مسکن و ساختمان

چه کسی می‌گوید در صنعت ساختمان کار نیست؟

دولت باید به بخش خصوصی در نهضت ملی مسکن تضمین بدهد

علی رضا یونچی، کارآفرین و داور مسابقه میدون در گفتگو با صما بیان کرد: دولت برای تحقق وعده هایش درباره نهضت ملی مسکن  باید ابتدا متخصصان مرتبط در این حوزه را جمع کند و کسب و کار آنها را تضمین کند؛ زیرا  خواب سرمایه بزرگترین خطر برای سرمایه گذار است. همچنین به بررسی دغدغه های آنان بپردازد و ببینید در این مسیر از زمانی که قرار است بنایی ساخته شود تا پایان ساخت چه موانعی بر سرراه بخش خصوصی قرار دارد. سرمایه گذار یا سازنده در ابتدا برای ساخت به زمین نیاز دارد . در مرحله بعد  که گرفتن مجوزهاست شفافیت وجود ندارد و مشخص نیست چه زمانی طول می کشد تا مجوز ساخت و ساز ارائه شود، هزینه های پرداختی قطعی نیست که همه اینها سبب آسیب دیدن سرمایه گذار می شود. از شهرداری باید پرسید چه مشکلی دارد که جواز ساخت صادر کردن این اندازه طولانی است؟

در این نهضت ملی بخش های دولتی زیادی درگیر هستند از وزارت صمت، راه و شهرسازی وزارت کار و امور اجتماعی… در کنار بخش خصوصی که سرمایه گذاری می کند این بخش های دولتی باید اجازه بدهند که سرمایه گذاران و بخش خصوصی با ایده های نو بر اساس خردجمعی پیش بروند تا مشکل مسکن در ایران حل شود.

وی افزود: در شرایط کنونی دولت نتوانسته است برای سرمایه گذار بستر امن فراهم کند . البته در این مسیر سرمایه گذار پیمانکار هم در مواقعی در نابسامانی وضعیت صنعت ساخت مقصر بوده اند. ابتدا باید به آسیب شناسی بپردازیم و سپس راهکار ارائه کنیم. مردم وقتی ثبات باشد پول هایشان را به سمت شرکت های مضاربه ای یا پیش خرید ماشین…. نمی برند. اگر راهکار مناسبی در صنعت ساختمان بیابیم مردم پولی که دارند را در این حوزه سرمایه گذاری می کنند به جای آنکه سکه و طلا بخرند. پول باید به سمت صنعت و مسکن برود تا بیشترین گردش پول را شاهد باشیم. علاوه بر اینکه چرخ صنعت  می گردد سبب افزایش امنیت در جامعه می شود.

از دیگر سو صنعت ساختمان صنعت عظیمی است و تقریبا ۳۹۸ صنف با آن درگیرند بنابراین در این زمینه کار هست ولی موانع زیادی پیش پای فعالان این حوزه است که باید از سوی دولت برداشته شود. بنابراین می گویم چه کسی می گوید در صنعت ساختمان کار نیست، هست اما نیاز به تدبیر و همیاری دولت و سرمایه گذاران دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا