مسکن و ساختمان

احمد دنیا مالی،عضو کمیسیون عمران مجلس

سازوکار تعیین قیمت مصالح ساختمانی باید اصلاح شود

عضو کمیسیون عمران مجلس اگر قرار است قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید مسکن دلاری باشد، پس بهره مالکانه معادن مورد بهره‌برداری که جزو انفال مردم است یا قیمت انرژی و  همچنین مالیات پرداختی واحدهای تولیدی نیز باید به شکل دلاری به دولت پرداخت شود.

به گزارش صما، احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره تاکیدات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم حذف دلار در قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه تولید انبوه مسکن توفیقی داشته باشیم،‌ باید رویه فعلی در بحث قیمت‌گذاری  فولاد و سیمان  که اصلی‌ترین مصالح مورد نیاز برای ساخت مسکن است، دچار تحول شود. 

وی افزود:‌ طبیعتاً ما در کشور به واحدهای تولیدی بزرگ مثل فولاد و سیمان یارانه‌هایی را پرداخت می‌کنیم از جمله در بحث انرژی مورد نیاز این واحدهایی تولیدی که هزینه‌های تولید آنها را بسیار کاهش می‌دهد.  بر همین اساس سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید این واحدها، پایه قیمت محصولات تولیدی خود را  با نرخ دلار قیمت‌گذاری کنند؟

هزینه‌های واحدهای تولیدی ریالی و بعضاً یارانه‌ای اما قیمت‌گذاری محصولات دلاری است!

عضو کمیسیون عمران با طرح این سوال که چطور می‌شود واحدهای تولیدی که تمامی هزینه‌های آنها به شکل ریالی آنهم با قیمت‌های یارانه‌ای است، قیمت محصول نهایی را با نرخ دلار روز محاسبه می‌کنند؟، گفت:  چرا نباید بهره مالکانه معادن مورد بهره‌برداری که جزو انفال مردم است یا قیمت انرژی و  همچنین مالیات پرداختی این واحدهای تولیدی به شکل دلاری به دولت پرداخت نشود. 

دنیال مالی با اشاره به نشست اخیر شورای عالی مسکن خاطرنشان کرد: اتفاقاً مباحثی که اشاره کردم در  جلسه اخیر شورای عالی مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز مورد تاکید قرار گرفت و آقای بذرپاش بر روی این موضوع تاکید داشت که وزارت صمت بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید شرایط پیش‌خرید نهاده‌های تولید مسکن را برای وزارت راه و شهرسازی فراهم کند. 

وی افزود: البته آقای فاطمی امین در پاسخ به این مطالبه وزیر راه تصریح کرد که “سازوکار تعیین قیمت نهاده‌های تولید مسکن در بورس کالا تعیین می‌شود” اما به واقع این اظهارات وزیر صمت نمی‌تواند توجیه کننده مسئولیتی باشد که این وزارتخانه در جهت تحقق قانون جهش تولید مسکن بر عهده دارد. 

چطور می‌شود سود سالیانه واحد تولیدی با ۶۰ درصد ظرفیت، ۲۰ هزار میلیارد باشد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به انحصاری بودن صنعت مصالح در کشور عنوان کرد: سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چطور ممکن است سودسازی سالیانه یک صنعت که با ۶۰ درصد ظرفیت کار  می‌کند، بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد. این مسئله تنها بواسطه انحصاری است که این صنایع از آن بهره می‌برند و در یک رفتار هماهنگ بین خودشان چنین وضعیتی را پدیده آورده‌اند.

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی تنها به افزایش سود خود فکر می‌کنند

دنیامالی با بیان اینکه متاسفانه تنها چیزی که برای این شرکت‌ها کمترین اهمیت را دارد، منافع مردم است، گفت: برنامه کمیسیون عمران مجلس این است که با هماهنگی کمیسیون‌های اقتصاد و صنایع مجلس -که به هر حال حوزه قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید مسکن در حیطه نظارتی آنها است- سازوکار حاکم بر قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید مسکن را اصلاح کند. چرا که در غیراین صورت تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن با توجه به شناور بودن قیمت مصالح ساختمانی طبیعتاً دور از انتظار خواهد بود. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا