مسکن و ساختمان

۳۵۰ هزار خانه خالی در شمال تهران

بر اساس آمارهای غیررسمی حدود یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار خانه خالی احتکار شده در کل کشور وجود دارد که ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار واحد آن مربوط به حقیقی‌ها و مابقی مربوط به حقوقی‌هاست. در این میان، برخی کارشناسان بر این باورند سهم بانک‌ها بیشتر است.
به گزارش صما، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده بانک‌ها به دلیل اینکه منابع زیادی در اختیار دارند، در ساخت‌وسازهای احتکارشده سهم بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها و افراد دارند، از این رو بانک‌ها یا باید این املاک را به فروش برسانند یا در بازار اجاره عرضه کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها نیز در بازار مسکن فعالیت می‌کنند. طبق قانون مجلس سال۹۴ بانک‌ها از شرکت‌داری منع شدند، اما با گذشت شش سال همچنان گفته می‌شود بانک‌ها یا زیرمجموعه‌های‌شان در یک بازار ورود کرده‌اند.
هزار واحد مسکونی خالی در تملک یک بانک!
شبکه بانکی می‌گوید برچسب دارا بودن خانه‌خالی به آن‌ها نمی‌چسبد، در عین حال محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی سال گذشته اعلام کرد: تعداد ۲۰۰هزار خانه خالی متعلق به افراد حقیقی است و یکی از بانک‌های کشور به تنهایی دارای هزار واحد مسکونی خالی است. همچنین محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی گفته به تعداد شعب بانک‌ها خانه خالی وجود دارد. حدود ۲۲هزار شعبه بانکی در کشور فعال هستند و به همین تعداد و نهایتاً دوبرابر آن واحد مسکونی وجود دارد؛ یکی متعلق به رئیس شعبه و دیگری در قالب میهمانسرا به کارمندان عرضه می‌شود.
جمشیدی می‌گوید: بانک‌های خصوصی اصلاً به موضوع احتکار خانه ورود نکرده و نمی‌کنند، اما غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی اظهارنظری دارد که نشان می‌دهد شبکه بانکی در این زمینه نقش جدی دارد. وی می‌گوید: بانک‌ها و بخش خصوصی باید قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کنند و قطعاً استنکاف از اجرای این قانون به عنوان ترک فعل است و متخلفان به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.
وی همچنین توضیح داده است: مشخص است افراد حقیقی توانایی احتکار این متراژ از مسکن را ندارند. برخی بانک‌ها و احتمالاً بیشتر بانک‌های خصوصی برای آنکه بتوانند سرمایه‌شان را حفظ کنند و سودآوری بالایی داشته باشند، دست به سرمایه‌گذاری در این حوزه زده‌اند. در حالی که این در اقتصاد ما به معنای یک نوع رکود سرمایه‌ای است. بانک‌ها نیز مؤسساتی هستند که وظیفه جمع‌آوری دارایی مردم را دارند. طبق آخرین آمار در تهران مناطق ۵ و ۲۲ بیشترین خانه خالی را دارند. اگر قیمت هر مترمربع خانه را به طور متوسط ۲۰میلیون تومان حساب کنیم و متراژ خانه‌های خالی را ۱۰۰متر در نظر بگیریم، با احتساب اینکه یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار واحد خالی در کشور وجود داشته باشد، ارزش خانه‌های خالی رقمی حدود ۳ هزارو ۴۰۰ هزارمیلیارد تومان می‌شود.

شمال تهران ۳۵۰ هزار مسکن خالی دارد
همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران از وجود ۳۵۰ هزار مسکن خالی فقط در منطقه شمال شهر تهران خبر داد و گفت: تهران امروز با ۶/۹ میلیون جمعیت ساکن، یک‌میلیون مسکن کم دارد. ۳۵۰هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سوداگری در بازار مسکن است. زاکانی تأکید کرد: باید با دید تحول به شهر نگاه کنیم و از تهدیدها فرصت بسازیم، به عنوان مثال به ۱۲هزار هکتار بافت فرسوده به عنوان فرصت بازسازی نگاه می‌کنیم. نوسازی باید با دید اجرای سرانه هفت‌گانه باشد تا مردم از زندگی در محله‌ها لذت ببرند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا