مسکن و ساختمان

علیرضا میرزاخانی، سازنده:

چشم انداز روشنی در بازار مسکن با توجه به نوسانات بازار ارز وجود ندارد

علیرضا میرزاخانی، سازنده منطقه ۱۳ در گفتگو با صما درباره وضعیت بازار مسکن در سال جاری گفت: قیمت زمین در سال جدید هر روز در حال تغییر است و همچنین قیمت مصالح. سال قبل متری ۱۰۰ میلیون تومان آپارتمان در منطقه ۱۳ معامله می شد امسال این مبلغ به متری ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به هزینه های تمام شده برای ساخت و ساز در سال جدید که چشم انداز روشنی تا پایان سال دیده نمی شود من تعداد پروژه هایم را کم کرده ام و تنها دو پروژه امسال دارم. ممکن است سال دیگر یک پروژه داشته باشم یا کلا دیگر نتوانم کار کنم. اینکه سازندگان از بازار ساخت و ساز در ایران خارج می شوند، بخشی به دلیل گرانی های بی رویه و بخشی به دلیل سنگ اندازی های سازمان های ذی ربط  مانند شهرداری، نظام مهندسی، وزارت دارایی  و نظایر آن است که سبب فرسوده شدن روان سازندگان می شود. از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت ها فروش راکد شده است و سازنده نمی تواند ساختمانی را که با هزار دردسر ساخته است بفروشد. با توجه به تورم قیمت مسکن واقعا قدرت خرید مسکن پایین آمده است.اگر در سال گذشته آپارتمان ۱۰۰ متری ۱۰ میلیارد بود، الان ۲۰ میلیارد شده است. اگر قبلا ۱۰۰نفر می توانستند این مبلغ را پرداخت کنند کم کم می شوند ۵۰ نفر و به همین شکل کم و کم تر خواهند شد.

وی افزود: وقتی قیمت ملک گران می شود طبیعتا سازنده هم با قیمت بالاتری واحدهایش می فروشد؛ اما دوندگی ها در ادارات دولتی سبب می شود که سازنده از ساخت و ساز کنار بکشد در این صورت شاهد بیکاری گسترده مشاغل دیگر هستیم. در حوزه صنعت ساختمان افراد زیادی به غیر از کارگران، فروشندگان مصالح، …. دخیل هستند، بنابراین روند بروکراتیک در شهرداری و سایر ارگان های مربوطه بهتر است تغییر کند.

در هر پروژه من حداقل ۲۰۰ نفر کار می کنند. وقتی امسال تعداد پروژه های من کمتر شده است تعداد کارگرانی که مشغول به کار بودند نیز کمتر شده است.

 این سازنده در بخش دیگر سخنانش به وضعیت پیش فاکتور مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: اگر همان موقع که مصالح را خریده اید فروشنده برای شما ارسال نکند و روز بعد قیمت دلار تغییر کند دیگر مصالح را با قیمت دیروز برای شما ارسال نمی کند و تفاوت دلاری آن را محاسبه می کند. این در حالی است که مصالح ایرانی هستند و ربطی هم به قیمت دلار ندارند.

در بخش انشعابات نیز اداره برق یکی از بدترین بخش هاست. ده ماه پیش درخواست حفاری برق داده ام و هنوز نامه من آماده نشده است. به اداره برق که مراجعه می کنم می گوید: پیمانکار نداریم یا پیمانکار عوض می شود. سازندگانی که تجربه دارند سقف آپارتمان را که می زنند در خواست حفاری می دهند و تا به نازک کاری که برسند دستور حفاری صادر شود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا