معماری

کامبیز اسکندرتبار، معمار:

به جای فرم به روح معماری بومی توجه کنیم

کامبیز اسکندرتبار، معمار در سال ۹۲ دفتر معماری خود را در شهر نور افتتاح کرد. بیشتر تمرکز دفتر وی طراحی فضاهای مسکونی( آپارتمانی و ویلایی) است. در این بین بسیاری از پروژه های او در سایت ها و مجلات مختلف منتشر شده اند. وی فینالیست جایزه معماری خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ برای ویلای خزرتیره، فینالیست جایزه معمار سال ۹۷ برای طراحی خانه پروا،فینالیست جایزه معمار سال ۹۸ برای طراحی ویلای آرش، فینالیست جایزه معمار سال ۱۴۰۱برای طراحی خانه پارمیس و اسپه است. مصاحبه ای با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

نظر شما درباره معماری بومی و محلی چیست؟

در عصر جدید با توجه به تغییر مصالح ساختمانی و نحوه ساخت و سازها و تغییر سبک زندگی پرداختن به معماری محلی و بومی به شیوه گذشته امکان پذیر نیست و به همین دلیل معماران در حال حاضر نتوانسته‌اند به طور شایسته ارزشهای معماری کهن را به خصوص در بخش مسکن بازنمایی کنند. من فکر می کنم به جای پرداختن به شکل، فرم و وام گرفتن از ظاهر بناهای قدیمی بهتر است روح و حس فضایی اینگونه بناها را در سبک زندگی امروزی وارد کرد.

چه نکاتی را در زمینه ایجاد حریم شخصی در فضاهای مسکونی مد نظر قرار می دهید؟

در این زمانه پرهیاهو جایی باید باشد تا انسان بتواند دمی از کل جهان جدا شود و در خلوت، جایی برای خودش بودن داشته باشد. یکی از مسائل اساسی در طراحی فضای مسکونی حفظ حریم خصوصی ساکنان در عین تامین نور، منظر و تهویه مناسب برای باشندگان در این فضاست. دوستی های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. یکی از شیوه هایی که دفتر ما از آن در پروژه‌ها استفاده می کند ایجاد حیاط های خلوت و سبزینگی در دل بناست. باغی کوچک که نمونه شخصی سازی شده از طبیعت است.

لطفا تجربه خود را در زمینه طراحی فضاهای تجاری بیان کنید.

در طراحی فضاهای تجاری معمولا خواسته‌ها وتاکید کارفرما برجنبه‌های اقتصادی و سودآوری پروژه است. وظیفه معمار این است که به شیوه هنرمندانه‌ای به این نیاز پاسخ دهد. ایجاد فضاهای راحت، پرنشاط و جذاب از نظر بصری و حسی از اولویت‌های طراحی فضاهای تجاریست.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا