نمایشگاه «SCAEL» که همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان برگزار می‌شود، بیان داشت: این کمپین علاوه بر اینکه می‌تواند عامل ارتباطی دوسویه میان شرکت‌های مجری و سازنده با طراحان شود و آثاری فاخر را به‌صورت زنده به نمایش بگذارد، می‌تواند نتایج مثبتی برای کل شهر داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا