مسکن و ساختمان

محمد رحیمی، سازنده:

هماهنگی بین نهادهای شهری وجود ندارد

 محمد رحیمی، سازنده مناطق ۷ و ۸  درباره کمپین شهر و سازنده بیان کرد: سازندگان با تمام نهادهای شهری مشکل دارند و مواجه با سنگ اندازی های زیاد و فراقانونی می شوند. همچنین بین نهادهای شهری هماهنگی وجود ندارد.

این سازنده ادامه داد: کسانی هستند که خلاف می کنند؛ اما چون مهندس ناظر پول اضافه از سازنده گرفته چشم هایش را بر روی خلافی که با جان ساکنان در ارتباط است بسته. سازنده ای را می شناسم که حین گودبرداری به قنات خورده است، نظام نقشه جدید داده است اما سازنده هیچ تغییری در نقشه نداده و براساس نقشه قبلی ساخته است. الان ساختمان سه ستون این ساختمان کم دارد اما ناظر گزارش رد نکرده  تایید کرده است.  ۱۴ واحد ۱۴۰ متری است یک تکان در زلزله موجب فروریختن ساختمان می شود. مالکین به نظام مهندسی مراجعه کرده اند برای شکایت ؛ اما به آنها گفته اند ناظر تایید کرده است و ما کاری نمی توانیم بکنیم. در حالی که نقشه تایید شده نظام مهندسی موجود و قابل قیاس با چیزی است که ساخته شده.

وی افزود: من نقشه مصوب و تایید شده شهرداری دارم جواز صادر شده؛ اما برای نقشه تفکیکی ناظر می گوید تایید نمی کنم تا وجهی دریافت کنم. در این مملکت کار خلاف با پول پیش می رود، کار قانونی نیز با پول. متاسفانه رفتار با سازنده ها در شهرداری، نظام مهندسی اداره ثبت… اصلا مناسب نیست. هرکسی هرچقدر که بتواند سعی می کند از سازندگان وجه مازاد بگیرد. متاسفانه با روال قانونی کاری پیش نمی رود و از دیگر سو روند طولانی کارهای اداری بسیاری از سازندگان را خسته کرده به گونه ای که دیگر دست از کار کشیده اند.

رحیمی گفت: از دیگر سو در پروژه ای من جواز گرفته ام، ساخته ام تاییده همه ارگان ها هست؛ اما آتش نشانی می گوید این گذر قابل بازگشایی نیست و تایید نمی کند. دو سال است در حال دوندگی هستم و استدلال می کنم که طرح تفضیلی برای این است که گذرهای غیرقابل دسترس، طبق طرح تفضیلی دسترس پذیر شوند؛ اما موافقت نمی کنند با اینکه مجوز ساخت داشتیم جواب آتش نشانی این است که ممکن است بقیه کوچه ساخته نشود. اگر بین بخش های مدیریت شهری هماهنگی باشد من نباید دو سال دوندگی کنم بسازم  بعد به من بگویند تایید نمی کنند. اگر از نظر آتش نشانی نباید بافت فرسوده ساخته شود یا این ملک خاص نباید ساخته می شد از ابتدای فرایند گرفتن جواز باید این مسئله را اعلام می کردند. نه سرمایه من سوخت می شد نه ملک مردم تخریب می شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا