مسکن و ساختمان

رکود در بازار مسکن منطقه یک تهران

خرید و فروش ملک در شمالی‌ترین منطقه شهر تهران تقریبا متوقف شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، با وجود اینکه مناطق لوکس شمال شهر تهران شامل دو منطقه ۱ و ۳ و بخش‌هایی از منطقه ۲ به لحاظ رونق و رکود کمتر از دیگر نقاط شهر تابع شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن هستند، اما این روزها در منطقه یک که گران‌ترین منطقه بازار مسکن به شمار می‌آید، جریان معاملات ملکی تحت تاثیر شرایط رکودی کل بازار قرار گرفته است.

به طور کلی متقاضیان خرید ملک در مناطق لوکس بازار مسکن به ویژه منطقه یک در زمان اتخاذ تصمیم به معامله، اهمیت چندانی برای شرایط کلی بازار قائل نیستند و با توجه به استطاعت خرید بالا، حتی بعضا ضریب ویژه‌ای به متغیر قیمت نمی‌دهند؛ به این معنا که حتی اگر به نظر برسد قیمت‌ها قدری حباب دارد، خریداران ملک در شمال شهر از بازار خارج نمی‌شوند؛ کمااینکه اگر خریدار در زمره متقاضیان سرمایه‌ای باشد، محدودیت بودجه ندارد و یقین دارد که در هر صورت در میان‌مدت بهره قابل قبولی از خرید خود کسب می‌کند و اگر هم متقاضی قصد خرید ملک مصرفی برای سکونت داشته باشد، باز هم با توجه به طبقه درآمدی که به آن تعلق دارد، در تصمیم خود تعلل نخواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد این قاعده همیشگی بازار یعنی تاثیرپذیری نزدیک صفر منطقه یک از فاز (رکود – رونق) بازار مسکن این روزها کار نمی‌کند؛ کمااینکه حتی در منطقه یک هم معامله در سطوح قیمتی جدید اعلامی از سوی فروشنده‌ها متوقف شده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند بازار مسکن منطقه یک در شرایط گیجی به سر می‌برد و خریداران و فروشنده‌ها نمی‌دانند باید چه واکنشی نسبت به سطوح قیمتی جدید نشان دهند. در واقع فروشنده‌ها درباره اینکه آیا لازم است بر این سطوح قیمت پیشنهادی پافشاری کنند یا اینکه بهتر است تخفیف قائل شوند تردید دارند و خریداران نیز نمی‌دانند اصلا معامله‌ای در سطوح قیمت‌های اعلامی جدید صورت گرفته است تا آن را بپذیرند یا نه. با این حال متولی اعلام آمار رسمی از تحولات ماهانه بازار مسکن همچنان از انتشار گزارش‌های مربوط به سه ماه گذشته سر باز می‌زند و در بازار هیچ چراغ راهنمایی روشن نیست.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا