دانشنامه ساخت و ساز

ایمنی در کارگاه؛ ۷ نکته‌ای که امنیت کارگاه شما را افزایش می‌دهد

طبق برآورد سازمان بین‌المللی کار (ILO)، سالانه حدود ۲۷۰ میلیون حادثه ناشی از کار در جهان رخ می‌دهد. هر سال بیش از ۲ میلیون نفر بر اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. ایمنی در کارگاه و کارخانه‌های صنعتی به دو بخش اصلی «ایمنی محیطی» و «ایمنی فردی» تقسیم می‌شود. در هر کدام از این بخش‌‌ها رعایت اصول و قوانین مربوط به ایمنی محیط و افراد ضروری است. از این رو ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله، به معرفی ۷ نکته مهم در‌خصوص امنیت کارگاه بپردازیم. اگر برای سلامت جان کارگران و کارکنان خود اهمیت قائل هستید، مطالعه این نکات را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

۱.  جلوگیری از لغزش کف کارگاه؛ از مهم‌ترین نکات در ایمنی محیطی 

برای ایمنی در کار، پیش از استفاده از تجهیزات ایمنی فردی، باید امنیت مناسبی در محیط ایجاد کنید. یکی از نکات مهم در امنیت محیط، جلوگیری از لغزش کف کارگاه است. طبق آمار مرکز آمار کارگران در سال ۲۰۱۳، سقوط و لغزش دومین عامل جراحات یا بیماری‌های غیرکشنده‌ محیط کار بوده است. بر اساس استاندارد سطوح (۱۹۱۰.۲۲(a)) اداره‌ ایمنی و بهداشت محیط کار آمریکا (OSHA)، همه‌ محیط‌های کار باید تمیز و منظم و کاملا بهداشتی نگه داشته شوند. 

این قانون برای همه انبارها و اتاق‌های خدمات صدق می‌کند. بر اساس این قانون، کف کارگاه و کارخانه‌های صنعتی باید کاملا خشک و تمیز باشد. هم‌چنین در جایی‌که فر‌آیندهای آبی انجام می‌شود، حتما باید زه‌کشی وجود داشته باشد. علاوه‌‌بر این، برای جلوگیری از سطح لغزنده در محیط کارخانه‌های صنعتی، سعی کنید از کفپوش‌هایی با سطح مناسب استفاده کنید.

۲.  جلوگیری از خطرات آتش‌سوزی؛ اصلی‌ترین نکته در کارگاه و کارخانه‌های پتروشیمی

قطعا در همه کارگاه‌ها دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است به علت حرارت، درگیر آتش‌سوزی شوند. به همین دلیل باید در همه کارگاه‌های صنعتی و کارخانجات، کلیه لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی مانند دستگاه‌های اعلام و اطفا حریق و کپسول‌های آتش نشانی وجود داشته باشد. این تجهیزات باید در مکان درستی نصب شده تا هم در دسترس باشند و هم در‌صورت زلزله آسیبی به آن‌ها وارد نشود. 

علاوه‌بر این، کارکنان وظیفه دارند در حین کار با مواد و ابزارهای مختلف، از جمع شدن مواد قابل‌اشتعال غیر‌ضروری جلوگیری کنند. این امر یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی کار با ابزار است. بر اساس استاندارد مواد خطرناک (۱۹۱۰.۱۶۰) OSHA، زباله‌های قابل‌اشتعال باید در محفظه‌هایی مخصوص، جمع‌آوری شده و به‌صورت روزانه دفع شوند.

۳.  کنترل میزان گرد و غبار در کارگاه‌های ساختمانی، نجاری و سنگ فرز

به گفته‌ گری، یک متخصص بهداشت صنعتی باید محیط کار را در برابر خطرات احتمالی مرتبط با کیفیت هوا و گرد و غبار تست کند. استاندارد NFPA 654 (استاندارد پیشگیری از آتش‌سوزی و انفجار گرد و غبار)، همواره بر شناسایی نواحی خطرناک، کنترل گردوغبار و فعالیت‌های ایمنی تاکید دارد. این استاندارد بیان می‌کند که مکش گردوغبار روشی مطلوب برای تمیز کردن است. 

از این رو در کارگاه‌هایی که دود، گاز، گردوغبار یا بخارهای مضر ایجاد می‌شود، باید دستگاه‌های تهویه به کار برده شود. هم‌چنین در چنین شرایطی کارگران و کارکنان باید برای محافظت از چشم‌های خود، از عینک ایمنی استفاده کنند. محل کار در هر کارگاه باید به‌گونه‌ای تهویه شود که کارگران همیشه هوای سالم تنفس کنند. در مورد محل‌های کار پوشیده هم‌چون نجاری و سنگ فرز که همواره در معرض گردوغبار قرار دارند، حداقل هوای لازم برای هر کارگر بر حسب نوع کار در هر ساعت ۳۰ الی ۵۰ متر مکعب است.

۴.  جلوگیری از جاری شدن مواد در محیط؛ از قوانین ایمنی و بهداشت محیط کار

زیرپایی‌های محیط کار که معمولا پارچه‌ای یا پلاستیکی هستند، باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه مواد روان و مایع باشند. با رعایت این نکته در ایمنی کارگاه، از آسیب دیدن، لیز خوردن و هم‌چنین کثیف شدن سطح جلوگیری خواهیم کرد. 

بر این اساس توصیه می‌شود روزانه همه‌ زیرپایی‌های کارگاه و کفپوش‌ها را بررسی کنید تا هیچ‌گونه مواد خطرناکی روی آن‌‌ها نباشد. اگر کارگاه صنعتی شما در معرض مواد روان و مایعات مختلف قرار دارد، در‌صورت لزوم می‌توانید از سیستم تخلیه آب نیز استفاده کنید. 

۵.  برای ایمنی در کارگاه عمومی از شلوغی و به‌هم‌ریختگی جلوگیری کنید

از نظر گری، متخصص بهداشت و ایمنی صنعتی، محیط کار شلوغ و نامرتب، خطرات جدی برای کارکنان به همراه دارد. زیرا در این شرایط کارکنان فضای کمتری برای حرکت دارند و ممکن است منجر‌به مشکلات ارگونومی و مصدومیت شوند.

گری معتقد است، وقتی یک محیط کار به‌هم‌ریخته و شلوغ باشد، درصد ایمنی کار کاهش یافته و احتمال مصدومیت‌های بریدگی و جراحت بالا می‌رود. هم‌چنین در این شرایط کارکنان باید هر لحظه برای عبور از جایی به خودشان پیچ و خم دهند. از این رو این نکته را برای ایجاد امنیت در محیط کار فراموش نکنید.

۶.  انبار کردن صحیح مواد؛ یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

موادی که خطر انفجار، آتش‌سوزی یا انتشار سم را به همراه دارند، نباید در محل‌ انبار انباشته شوند. اشتباهی که بعضی از کارکنان مرتکب می‌شوند این است که نردبان‌های انبار یا سایر اقلام را در کابینت‌های برق می‌گذارند. این کار علاوه‌بر این که خلاف قوانین OSHA (اداره‌ ایمنی و بهداشت محیط کار آمریکا) بوده، تابلوی برق را مسدود می‌کند و ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

۷.  استفاده از تجهیزات ایمنی فردی؛ از مقررات ایمنی کار در کارخانجات صنعتی

اگر کارفرما هستید، به کارگران خود این دانش کافی را بدهید که دانستن اصول ایمنی و استفاده از تجهیزاتی فردی به‌شدت مهم و حیاتی است. در واقع شما به‌عنوان کارفرما موظف هستید در هر سال دو دست لباس کار در اختیار هر کارگر بگذارید. لباس کار باید مناسب با نوع کار بوده و کارگران بتوانند به‌راحتی با آن به انجام فعالیت‌هایشان بپردازند. از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی فردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • لباس کار ایمنی
  •  کلاه
  • عینک ایمنی 
  • کفش کار
  • دستکش ایمنی
  • گوشی ایمنی
  • ماسک ایمنی

 دقت کنید که این وسایل ایمنی محیط کار متناسب با نوع شغل، تغییراتی دارند. در واقع لباس‌های کار ایمنی با‌توجه‌به حرفه و شغل متفاوت خواهند بود. به‌عنوان مثال برای کارگرانی که موقع کار در معرض سقوط اجسام قرار دارند، باید کفش حفاظتی و کلاه مخصوصی از جنس فلز یا ماده سخت قابل اطمینان دیگری تهیه شود. 

رونیکس؛ تولیدکننده و عرضه‌کننده انواع تجهیزات ایمنی درجه یک

در این مقاله به ذکر ۷ نکته مهم در مورد ایمنی در کارگاه پرداختیم. رعایت هر کدام از این مقررات و اصول ایمنی در کارگاه و کارخانه‌های صنعتی ضروری است. رعایت نکات ایمنی در محیط کار باید گروهی باشد؛ زیرا ممکن است حتی با بی‌توجهی یک فرد نسبت‌ به اصول ایمنی محیط کار، ایمنی کلیه کارکنان به خطر بیفتد. اکنون با دانستن نکات مهم ایمنی کار می‌توانید به‌راحتی و بدون دغدغه، فعالیت خود را انجام دهید.

همچنین اگر به‌عنوان کارفرما قصد تهیه انواع تجهیزات ایمنی فردی را داشتید، به سایت معتبر ronix.ir مراجعه کنید. فروشگاه رونیکس، با داشتن سابقه طولانی‌مدت و درخشان در زمینه تولید و توزیع انواع کالای ایمنی، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های تجهیزات ایمنی در ایران به شمار می‌رود. چنانچه در مورد انواع تجهیزات کار، نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، با شماره ۶۴۹۷-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان و متخصصان این مجموعه اطلاعات کاملی را در مورد هر کدام از تجهیزات ایمنی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهند. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا