مسکن و ساختمان

مسعود ارونقی، مشاور حقوقی سازندگان:

ضرورت اعطای وجاهت حقوقی به نشست‌های سازندگان و مدیران شهری

مسعود ارونقی، مشاور حقوقی سازندگان در گفتگو با صما درباره تاثیرگذاری دیدارهای سازندگان با مدیران شهری گفت: در این جلسات، سازندگان از نقطه نظرات مدیریت شهری آگاه می شوند و از دیگر سو نیز مشکلات خود را با مدیران مربوطه مطرح می کنند. در حقیقت موانعی را که پیش پای آنان در ساخت و ساز است را به صورت مصداقی بیان می کنند و پاسخ آن را مدیران شهری در این نشست ها یا در سیاست های داخلی و نشست های مربوط به مدیران این حوزه قطعا بررسی می کنند. از این جهت هم برای مدیران شهری و هم برای سازندگان این جلسات حائز اهمیت است. این نشست ها می تواند سبب بازنگری در سیاست های شهری شود و از دیگر سو سازندگان نیز با سیاست های شهری آشنا می شوند و امیدورایم که چرخ های صنعت ساختمان با این نشست ها حرکت بیشتری داشته باشد.

پایه برگزاری این نشست ها از دو سال و نیم یا سه سال قبل کلید خورده است و ابتدا در جمع های کوچکتر شکل گرفته است مثلا از مدیران شهری فقط یک شهردار یا معاون شهرسازی شرکت می کرد. در نتیجه خروجی خوب این جلسات استمرار پیدا کرده است. هم مدیران شهری و هم سازندگان از این نشست ها استقبال کرده اند و به انسجام این نشست ها و قالب حقوقی دادن به آن اشاره داشتند؛ اما مشغله کاری هنوز این فرصت را به دست نداده که این امر محقق شود. این نشست ها به خواست مدیران شهرداری برگزار شد و همیشه از این جلسات استقبال کرده اند.

در حال حاضر بیشتر طرح موضوع شده و صورت جلسه تنظیم شده است؛اما ساختار شهرداری جایگاه قانونی پیدا نکرده است که صورت جلسه برای سازنده یا مدیریت شهری الزام آور باشد. سازندگان بیشتر مسائلی را مطرح کردند که با قانون منطبق است. عمده مطالب طرح موانعی بوده که قانون پیش بینی کرده است به طور مثال در بحث صدور پروانه ساختمان براساس قانون باید ظرف یک هفته مجوز صادر شود؛ اما بوروکراسی اداری شهرداری این یک هفته را به یکسال تبدیل کرده است و خواسته سازندگان این بوده که موانع رفع شوند تا ظرفیت قانون عملی شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما مدیر شهری بودید چه کارهایی در راستای تسهیل فرایند ساخت و ساز انجام می دادید، گفت:

سخنانی که من بیان کنم فکر نمی کنم که از نظر مدیریت شهری مغفول باشد؛ اما موانعی است که به موضوعات دیگری برمی خورد که هرکس در این بخش قرار بگیرد، نمی تواند تصمیم را به نحو اکمل اجرایی کند. وقتی در گذشته تدوین ضوابط را به اراده مرجع دیگری گره زدند خب پروسه طولانی می شود. از دیگر سو شهرداری برای تامین هزینه ها به دلیل بزرگ شدن این سازمان، تعرفه قانونی را نه تنها نتوانسته کم کند بلکه اضافه هم کرده است و نمی تواند هزینه را کم کنند چون بودجه ای که به شهرداری تعلق می گیرد،صرف حقوق پرسنل و هزینه های ابتدایی شهرداری می شود. من چه کاری می توانم درجایگاه مدیریت شهری انجام دهم آیا می توان این همه پرسنل را تعدیل کرد ؟ خیر، بنابراین همه چیز زنجیره وار بهم متصل هستند.

شهرداری تصمیم گرفته است در هنگام درخواست مجوز ساخت، ۱۵ درصد سهم بیمه کارگران را به تامین اجتماعی از جیب سازنده بدهد، گذشته از اینکه هیچ گونه خدمتی تامین اجتماعی به کارگران همین پروژه ارائه نمی دهد. سازمان تامین اجتماعی نیز قائل به تعرفه قانونی خود نبوده است و در نتیجه نشست های سال های اخیر با مدیریت شهری در این بخش تغییراتی ایجاد شده که بارگذاری مبلغ توسط شهرداری انجام شود؛ اما سیستم کامپیوتری شهرداری و تامین اجتماعی دارای خطایی است که مانع برطرف کردن مسائل سازندگان می شود. وقتی سازنده ای در خواست تغییر نقشه یا افزایش متراژ دارد در سیستم فقط عوارض مرحله دوم بارگذاری نمی شود بلکه عوارض از ابتدا محاسبه می شود در حالی که در مرحله قبل ۱۵ درصدعوارض داده شده است و مابقی باید از این ۱۵ درصد اولیه کسر شود. شهرداری می گوید هنوز این ایراد را به صورت نرم افزاری نتوانسته برطرف کند و تعداد زیادی از سازندگان کارشان متوقف شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا